شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رفع رسوب لوله به چه روش‌هایی قابل اجرا است؟

رفع رسوب لوله

رفع رسوب لوله را می‌توان یکی از اصلی‌ترین اقداماتی دانست که باید در هر ساختمانی انجام شود. رسوب گیری لوله آب و فاضلاب اگر به موقع انجام نشود، خسارات زیادی را به بار خواهد آورد. رسوب گیر لوله آب یک دستگاه ویژه است که در مسیر جریان آب نصب می‌گردد.

در لوله‌های آب، مخصوصاً لوله‌های آب گرم به وجود می‌آید و باعث می‌شود تا فشار آب کاهش یابد. رسوب در لوله‌ها به مرور ایجاد می‌شود و با تجمع بیشتر، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند اما شاید بپرسید که رسوب زدایی لوله آب شرب چیست و برای رسوب زدایی لوله آب گرم چه کاری باید انجام داد؟ در این مطلب قصد داریم که بگوییم رسوب چیست ؟ چگونه ایجاد می‌شود و برای از بین بردن رسوب چه روش‌هایی وجود دارد. با بهرشد همراه باشید.

 

رفع رسوب لوله
معضل رسوب لوله

 

رفع رسوب لوله چیست؟

شاید این سؤال برای افراد بسیاری وجود داشته باشد. رسوبات معدنی مانند سولفات منیزیم، سولفات کلسیم و کربنات کلسیم به دیواره لوله‌ها می‌چسبند. این مواد معدنی از طریق آب لوله‌کشی به لوله‌های ساختمان وارد می‌شوند و زمانی که آب درون لوله‌ها به دلیل حرارت گرم یا بخار می‌شوند به دیواره لوله‌ها می‌چسبند. این رسوبات با توجه به مواردی مانند گرم شدن آب به مرور زیاد می‌شوند تا جایی که بخشی از لوله توسط آن‌ها مسدود می‌شود و به همین دلیل میزان فشار آبی که از لوله عبور پیدا می‌کند، کاهش می‌یابد. در این زمان نیاز است که اقدام به رسوب‌گیری از لوله‌های آب کنیم زیرا مسدود شدن لوله توسط جرم‌ها احتمال پوسیدگی، سوراخ شدن و ترکیدن لوله را بالا می‌برد. کاهش فشار و افزایش دمای آب از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث می‌شوند رسوب در لوله‌ها افزایش یابد. معمولا ایجاد اولین لایه رسوب در دیواره لوله‌ها راه را برای تجمع رسوبات و مسدود شدن لوله هموار می‌کند. وجود شوره‌های سفید رنگ در قسمت خارجی دهانه دوش یا شیرهای آب از نشانه‌های وجود رسوب در لوله‌ها است. در این زمان می‌توان به اهمیت رسوب زدایی لوله آب شرب و یا رسوب زدایی لوله‌های آب گرم ساختمان پی برد. این کار باعث می‌شود تا ضمن اینکه این رسوب‌ها از بین بروند و به سلامت آب جاری در آن خدشه‌ای وارد نکنند، باعث بهبود فشار جریان آب شده و از خرابی لوله‌های انتقال آب و دیگر تجهیزات تأسیساتی جلوگیری می‌کند.

 

 

مشکلاتی که رسوب لوله ایجاد می‌کند

حال که متوجه شدیم رسوب چیست، می‌خواهیم در خصوص مشکلاتی که رسوب برای لوله‌ها و ساختمان ایجاد می‌کند مطالبی را بیان کنیم. ایجاد پوسیدگی و خوردگی در لوله‌ها اولین مشکلی است که رسوب به وجود می‌آورد. این پوسیدگی و خوردگی از عمر لوله‌ها می‌کاهد و می‌تواند موجب ترکیدن لوله‌های ساختمان شود. همچنین اگر در مخزن‌های حرارتی، لایه‌های رسوب تشکیل شود به حرارت بیشتری برای گرم کردن آب درون مخزن نیاز می‌شود و همین امر می‌تواند باعث بالا رفتن میزان مصرف انرژی شود که همین امر هزینه‌های پرداختی را بالا می‌برد. رسوب درون لوله‌ها بر کیفیت آب مصرفی تاثیر می‌گذارد و همین امر می‌تواند سلامتی و بهداشت افراد ساکن ساختمان را با مخاطراتی مواجه کند. وجود رسوب در لوله‌ها راندمان لوازم حرارتی را شدیدا کاهش می‌دهد و به مرور زمان با مسدود شدن شیرها و لوله‌هایی که آب گرم از درون آن‌ها عبور می‌کند، مشکلات شدیدتر می‌شوند. به خاطر داشته باشید که برخی مواد جرم‌گیری که برای برطرف کردن رسوب درون لوله‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود، ممکن است که باعث سوراخ شدن لوله‌ها شوند.

به ذهن‌تان بسپارید که اگر اقدام لازم و مناسب برای رسوب زدایی لوله های آب گرم ساختمان انجام نشود، اوضاع بدتر می‌شود و ممکن است هزینه‌های بسیار سنگینی برای تعویض لوله‌کشی ساختمان به ساکنان تحمیل کند.

 

رفع رسوب لوله
4 شیوه آسان برای رفع رسوب لوله های آب

 

روش‌های رسوب گیری لوله

وجود رسوب در لوله‌ها هر ساله مبلغ زیادی خرج بر روی دست مالکان و ساکنین ساختمان‌ها، مدیران کارخانه‌ها و صاحبان مشاغل می‌گذارد. مشکل رسوب در لوله‌ها تا ۲۵ سال پیش معضل غیرقابل حل در واحدهای اقتصادی بود و باعث می‌شد که نیاز به تعویض لوله‌ها باشد. در حال حاضر از چند روش برای جلوگیری از رسوب در لوله‌ها و همچنین آسیب‌هایی که رسوب‌ها به لوله‌کشی‌های گوناگون می‌زنند، استفاده می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

۱- رفع رسوب با استفاده از محلول‌های شیمیایی

محلول‌های شیمیایی قدیمی‌ترین راه برای از بین بردن رسوبات درون لوله‌های آب هستند. این محلول‌ها معمولا فرمولاسیونی خاص دارند که می‌تواند رسوبات را در خود حل کند و راه لوله را به صورت کامل باز کند. شرکت‌های بسیاری اقدام به تولید انواع متفاوت محلول‌های شیمیایی می‌کنند. به دلیل قیمت ارزان و دوام مناسب، این روش تبدیل به روشی رایج به عنوان رسوب گیر لوله شده است.

۲- رفع رسوب لوله با استفاده از پالس الکتریکی

دانشمندان همیشه سعی کرده‌اند تا روش‌های جدیدی را برای راحتی زندگی ابداع کنند. یکی از این روش‌ها رفع رسوب با استفاده از پالس‌های الکتریکی است. برای استفاده از این روش جدید باید دستگاه را بر روی لوله‌های انتقال آب نصب کرد. این دستگاه از پالس‌های الکتریکی استفاده می‌کند تا رسوبات را به شکل پودر درآورد. رسوبات پودر شده به همراه آب از لوله خارج می‌شوند و لوله عاری از هر گونه رسوب خواهد شد.

۳- رفع رسوب با استفاده از تصفیه الکتریکی

یکی دیگر از روش‌های جدید، بی خطر و پربازده برای رسوب گیری لوله ، استفاده از دستگاه‌هایی است که توسط میدان‌های مغناطیسی اقدام به رفع رسوب می‌کنند. زمانی که آب از درون این میدان مغناطیسی عبور می‌کند بر ویژگی‌های حلال بودن آن افزوده می‌شود. همین افزوده شدن ویژگی‌های حلال بودن آب باعث می‌شود که رسوبات به تدریج در آب حل شده و از شیرها خارج شوند. همچنین این روش در بلورهای منیزیم و سدیم که اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده رسوبات هستند تغییر ایجاد می‌کند و آن‌ها را به آرگونیت تبدیل می‌کند. باید بدانید که آرگونیت‌ها در لوله‌ها رسوب نمی‌کنند. این دستگاه‌ها را می‌توان به راحتی بر روی لوله‌ها نصب کرد و از مزایای آن‌ها استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که دستگاه‌های تصفیه الکتریکی بی‌صدا هستند.

۴- رسوب‌زدایی مکانیکی

روش مکانیکی یکی دیگر از روش‌هایی است که برای رسوب‌زدایی از لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش عوامل مکانیکی نقش بسیار پر رنگی در شستشوی لوله‌ها دارند. البته باید توجه داشت که روش شستشوی مکانیکی خود به چند دسته تقسیم می‌شود که این دسته‌ها عبارتند از:

ایجاد جریان معکوس

یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها در صنایع معکوس کردن جریان آب است. در این روش جریان آب موقتا و برای چند دقیقه معکوس می‌شود. بخش عمده‌ای از رسوبات با استفاده از این روش کنده می‌شوند و تا مدتی می‌توان از حداکثر توان لوله‌ها استفاده کرد.

 

 

رفع رسوب لوله
جت آب، متدوال ترین شیوه مکانیکی رفع رسوب لوله

 

جت آب

شاید متداول‌ترین روش مکانیکی رفع رسوب لوله‌ ، استفاده از روش جت آب است. در این روش از فشار آب استفاده می‌شود تا لوله‌ها را از رسوبات گوناگون پاک کرد. زمان‌بر بودن و مصرف آب زیاد را می‌توان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین معایب استفاده از این روش دانست. همچنین از این روش نمی‌توان برای رسوب‌زدایی از لوله‌های گرفته یا لوله‌هایی به شکل U استفاده کرد.

هیدروفرز مکانیکی

ابزاری چرخنده که از تعدادی لوله تشکیل شده است. این ابزار پس از مونتاژ شدن به وسیله یک موتور پتوماتیکی نیروی تولید شده را به سر دستگاه انتقال می‌دهد و رسوبات را می‌تراشد. همچنین در همین حال آب از منافذ تعبیه شده بر روی مته وارد لوله شده و مسیر را تمیز می‌کند. البته این دستگاه انعطاف‌پذیر نیست و در صورت برخورد با رسوبات سخت ممکن است مته بشکند و یا با برخورد به دیواره‌های لوله به آن‌ها صدمه وارد کند.

فشنگی ساینده

در روش فشنگی ساینده با استفاده از یک تفنگ هوای فشرده، فشنگ‌هایی از جنس پلاستیک به داخل لوله شلیک می‌شوند. این فشنگ‌های پلاستیکی می‌توانند جداره داخلی لوله را تمیز کنند. البته باید توجه داشت که این روش برای لوله‌هایی که میزان گرفتگی آن‌ها زیاد است و یا کاملا مسدود شده‌اند کاربرد ندارد. همچنین نمی‌توان از این روش برای رفع رسوبات سخت لوله‌ها استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که در بسیاری از کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و ساختمان‌ها نمی‌شود از روش شیمیایی برای رفع رسوب لوله استفاده کرد به همین دلیل استفاده از تکنولوژی‌های نوین و الکتریکی توانسته در این مجموعه‌ها مشکلات بسیاری را حل کند و هزینه‌هایی که ترکیدگی و تعویض لوله‌ها به صاحبان این مشاغل و خانه‌ها تحمیل می‌کند را کاهش دهد.

در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما ، از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *