شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی پکیج و شوفاژ دیواری ؛ بهترین روش کاربردی

رسوب زدایی پکیج و شوفاژ دیواری

رسوب زدایی پکیج و شوفاژ دیواری به وسیله دستگاه الکترونیکی رسوب گیری پکیج روشی کاربردی، راحت و غیرتهاجمی است. منظور از غیرتهاجمی این است که مانند روش سنتی اسید شویی به ساختار تأسیسات آسیب نمی‌رساند. پکیج وظیفه تأمین آب گرم واحد مسکونی را دارد؛ چه آب گرم مصرفی و چه آب گرمی که در سیستم گرمایش واحد مسکونی استفاده می‌شود. رسوب داشتن آب گرم مصرفی باعث می‌شود علاوه بر لوله‌ها، شیرآلات نیز رسوب بگیرند. رسوب گرفتن آن‌ها باعث کاهش کاراییشان می‌شود. مواردی مانند افت فشار و یا گرفتگی حفره‌ها و مجاری جریان، مانند سردوش حمام، از عوارض رسوب داشتن آب گرم مصرفی است. استفاده از سختی گیر پکیج یکی از راه‌های رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج و دیگر قطعات آن است. با استفاده از دستگاه مورد پیشنهاد بهرشد رسوب گیری رادیاتور کار سختی نیست.

 این روش‌ها بسیار کاربردی و کم دردسر هستند. روش‌های زیادی در حال حاضر اجرا می‌شوند، روش‌هایی مبتنی بر استفاده از محلول رسوب زدایی پکیج و رادیاتور یا دیگر روش‌های رایج، اما روش پیشنهادی ما کاملاً متفاوت بوده و مانند هیچ‌یک از روش‌هایی که تاکنون به آن‌ها پرداخته شده است، نیست. در این زمینه با نحوه رسوب زدایی پکیج و همچنین نحوه رسوب زدایی رادیاتور شوفاژ و همچنین با میزان کارایی روش پیشنهادی آشنا خواهید شد. در ادامه با بهرشد همراه باشید.

 

 

رسوب زدای پکیج و شوفاژ دیواری ؛ ساده و بدون دردسر

از زمانی که دستگاه پکیج جایگزین موتورخانه شد، اتفاقات جدیدی در بحث تأسیسات ساختمان به وجود آمد. پکیج نقاط قوت و نقاط ضعف متفاوتی نسبت به موتورخانه دارد. به نقاط قوت و ضعف پکیج، به طور مختصر در زیر اشاره کرده‌ایم:

نقاط قوت:

  • استقلال هر واحد در استفاده از سیستم گرمایشی.
  • کاهش حجم لوله‌کشی تأسیساتی ساختمان.
  • عدم ایجاد مزاحمت گرمایشی برای دیگر واحدها، در زمان تعمیرات لوله‌های تأسیساتی.
  • رسوب زدایی مستقل هر واحد در صورت بروز مشکل رسوب گیری لوله‌ها.
  • تنظیم درجه حرارت گرمایش برای هر واحد به طور مستقل.
  • مانند موتورخانه نیاز به فضا برای احداث ندارد.

 

رسوب زدایی پکیج و شوفاژ دیواری

 

نقاط ضعف:

  • روشن شدن دستگاه هم‌زمان با استفاده از آب گرم.
  • قطع سرویس‌دهی سیستم گرمایشی در زمان استفاده از آب گرم مصرفی.
  • آسیب‌پذیری دستگاه در مقایسه با تجهیزات موتورخانه.

 

نقاط قوت استفاده از پکیج
استقلال هر واحد در استفاده از سیستم گرمایشی کاهش حجم لوله‌کشی تأسیساتی ساختمان
عدم ایجاد مزاحمت گرمایشی برای دیگر واحدها، در زمان تعمیرات لوله‌های تأسیساتی. رسوب زدایی مستقل هر واحد در صورت بروز مشکل رسوب گیری لوله‌ها.
تنظیم درجه حرارت گرمایش برای هر واحد به طور مستقل مانند موتورخانه نیاز به فضا برای احداث ندارد
نقاط ضعف استفاده از پکیج
روشن شدن دستگاه هم‌زمان با استفاده از آب گرم
قطع سرویس‌دهی سیستم گرمایشی در زمان استفاده از آب گرم مصرفی
آسیب‌پذیری دستگاه در مقایسه با تجهیزات موتورخانه

جدول نقاط قوت و ضعف استفاده از پکیج

 

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، یکی از نقاط ضعف پکیج آسیب‌پذیری بیشتر پکیج نسبت تجهیزات موتورخانه است. این یعنی رسوب آب راحت‌تر می‌تواند به آن آسیب وارد کند. اهمیت رسوب زدایی پکیج و شوفاژ دیواری در این است که هر چه بهتر و در زمان مناسب‌تری انجام شود طول عمر دستگاه و همچنین طول عمر رادیاتورها بیشتر خواهد بود. نحوه رسوب زدایی پکیج که مورد پیشنهاد شرکت مهندسی بهرشد است، به راحتی و بدون هیچ‌گونه آسیب و یا خطری این کار را انجام می دهد. در ادامه به توضیح نحوه عملکرد آن و اثر آن به عنوان یک دستگاه رسوب گیر بی‌خطر خواهیم پرداخت.

اگر در گوگل درباره رسوب زدایی تاسیسات گرمایشی جستجو نمایید، روش‌های مختلفی را به شما نشان خواهد داد که همگی یا مربوط به روش اسید شویی هستند و یا بعضاً استفاده از دستگاه‌های متفاوت مانند رسوب زدای مغناطیسی پکیج را پیشنهاد می‌کنند.. اما تفاوتی که دستگاه رسوب زدای بهرشد با دیگر نمونه‌های مشابه خود دارد در این است که:

  • کاملاً تولید داخلی است.
  • در تولید به طور کامل بومی‌سازی شده است.

 

نمونه‌های خارجی و وارداتی این نوع دستگاه بر اساس سختی آب کشور تولید‌کننده کار می‌کنند و با توجه به نتایج به‌دست آمده برای آب مورد استفاده در شهرهای مختلف کشورمان ایران، چندان مناسب نیستند. وقتی از این دستگاه که برمبنای سختی آب موجود در کشور بومی‌سازی شده است استفاده می‌نماییم، می‌بینیم که پکیج و تمام رادیاتورها که بعضاً دچار مشکل رسوب‌گرفتگی هستند و در معرض خطر خوردگی قرار دارند، به سادگی پس از مدتی به سطح کارایی اصلی خود باز می‌گردند. واضح ترین نمود کارکرد مناسب این دستگاه رسوب زدا،  بی‌نیاز کردن مادر استفاده از سختی گیر پکیج است. البته اگر در روند بازدهی شوفاژها نیز دقیق شویم پس از مدتی این تغییر را به خوبی حس خواهیم کرد. اما بهبود فشار و جریان آب در سردوش حمام موضوعی است که به سادگی و با بازدید چشمی قابل تشخیص است. به همین دلیل است که نحوه رسوب زدایی رادیاتور شوفاژ با دیگر روش‌های رسوب‌زدایی تفاوت چندانی ندارد.

 

رسوب زدایی پکیج و شوفاژ دیواری

 

مراحل رسوب زدایی پکیج و شوفاژ دیواری با دستگاه رسوب زدای بهرشد

  • نصب دستگاه با پیچ و رولپلاک بر روی دیوار در کنار پکیج و یا نصب بر روی شلنگ‌های فلزی به وسیله بست پلاستیکی
  • نصب بخشی از تجهیزات دستگاه به اسم کمربند پلاستیکی بوبین‌ها بر روی شلنگ فلزی ورودی آب به پکیج، به وسیله بست پلاستیکی (دو سری)
  • نصب بخش دوم کمربند بوبین‌ها (دو سری دوم) روی شلنگ آب گرم خروجی از پکیج برای شوفاژها (آب سیرکوله)
  • سیم‌های رابط خروجی بوبین‌ها متناسب با رنگ خود (قرمز یا سیاه) به ورودی هم‌رنگ روی دستگاه متصل می‌گردند.
  • وقتی دستگاه شروع به کار می‌کند، سیگنال‌های متفاوتی که در حقیقت امواج الکترومغناطیسی بلند هستند، بر مولکول‌های آب اثر می‌گذارند.
  • این کار باعث می‌شود تا فواصل مولکول‌های آب از یکدیگر بیشتر شده و ظرفیت انحلال‌پذیری آب جاری در سیستم بالا‌تر رود.
  • همین امر باعث می‌شود تا رسوب‌های احتمالی در مسیر، در آب حل شوند و از ضخامت آن‌ها کاسته شود.
  • پس از گذشت مدتی به دلیل کم شدن ضخامت رسوب، باقی‌مانده آن با جریان آب همراه شده و از جای خود جدا می‌شود.

به این شکل رسوب‌های موجود در شوفاژها و یا پکیج بدون استفاده از مواد شیمیایی و روش اسید شویی و یا رسوب گیری پکیج ، به وسیله دستگاه رسوب گیر الکترونیکی از بین می‌رود و همچنین باعث رفع رسوب سر دوش حمام و یا رفع رسوب از دیگر شیرآلات و تجهیزات نیز می‌شود.

جلوگیری از ایجاد رسوب در مبدل حرارتی پکیج

نکته جالب توجه این دستگاه رسوب زدای الکترونیکی این است که با روشی خاص و ویژه مانع از تشکیل رسوب در مبدل حرارتی پکیج می‌شود. مبدل حرارتی قطعه‌ای از پکیج است که آب در آن گرم می‌شود و پس از آن داخل سیستم گرمایش و یا لوله‌های آب مصرفی پمپ می‌شود. روش رسوب گیری رادیاتور به این شکل است که رسوب‌ها از نوع کربنات و بی‌کربنات کلسیم و یا منیزیم هستند. بی‌کربنات‌ها در بالا رفتن دما به کربنات تبدیل شده و رسوب می‌کنند. دستگاه رسوب زدای تولید شرکت مهندسی بهرشد، با بالا بردن سختی آب در زمان ورود آب به مبدل، باعث می‌شود بی‌کربنات‌ها از حالت محلول خارج شوند. این کار باعث می‌شود تا سختی موقت آب افت شدید داشته باشد، لذا در زمان بالا رفتن دما چیزی برای تبدیل به کربنات و تشکیل رسوب وجود ندارد. این روش دقیقاً در رسوب زدایی موتورخانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با این تفاوت که در موتورخانه کمربند بوبین‌ها روی ورودی دیگ بخار نصب می‌شوند و در پکیج روی شلنگ ورودی آب. همان‌طور که پیش از این توضیح دادیم، امواج تولید شده توسط دستگاه دارای طول موج بلندی هستند. این بدان معناست که امواج کم انرژی هستند. طول موج امواج با انرژی آن‌ها رابطه معکوس دارند. لذا کمترین آسیبی به بدن انسان وارد نخواهند کرد.

نحوه بومی‌سازی دستگاه بهرشد

دستگاه‌های مشابه وارداتی که در سال‌های پیش وارد می‌شدند همگی بر اساس استانداردهای اروپا ساخته شده بودند. در استاندارد اروپا آب سخت به آبی گفته می‌شود که میزان ضریب سختی (TDS) آن 60ppm  باشد. در این استاندارد آب با ضریب سختی 100 ppm به عنوان آب بسیار سخت قلمداد می‌شود. این در حالی است که طی بررسی‌های انجام شده میزان ضریب سختی آب سد کرج 150ppm است. این ضریب در چاه‌های عمیق در مناطق مختلف حتی تا بالای 1000 ppm نیز می‌رود. لذا از دستگاه‌های رسوب گیر مشابه وارداتی نتایج مطلوبی گرفته نشد. پژوهشگران شرکت بهرشد با انجام آزمایشات متعدد و بررسی‌های گوناگون به مشکل اصلی که همان موضوع سختی آب است پی بردند. سرانجام با تحقیقات فراوان و تولید چند نمونه اولیه موفق شدند تا دستگاه رسوب زدای الکترونیکی بهرشد را متناسب با شرایط بومی و آب موجود در کشور همسان‌سازی کرده و به تولید برسانند.

این دستگاه به راحتی برای رسوب زدایی پکیج و شوفاژ دیواری ، رسوب زدایی لوله‌ها، رفع رسوب از شیرآلات و تجهیزات آب مصرفی، رفع رسوب سر دوش حمام و دیگر فرایندهای مربوط به زندگی روزانه کاربرد دارد.

لطقاً تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید و نظرات و دستاوردهای خود را در این زمینه برای ما در قسمت کامنت‌ها بنویسید تا هم ما و هم دیگر مخاطبان سایت شرکت مهندسی بهرشد از نتایج تجربیات شما در استفاده از دستگاه رسوب زدای ویژه شرکت بهرشد بهره‌مند شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *