شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد ؛ معرفی عملکرد

رسوب زدای الکترومغناطیسی

دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد راه حلی مناسب برای رسوب زدایی لوله های آب و اساساً جرم گیری آب است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته یکی از بزرگترین مشکلاتی که با آن مواجه هستیم موضوع رسوب آب است. این پدیده در بسیاری از عرصه‌های مختلف عامل ایجاد مسائل و مشکلات زیاد و پرهزینه می‌شود. این در حالی است که اگر راهی برای جلوگیری از تشکیل رسوب وجود داشته باشد، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه‌تر از این است که پس از تشکیل رسوب در مسیر جریان آب، اقدام به استفاده از سختی گیر الکترونیکی بشود. از طرف دیگر هزینه های صرف شده برای دستگاه رسوب زدای الکترونیکی ، جزء هزینه‌های پنهان است و به طور معمول ممکن است در برآوردهای مالی به درستی لحاظ نشود. هر چند در صورتی که در یک فضای پیمانکاری قرار داشته باشید، این موضوع توسط پیمانکار خبره مد نظر قرار داده می‌شود، اما بر هزینه‌های پروژه خواهد افزود. در بخش مقالات سایت بهرشد تقریباً درباره تمام موارد مواجهه با رسوب در مصارف روزانه خانگی مطالبی را بیان کرده‌ایم. مواردی مانند رسوب زدایی لوازم خانگی و رسوب زدایی تاسیسات گرمایشی، اما در این مقاله قصد داریم توضیح جامعی درباره نحوه عملکرد دستگاه رسوب گیر الکترومغناطیسی بهرشد در زمینه رسوب زدایی الکترومغناطیسی ارائه کنیم. مطالعه این مقاله شاید بیش از 10دقیقه وقت شما را به خود اختصاص دهد اما این وقت صرف سرمایه‌گذاری شما در زمینه کسب اطلاعات مهم و کاربردی در این زمینه می‌شود و با خواندن این مقاله به داشته‌های علمی شما افزوده خواهد شد. از شما دعوت می کنیم تا با بهرشد همراه باشید.

 

 

در این مقاله به مطالب زیر خواهیم پرداخت:

  1. رسوب چیست؟

  2. چرا رسوب تشکیل می‌شود؟

  3. ضرورت رسوب زدایی و ضررهای ناشی از عدم انجام آن

  4. کارکرد دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی چگونه است؟

  5. چرا باید در ایران از دستگاه رسوب زدای بهرشد استفاده کرد؟

 

هر یک از این بخش‌ها به هدف شفاف‌سازی هر چه بیشتر موضوع مورد بحث نوشته شده است و در عین بیان مطالب علمی و تخصصی، تلاش نموده‌ایم تا به زبانی ساده و روان به تشریح این موضوع در حد امکان و البته حوصله مخاطبان بهرشد بپردازیم. پیشاپیش از شما استدعا داریم اگر پس از مطالعه این مقاله سوالی برای شما باقی ماند که پاسخ آن در مقالات ما نبود، لطفاً از طریق بخش تماس با ما، با مختصصین ما تماس حاصل فرمایید تا در جهت رفع سوال و ارائه پاسخ اقدام نمایند.

1-رسوب چیست؟

اگر در ویکی‌پدیای فارسی واژه رسوب را جستجو کنید، با تعریف زیر روبرو می‌شوید:

” رسوب یا ته‌نشست به هر ذره‌ای که توسط جریان سیال منتقل شده و سرانجام نهشته شود، گفته می‌شود.”

این واژه در انگلیسی Sediment بیان می‌شود. به طور کلی رسوب ماده جامدی است که جابجا شده و در مکان جدیدی ته‌نشین می‌شود. رسوب‌ها می‌توانند شامل سنگ‌ها و مواد معدنی و هم‌چنین بقایای گیاهان و حیوانات باشند. یا به عبارت دیگر ماده ای که در ته مایع قرار می‌گیرد. ته نشین؛ از دیدگاه زمين شناسي به مواد معدنی یا آلی رسوب داده شده توسط آب، هوا یا یخ گفته می‌شود. در لاتین sedimentum گفته می‌شود. به مرور sedi از ترکیب فرم sedēre به sit به معنی نشستن یا استقرار و mentum  به ment که بیان‌گر یک پسوند اسم است (اغلب عینی) که نشان دهنده یک عمل یا حالت نتیجه است تغییر یافته است. به نوعی خلاصه کردن (abridgment) آن است.

به طور کلی به گفته سایت  collinsdictionary ، رسوب ماده جامدی است که در ته مایع، به ویژه خاک و تکه‌های سنگی که در امتداد آن حمل شده و سپس توسط آب، یخ یا باد در جایی که مانده است، می‌نشیند. بسیاری از ارگانیسم‌هایی که در دریا می‌میرند به سرعت توسط رسوب‌ها دفن می‌شوند. در سایت marc که مربوط به شورای منطقه‌ای آمریکای میانه (Mid-America Regional Council) در ایالت کانزاس ایالات متحده آمریکاست و به 9 کلان شهر آن ایالت سرویس مشاوره می‌دهد، تعریف رسوب را این‌گونه بیان می‌کند “رسوب می‌تواند از فرسایش خاک یا از تجزیه گیاهان و حیوانات ناشی شود. باد، آب و یخ به انتقال این ذرات به رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و نهرها کمک می‌کند. سازمان حفاظت از محیط زیست رسوب‌ها را به عنوان مهم‌ترین آلاینده رودخانه‌ها، نهرها، دریاچه‌ها و مخازن ذکر کرده است.”

سایت موسسه شورای سیستم‌های آب آمریکا WSC که در سال 1932 میلادی بنیان‌گزاری شده و یک سازمان غیرانتفاعی ملی آمریکا است که فقط بر چاه‌های آب خصوصی و چاه‌های کوچک و اشتراکی که بیش از 13 میلیون خانوار در سراسر کشور آمریکا از آن‌ها استفاده می‌کنند، متمرکز شده است، این تعریف را از اثرات رسوب ارائه کرده‌است ” اثرات رسوب چیست؟ رسوب‌ می‌تواند به چندین روش بر کیفیت آب تأثیر بگذارد. علاوه بر ظاهری نچسب و ناجور، رسوب موجود در آب می‌تواند باعث فرسایش لوله‌کشی، پمپ‌ها و وسایلی که با آب سروکار دارند شود و یا حتی باعث ایجاد گرفتگی در کل سیستم شده و باعث کاهش جریان آب شود.”

با جمع بندی تعاریف بالا که توسط موسسات معتبر جهانی ارائه شده‌اند در می‌یابیم که رسوب ریشه طبیعی و معدنی دارد و در همه عرصه‌ها باعث ضرر و زیان است. رسوب در بسیاری از موارد به‌خصوص موضوع گفتگوی ما، باعث گرفتگی و اصطلاحاً مسدود شدن مجاری جریان می‌شود. این موضوع خود بیانگر اهمیت استفاده از سختی گیر الکترونیکی پیش از مصرف و یا در حین استفاده است که در بخش‌های دیگر همین مقاله به آن پرداخته‌ایم. با بهرشد همراه باشید.

 

رسوب زدای الکترومغناطیسی

 

2-چرا رسوب تشکیل می‌شود؟

همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، رسوب ماده جامد معدنی‌ای است که با جریان همراه شده و در یک نقطه به سطح مسیر جریان می‌چسبد. سپس به مرور باعث جذب دیگر مواد موجود شده و کم‌کم به ضخامت آن افزوده می‌شود. این موضوع در تمامی سیال‌هایی که در جریان هستند اتفاق می‌افتد. آن سیالی که بیش از بقیه برای ما اهمیت دارد، آب است. همین اهمیت باعث شده تا دستگاه رسوب زدای الکترونیکی ابداع شود و به شیوه‌های مختلفی به از بین جرم‌ها بپردازیم. در این بخش قصد داریم تا مقدمه‌ای بر نحوه عملکرد دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بیان کنیم، تا در بخش‌ها بعدی که درباره عملکرد آن توضیحاتی را ارائه می‌کنیم، مطالب واضح و شفاف باشند.

رسوب‌ها غالباً از جنس کلسیم بوده و درصدی از آن‌ها نیز از جنس منیزیم هستند. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر بیان کنیم رسوب‌ها از ترکیبات کربناتی این دو عنصر (یعنی کلسیم و منیزیم) هستند. برای جلوگیری از پیچیدگی و گستردگی بی‌مورد مطالب، توضیحات را پیرامون کربنات کلسیم ادامه می‌دهیم.

کلسیم یکی از عناصر موجود در خاک است. تقریباً همه پرندگان نیاز به کلسیم خود برای ساختن پوسته تخم در زمان تخم‌گذاری را با خوردن خاک تأمین می‌کنند. بسیاری از سنگ‌های رسوبی موجود در طبیعت نیز ترکیباتی از کلسیم را در خود دارند. به طور کلی منابع آبی یا از رودخانه‌ها تأمین می‌شوند یا از چشمه‌ها و منابع آب زیرزمینی. در هر دو صورت نیز آب به طور مستقیم با خاک در ارتباط است. یکی از حلال‌های کلسیم آب است، یعنی کلسیم در آب حل می‌شود. به همین دلیل جریان‌های آب روی زمین و یا سفره‌های آب زیرزمینی همگی دارای مقادیری کلسیم هستند. این کلسیم محلول در آب به شکل بی‌کربنات کلسیم در بین مولکول‌های آب قرار گرفته است. بیان بهتر این است که بی‌کربنات کلسیم بالاترین قابلیت حل شدن در آب را در بین دیگر ترکیبات کلسیم دارد. لذا آب مصرفی و آب شرب، حتی پس از تصفیه شدن هم دارای مقادیری بی‌کربنات کلسیم هستند.

بی‌کربنات کلسیم با بالارفتن دما، طبق فرمول زیر، از حالت محلول در مایع به کربنات کلسیم جامد تبدیل می‌شود.

Ca(HCO3)2(aq) → CO2(g) + H2O(l) +CaCo3(s)

در فرمول بالا هر یک از اجزاء فرمول به شرح زیر هستند:

بی‌کربنات کلسیم محلول Ca(HCO3)2(aq)
دی‌اکسیدکربن گازی CO2(g)
آب مایع H2O(l)
کربنات کلسیم جامد (بلور کلسیت) (s)CaCo3

معرفی هر یک از اجزاء فرمول بالا

در فرمول بالا، علائم حالات مختلف ماده به قرار زیر است:

محلول در آب Aq – Aqueous
گاز g – Gas
مایع l – Liquid
جامد s – Solid

معرفی نمادهای حالات مختلف ماده

کربنات کلسیم به شکل بلور کلسیت نمود پیدا می‌کند. این بلور خاصیت چسبندگی بالایی دارد و به سرعت به دیگر بلورهای مانند خود و هم‌چنین به سطح جریان آب می‌چسبد. از این رو تشکیل یک زائده محکم کلسیمی قوی با قابلیت انحلال بسیار پایین را خواهد داد. از این رو این زائده کلسیمی قوی قلمداد می‌شود زیرا خاصیت چسبندگی بالایی بین ذرات آن وجود دارد.

3-ضرورت رسوب زدایی و ضررهای ناشی از عدم انجام آن

تا کنون به بررسی اینکه اساساً رسوب چیست و چطور تشکیل می‌شود پرداختیم. دراین بخش قصد داریم تا درباره اثرات مخرب ناشی از تشکیل رسوب در مسیر جریان آب و لزوم بهره‌مندی از رسوب ‌زدای الکترومغناطیسی و یا دیگر تجهیزاتی که خدماتی مانند دستگاه رسوب گیر الکترومغناطیسی ارائه می‌دهند، صحبت کنیم. در این مقاله قصد داریم تا توضیحات جامع‌تری درباره مضرات رسوب‌ها ارائه کنیم.

همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، بر اساس فرمول ارائه شده بی‌کربنات کلسیم محلول در آب به صورت کربنات کلسیم رسوب می‌کند. همان‌طور که گفته شد این رسوب معمولاً بسیار قوی و محکم است و بر اثر مرور زمان نیز مدام به ضخامت آن افزوده شده و محکم‌تر می‌شود. در صورتی که به شکل منظم و مستمر تدبیری برای رفع رسوب اندیشیده نشود، با انسداد مسیر جریان آب مواجه خواهیم شد. این مشکل ممکن است در لوله‌کشی منزل و یا یک سازمان بزرگ رخ دهد. ممکن است در قطعات یک ماشین لباسشویی ساده و یا صنعتی اتفاق بیفتد. در نظر بگیرید اگر چیلرهای یک هتل بسیار بزرگ که مدام در حال ارائه خدمات به مسافرین دخلی و خارجی است دچار رسوب گرفتگی شود چه باید کرد؟ آیا می توان فعالیت‌های هتل را تعطیل کرد و برای مدت چند روز شبانه‌روز اقدام به رسوب گیری کرد؟ آیا یک سازمان بزرگ دولتی و یا یک بیمارستان را می‌توان برای مدت کوتاهی تعطیل کرد و نسبت به حل مشکل انسداد مجاری جریان آب مصرفی و یا سیستم‌های تأسیساتی اقدام کرد؟ پاسخ تمام این سوال‌ها قطعاً منفی است. توقف روند خدمت رسانی یک بیمارستان عملاً غیرممکن است. بلکه معادل خداحافظی با اعتبار و وجه کاری آن بیمارستان است. تهویه مناسب و یا برقراری همیشگی آب مصرفی جزء اصول اولیه یک فضای درمانی است. علاوه بر این باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که رسوب در محل مشخصی قرار نمی‌گیرد. برای پیدا کردن محل انسداد مسیر باید اقدام به کندن کف، دیوار یا سقف نمود و وارد عملیات ساختمانی داخلی شد. به همین دلیل استفاده از سختی گیر الکترونیکی راهی مطمئن و علمی است که می‌تواند بسیاری از این مشکلات را از بین ببرد.

برای توضیح بهتر این مشکلات با ما همراه باشید.

 

رسوب زدای الکترومغناطیسی

 

مضرات رسوب گرفتگی در یک ساختمان بزرگ چیست؟

در یک ساختمان بزرگ با هر نوع کاربری، اعم از مسکونی، اداری، هتل یا بیمارستان، از کار افتادن سیستم تهویه و نداشتن آب مصرفی مشکل کوچکی نیست. زیرا به جهت حجم بالای نفرات حاضر در آن و البته بزرگی و گستردگی فضا امکان از کار انداختن خدمات تأسیساتی وجود ندارد. در بعضی ساختمان‌ها هم امکان تعطیلی وجود ندارد. نمی‌توان اتاق عمل یک بیمارستان را به دلیل رسوب گیری سیستم‌های تأسیساتی تعطیل کرد. حتی بدون در نظر گرفتن خدشه‌دار کردن اعتبار کاری یک مجموعه، ضرر اقتصادی و اجتماعی بسیار بالایی خواهد داشت.

اما رسوب چه مشکلاتی برای ساختمان به‌وجود می‌آورد؟

مشکل اصلی ایجاد شده در سیستم تأسیساتی ساختمان است. تأسیسات نیز قلب تپنده یک ساختمان است. وقتی جریان آب در طبقات بالایی یک ساختمان با ضریب اهمیت بالا (مثل بیمارستان) شدت جریان مطلوب را نداشته باشد و یا سیستم‌های گرمایش و سرمایش توان تهویه فضا را نداشته باشند، مشکلات فراوانی در روند کار و ارائه خدمات آن پیش خواهد آمد. در زیر به طور فهرست‌وار مواردی را بیان نموده‌ایم:

  • قطع و یا کاهش شدید فشار آب: این موضوع منجر به فلج شدن بسیاری از فعالیت‌ها و از کار افتادن کارایی دستگاه‌ها و لوازمی که به سیستم جریان آب شرب و آب شهری متصل هستند، خواهد شد و در صورتی‌که این مشکل استمرار داشته باشد، قطعاً لوازم و دستگاه‌های مورد نظر دچار مشکلات فنی خواهند شد. همه این‌ها یعنی تحمیل هزینه خارج از برنامه به کاربران مجموعه مورد نظر.
  • آلودگی آب خروجی از مجاری انتقال: در بعضی موارد، آب شرب و یا آب مصرفی، به دلیل اینکه در طول مسیر انتقال در معرض حجم زیادی از رسوب‌ها قرار دارد، تغییر رنگ داده و بعضاً همراه با مواد زائد از شیرها خارج می‌شود. این موضوع می‌تواند تأثیر مخرب و بسیار بدی بر سلامت بدن داشته باشد.
  • مواجهه با عملیات ساختمانی داخلی: در بسیاری از مواقع اثرات ناشی از عدم رسوب زدایی لوله ها در 2 حالت منجر به عملیات بنایی و تعمیرات ساختمانی می‌گردد:
  • آن‌قدر جرم و رسوب داخل لوله زیاد شده است که عملاً بخشی از لوله قابل استفاده نیست و مجبور به جدا کردن آن از سیستم لوله‌کشی هستیم. برای این کار باید ابتدا محل گرفتگی را پیدا کنیم و سپس نسبت به کندن محل مورد نظر و برش و تعویض لوله اقدام کنیم.
  • بخشی از لوله به دلیل استفاده از روش‌های سنتی رسوب زدایی دچار فرسایش شدید شده و اصطلاحاً می‌ترکد و آب را نشت می‌دهد. از اثر تخریب جاری شدن آب در کف و یا سقف می‌توان محل مورد نظر را یافت. اما باید پس از قطع جریان آب، آن محل را به طور کامل کنده و پس از تعویض لوله قدیمی با لوله جدید، مجدد همه چیز را به حالت اولیه برگرداند
  • نکته قابل توجه این است که به طور معمول ما نمی‌دانیم در چه بخشی و چه جایی از لوله‌کشی محل مورد نظر با رسوب شدید مواجه می‌شویم. لذا اگر مجبور به کندن باشیم، وقت، انرژی و هزینه زیادی تلف خواهد شد.

در بخش بعدی به توضیح نحوه عملکرد دستگاه رسوب زدای الکترونیکی بهرشد خواهیم پرداخت، اما پیش از آن بد نیست درباره روش سنتی رسوب زدایی نیز اطلاعاتی داشته باشیم.

روش سنتی جرم گیری آب

از آنجایی که عملیات جرم گیری آب یکی از نیازهای مبرم هر سیستم تأسیساتی است، از قدیم همواره برای از بین بردن رسوب‌ها اقدام می‌شده است. با پیشرفت تکنولوژی و علم روش‌های جدیدی در این عرصه مورد استفاده قرار گرفتند،دستگاه سختی گیر الکترومغناطیسی یکی از آن‌ها است. اما هنوز بسیاری از مراکز مانند بیمارستان‌ها و یا دانشگاه‌ها متأسفانه از روش‌های قدیمی استفاده می‌کنند. در این بخش قصد داریم به بررسی و بیان مشکلات و خطرات این نوع راه‌حل‌های مورد استفاده بپردازیم.

شیوه‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، اسیدشویی است. این روش یکی از خطرناک‌ترین‌ها در رده کاری خود است. این خطر هم خطر جانی برای عوامل انجام دهنده آن و هم‌چنین خطر فرسایش و خوردگی برای سیستم و مجاری انتقال را شامل می‌شود. اگر برای اسیدشویی یک واحد مسکونی 100متری بخواهیم اسیدشویی انجام دهیم، حجم اسید مصرفی چندان زیاد نیست و در یک یا دوگالن حداکثر 20 لیتری اسید قابل انتقال است. اما کماکان خطر استفاده و کاربری آن برای نیروی کار و هم‌چنین تجهیزات و قطعات و لوله‌ها برقرار است. اما اگر این عملیات مربوط به سیستم موتورخانه یک هتل یا یک بیمارستان باشد، آن‌وقت است که برای انتقال اسید مورد نیاز باید از ماشین‌های باربری به تعداد و یا حجم بالا استفاده کنیم. تصور کنید شاید بیش از چند صدلیتر اسید مورد نیاز باشد حجم عملیات انتقال و طبیعتاً ریسک انجام آن نیز بالا می‌رود. در هر سیستمی 5% خطای انسانی همواره وجود دارد. همین درصد کوچک کافی است تا جان و سلامت یک نفر در حین انجام اسید شویی به خطر بیفتد. در هر 100 لیتر اسید، 5% معادل 5 لیتر اسید است. یعنی اگر بر اثر اشتباه 5 لیتر اسید وارد مخزن مورد نظر و یا مسیر لوله‌ها نشود و روی ابزار، وسایل، زمین و یا افراد بریزد، فاجعه‌ای جبران ناپذیر رخ خواهدداد. اینجاست که باید از خود پرسید آیا رسوب زدایی لوله در مقابل به خطر افتادن جان انسان ارزش دارد یا خیر؟ این جدای از میزان تخریب و فرسایشی است که در ساختار لوله‌کشی و یا تجهیزات ایجاد می‌کند و هزینه‌های هنگفتی را به پیمانکار و یا کارفرما در زمینه تعمیر و نگهداری تحمیل می‌کند. اگر سالی یکبار به روش اسیدشویی اقدام به رفع رسوب سیستم کنیم، خواهیم دید که پس از گذشت 3 الی 5 سال باید نسبت به تعویض قطعات اصلی مانند دیگ اقدام شود. هم‌چنین در این مدت با فرسایش لوله‌ها مواجه خواهیم شد و برای تعویض آن‌ها باید وارد عملیات ساختمانی داخلی شویم، که خود به عنوان معضلی بزرگ برای فضاهایی مانند بیمارستان‌ها و هتل‌ها است، هر چند که فضاهای مسکونی کوچک نیز باعث برهم زدن نظم و آرامش خواهدشد.

روش رسوب زدایی با رسوب زدای مغناطیسی

در این بخش قصد داریم به طور مختصر و مفید توضیحاتی پیرامون عملکرد دستگاه رسوب زدای مغناطیسی که به بیانی می‌توانیم بگویم که نسل قبلی رسوب زدای الکترومغناطیسی است، ارائه نماییم.

رسوب زدای مغناطیسی بر اساس اثر امواج مغناطیسی آهن‌ربا بر روی بی‌کربنات کلسیم محلول در آب، مانع از تشکیل رسوب کلسیم در قالب کلسیت شده و بی‌کربنات کلسیم را به آراگونیت تبدیل می‌کند.

اما مشکل اینجا بود که قدرت مغناطیسی رسوب زدای مغناطیسی به آهن‌ربای به‌کار رفته در آن بستگی دارد. به‌طور طبیعی به‌مرور زمان از قدرت مغناطیسی آهن‌ربا کاسته خواهد شد. اما اینکه این قدرت تا چه مقدار کاهش می‌یابد به‌سادگی قابل تشخیص نیست. از سوی دیگر معلوم نیست که این اتفاق در چه بازه زمانی پس از نصب روی خواهد داد. از این رو ممکن بود در شرایط مورد نیاز، کارایی لازم را نداشته باشد. تقریباً اصلی‌ترین دلیل از دور خارج شدن رسوب زدای مغناطیسی موضوع نداشتن زمان مشخص تعویض و هزینه‌های تعویض و شارژ مجدد آن بود.

بر اساس این موارد تجربی است که در همه عرصه‌ها و به همه افراد و صاحبان ساختمان‌ها، فارغ از نوع کاربری آن‌ها، استفاده از دستگاه رسوب زدای الکترو مغناطیسی بهرشد را پیشنهاد می‌کنیم. همه این‌ها دلایل ضرورت انجام رسوب زدایی برای سیستم‌های تأسیساتی در هر ابعادی بود که سعی کردیم به شکل ساده اما علمی و بر مبنای تجربیات اجرایی بیان نماییم.

 

رسوب زدای الکترومغناطیسی

 

4-کارکرد دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی چگونه است؟

با در نظر گرفتن تمام موارد بیان شده در این مقاله، اکنون قصد داریم تا شیوه عملکرد دستگاه رسوب زدای بهرشد را توضیح دهیم، تا مخاطبان عزیز بهرشد خود متوجه تفاوت‌های کارکرد این دستگاه، که بر اساس مدرن‌ترین دستاوردهای علمی ساخته شده، با روش‌های پیشین مورد استفاده، بشوند.

روش کار دستگاه بهرشد به 2 شکل است:

  • جلوگیری از اضافه شدن رسوب به شرایط فعلی، فارغ از چگونگی وضعیت موجود
  • رسوب گیری مجاری جریان و قطعات در تماس با جریان آب

در ادامه به تشریح هر یک از موارد بالا خواهیم پرداخت:

  • جلوگیری از اضافه شدن رسوب:

این فرایند در طی 2 مرحله صورت می‌گیرد:

  • ایجاد امواج
  • تأثیر امواج بر سختی آب

اکنون به تشریح مورد اول می‌پردازیم:

ایجاد امواج:

امواج مغناطیسی‌ای که به واسطه جریان الکتریکی موجود در یک سیم‌پیچ ایجاد شوند را امواج الکترومغناطیسی می‌گویند. به همین دلیل نام دستگاه رسوب زدای بهرشد دستگاه سختی گیر الکترومغناطیسی است. زیرا با استفاده از امواج الکترومغناطیسی نسبت به رسوب زدایی و سختی گیری آب اقدام می‌کند.

روش کار به این شکل است که یک سیم لوله به دور یکی از لوله‌های انتقال بسته می‌شود. برای کارکرد این سیستم باید آن را به برق وصل کرد، به همین دلیل به این دستگاه سختی گیر الکترونیکی هم گفته می‌شود. وقتی دو سر این سیم‌لوله به یک جریان الکتریکی ثابت متصل شود و اختلاف پتانسیل بین دو سر سیم‌لوله ثابت باشد، میدان مغناطیسی ایجاد شده نیز ثابت است. هر چه این اختلاف پتانسیل بیم دو سر سیم‌لوله بیشتر باشد شدت میدان مغناطیسی ایجاد شده نیز بیشتر خواهد بود. اما اگر به دو سر آن اختلاف پتانسیل متناوب اعمال کنیم، میدان مغناطیسی حاصله نیز متناوب خواهد شد. این میدان مغناطیسی متناوب امواج الکترومغناطیسی ایجاد می‌کنند. فرکانس امواج ایجاد شده وابسته به فرکانس جریان و شدت امواج نیز تابع شدت جریان متناوب عبوری است. به طور کلی امواج الکترومغناطیسی گستره بسیار وسیعی از نظر فرکانس دارند. چون فرکانس هر موج تأثیر مهمی در انرژی آن موج دارد، لذا این امواج با انرژی‌های گوناگونی وجود دارند. از طرف دیگر عوامل دیگر موج نیز تحت تأثیر فرکانس آن هستند، عواملی مانند نفوذپذیری، جذب و ضریب شکست. از این رو امواج الکترومغناطیسی دارای طیف بسیار زیادی از رفتارهای متفاوت است. در دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد از امواج با طول موج بلند استفاده می‌شود. این امواج انرژی بسیار پایینی دارند، در نتیجه کمترین ضرری برای موجودات زنده اطراف خود ندارند. اما برای موضوع رسوب زدایی کاملاً کارآمد هستند.

تأثیر امواج بر سختی آب:

همانطور که قبل‌تر گفته شد، کلسیم در آب به دو شکل کربنات و بی‌کربنات یافت می‌شود. بی‌کربنات کلسیم قابلیت انحلال‌پذیری بالایی دارد و در عین حال نسبت به دما بسیار مقاومت پایینی دارد و در صورت مواجهه با تغییر دما به سرعت به کربنات تبدیل می‌شود. از این رو به آن سختی موقت می‌گویند. اما کربنات کلسیم قابلیت انحلال‌پذیری پایینی داشته و در برابر دما نیز، برعکس بی‌کربنات مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل به آن سختی پایدار می‌گویند. تأثیر امواج بر سختی آب به این شکل است که پیش از آنکه سختی موقت بخواهد به سختی پایدار تبدیل شود، باعث تغییری در فرایند حاصله شده و نوع بلور کربنات کلسیم را تغییر می‌دهد. جرم گیری آب با این دستگاه بر اساس فرمولی که در بخش‌های قبل بیان کردیم اتفاق می‌افتد. یعنی پیش از آنکه تغییرات دما بخواهد باعث شود بی‌کربنات کلسیم به کربنات کلسیم تبدیل شود، نوسانات امواج باعث می‌شوند بلورهای کربنات کلسیم به‌جای آنکه به بلور کلسیت تبدیل شوند، به بلور آراگونیت کلسیم مبدل گردند. این بلور خاصیت چسبندگی بسیار پایینی داشته به طور معلق در جریان باقی خواهد ماند.

این کار باعث می‌شود تا فارغ از اینکه سیستم جریان در چه وضعی قرار دارد، از ایجاد رسوب بیشتر در هر حالتی جلوگیری شود.

رسوب گیر الکترومغناطیسی برای رفع رسوب مجاری جریان:

امواج الکترومغناطیسی با نوسان‌های متناوبی که دارد نظم مولکول‌های آب را به‌هم می‌ریزد. وقتی این نظم دچار اختلال شود استقرار مولکول‌ها در کنار یکدیگر کمتر شده و مولکول‌ها از یکدیگر دور می‌شوند. این فاصله ایجاد شده باعث می‌شود تا نیروی جاذبه بین مولکول‌های آب کم شود. امواج الکترومغناطیسی می‌توانند بر پیوندهای هیدروژنی موجود اثر بگذارند و آن‌ها را ضعیف کنند. بدین ترتیب آبی که تحت تأثیراین امواج قرار گرفته باشد ظرفیت انحلال‌پذیری بیشتری خواهد داشت. همین موضوع باعث می‌شود تا آب در طول یک دوره زمانی لایه‌های رسوب را از بین ببرد و بدین شکل از  رسوب گیر الکترومغناطیسی استفاده شده و رسوب زدایی لوله‌ها انجام بپذیرد.

نکته بسیار مهم این است که دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی به هیچ وجه مانند اسید عمل نمی کند که ظرف چند ساعت رسوب‌ها را از بین ببرد. بلکه این شکل از رسوب زدایی نیاز به گذر زمان دارد. این را نیز باید در نظر گرفت که عدم تغییر دفعی و یکباره به معنی کار نکردن روند و معیوب بودن دستگاه نیست. حل شدن رسوب‌های کلسیم در آب باعث می‌شود تا از ضخامت لایه‌های رسوبی کاسته شود و روی سطح گرفتگی‌ها حفره‌هایی ایجاد شود. به مرور فاصله این حفره‌ها بیشتر و بیشتر شده و پس از مدتی وقتی ضخامت رسوب به اندازه کافی کم شد و دیگر امکان مقاومت در برابر نیروی برشی ناشی از جریان آب را نداشت، بدون حل شدن از سطح کنده شده و همراه جریان آب حرکت کند.

نکته قابل توجه این است که وقتی سیستم مورد بررسی بسته باشد، مانند تأسیسات یک مجموعه، چون آب مدام در گردش است، می‌توان مطمئن بود که پس از گذشت چند ساعت اولیه کل مدار تحت نوسان مولکولی قرار خواهد گرفت. عملیات جرم گیری آب تا زمانی که نوسان مولکولی وجود دارد انجام خواهد شد و در این نوع سیستم‌ها طول موثر دستگاه تقریباً نامحدود است.

اما اگر دستگاه بر روی یک سیستم باز مانند خط انتقال آب نصب شود، اثر نوسان حتی تا 1 ساعت پس از عبور از محل نصب دستگاه کماکان برقرار است. این اثر ربطی به شدت، سرعت و فاصله طی شده توسط جریان، ندارد. بلکه زمان در آن نقش مستقیم دارد. به عنوان مثال در جریانی که سرعت آن حدود 13میلی‌متر بر ثانیه (حدود 50 متر بر ساعت) باشد، طول موثر دستگاه چیزی حدود 150متر خواهد بود.

 

 

رسوب زدای الکترومغناطیسی

 

5-چرا باید در ایران از دستگاه رسوب زدای بهرشد استفاده کرد؟

دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد، کارکرد متفاوتی با دیگر دستگاه‌های مشابه خارجی از نظر توانمندی در انجام خدمات مشابه دستگاه سختی گیر الکترومغناطیسی خارجی دارد. نمونه‌های خارجی بر اساس سختی آب مورد نیاز خود در اروپا یا آمریکا تولید شده‌اند. اما دستگاه بهرشد توسط متخصصین این مجموعه متناسب با سختی آب موجود در کشور کالیبره شده و به طور کامل بومی‌سازی شده است. بد نیست بدانیم استاندارد بین‌المللی در مورد آب سخت میزان TDS ( – Total Solids Dissolvedیا همان کل مواد جامد حل شده در آب) حدود 60ppm (میلی‌گرم بر لیتر یا همان ppm)است و آبی با TDS حدود 100ppm به عنوان آب بسیار سخت دسته‌بندی می‌شود. اما سختی آب بهترین آب‌های موجود در کشور ما، به عنوان مثال آب سد کرج، معادل 150ppm سختی دارد. این در حالی است که در بعضی چاه‌های صنعتی عددی معادل چندصد و یا حتی گاهی تا 1000ppm سختی وجود دارد. از این رو دستگاه رسوب زدای الکترونیکی به طور کامل در ایران مجدد ساخته و کالیبره و بومی‌سازی شد.

در پایان امیدواریم مطالب ارزنده‌ای با مطالعه این مقاله دریافت نموده‌باشید. خواهشمندیم تجربیات خود را از دستگاه رسوب زدای بهرشد در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *