شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رفع رسوب ماشین لباسشویی ؛ یک روش موثر بهتر از صد روش

رفع رسوب ماشین لباسشویی

رفع رسوب ماشین لباسشویی به وسیله دستگاه‌های مدرن مخصوص جرم گیری ماشین لباسشویی ، یک روش بسیار موثر و مفید است. رسوب زدایی ماشین لباسشویی شاید به طور طبیعی و معمول چندان مهم به نظر نیاید اما به طور قطع هر وسیله‌ای که به طور مستقیم با آب در ارتباط باشد، هر از گاهی نیاز به رفع رسوب دارد.

این موضوع برای دیگر لوازم منزل مرتبط با آب شهری، مانند ماشین ظرفشویی و یا یخچال ساید‌بای‌ساید نیز صدق می‌کند. درباره رسوب لوله و رسوب‌گیری لوله‌ها توضیحاتی داده‌ایم. در این مقاله درباره از بین بردن رسوب ماشین لباسشویی مطالبی را بیان خواهیم کرد. انتظار داریم پس از مطالعه این مطلب به نوعی آموزش جرم گیری لباسشویی را برای شما محقق کرده باشیم. هر چند که شاید اطلاعاتی در این باره داشته باشید و یا خود شما به وسیله روش‌های قدیمی اقدام به رفع رسوب لباسشویی منزل خود نموده باشید، اما دانستن روش‌های جدید که بسیار کم هزینه و کاملاً بی‌خطر هستند، کمک می‌کند تا سلامت لوازم برقی منزل خود را به شکل بهتری تأمین کنید. در ادامه قصد داریم تا روش‌های رسوب زدایی را به طور مختصر معرفی و بررسی کنیم، لطفاً با بهرشد همراه باشید.

جرم گیری ماشین لباسشویی به روش‌های سنتی

  • تفاوت رسوب زدایی با تمیز کردن جرم‌ها

پیش از هر چیزی باید یک نکته را به دقت و به طور کامل بیان کنیم. نظافت ماشین لباسشویی با رفع رسوب ماشین لباسشویی یا همان جرم گیری، تفاوت‌های بنیادینی دارد. معمولاً افراد در توضیح اینکه ماشین لباسشویی باید نظافت شود تا دچار آلودگی داخلی و بوی نامطبوع و بعضاً محلی برای رشد قارچ نشود، دچار مشکل هستند. این موضوع ربطی به رسوب زدایی ماشین لباسشویی ندارد.  محفظه داخلی ماشین چون یک فضای دربسته و مرطوب است، اگر به دقت نظافت نشود آثار به‌جا مانده از چربی‌ها و کثیفی‌ها کم‌کم باعث آلودگی و جرم داخلی دیگ چرخان خواهند شد. یکی دیگر از نقاطی که محل تجمع میکروب، چربی و یا دیگر آلودگی‌هاست، لاستیک محافظ دور در ماشین لباسشویی است. این قطعه وظیفه آب‌بندی در را دارد تا بر اثر چرخش‌ها و تحرک دیگ داخلی در هنگام آب‌کشی، آب از کناره‌های در بیرون نزند. همچنین به نوعی ضربه‌گیر دیگ برای بدنه بیرونی و شیشه در ماشین لباسشویی است. چون به طور مستمر با آب داخلی فضای دیگ در ارتباط است و آب کثیف پیش از تخلیه با این قطعه تماس دارد، معمولاً آثاری از چربی و یا کثیفی در بخش‌های مختلف آن باقی می‌ماند. این جرم گرفتن که مربوط به چربی و کثیفی می‌شود، با جرم گیری ماشین لباسشویی که مربوط به رسوب آب و مواد محلول در آب است کاملاً متفاوت است و با هم فرق دارد. رفع جرم چربی و کثیفی جزئی از نظافت ماشین لباسشویی است ولی رفع رسوب ماشین لباسشویی در حقیقت از بین بردن رسوب ماشین لباسشویی است که به شکل غلط مصطلح به جرم گیری معروف شده است. اما باید این موضوع را بدانیم که این دو فرایند با هم متفاوت هستند.

 

رفع رسوب ماشین لباسشویی

 

  • نظافت ماشین لباسشویی برای حفظ سلامتی لازم است

نظافت فضای داخلی و به خصوص لاستیک آب‌بند در بسیار مهم است و باید حتماً به وسیله دستمال آغشته به سرکه و یا سرکه و جوش شیرین انجام شود تا کثیفی‌ها و چربی‌های باقی مانده به خوبی تمیز شوند. چون لاستیک دور در محلی برای تخلیه آب به جا مانده در لابه‌لای آن را ندارد، به مرور به دلیل تاریکی و عدم جریان هوا و رطوبت بالا،  محل  مناسبی برای رشد باکتری و یا ایجاد کپک می‌شود. این خود باعث ایجاد بوی نامطبوع و در صورت تماس با لباس تمیز به هنگام بیرون آوردن آن از ماشین لباسشویی، باعث کثیفی مجدد و یا حتی در اثر استفاده از لباس، موجب بروز بیماری پوستی خواهد شد.

این موارد کاملاً به نظافت و تمیزکردن ماشین لباسشویی مربوط می‌شود. در ادامه قصد داریم به بررسی روش‌های رها شدن از رسوب ماشین لباسشویی بپردازیم.

  • روش‌های جرم گیری سنتی

این روش‌ها به مانند دیگر روش‌های سنتی جزء روش‌های مخرب و یا نیمه‌مخرب قرار دارند. دراین روش‌ها از خاصیت اسیدی سرکه و یا محلول سرکه و جوش شیرین برای رفع رسوب منافذ پاشش آب در دیگ داخلی لباسشویی و یا دیگر قطعات داخلی آن استفاده می‌شود. روش کار به این ترتیب است که مقداری سرکه و یا محلول سرکه و جوش شیرین را در ظرفی ریخته و داخل ماشین لباسشویی قرار می‌دهند و یا همان مقدار را داخل دیگ ماشین می‌ریزند. سپس ماشین را روی شستشو تنظیم کرده و آن را روشن می‌کنند. ماشین لباسشویی طبق روال طبیعی شروع به آب‌گیری نموده و روند شستشو را طی می‌کند. به این ترتیب سرکه و یا محلول سرکه و جوش شیرین در تمام قطعات و اجزاء ماشین جریان می‌یابد و در صورت وجود رسوب آب، به واسطه خاصیت خورندگی موجود در سرکه اقدام به رفع آن‌ها می‌نماید. در حقیقت این فرایند طی یک روند لایه برداری صورت می‌گیرد که این خود باعث آسیب‌رسانی به مجاری جریان آب در داخل دستگاه می‌شود.

اگر مقاله‌ی بالا را مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که این‌گونه روش‌ها جزء روش‌های پرریسک دسته‌بندی می‌شوند. چون این خاصیت اسیدی موجود در سرکه به مرور باعث خوردگی قطعات نیز می‌شود، علاوه بر آن امکان کنترل نحوه انجام جرم گیری لباسشویی و قطعات آن وجود ندارد. یعنی به طور دوره‌ای که این کار انجام می‌شود نمی‌توان هربار قطعات را باز کرد و کیفیت این رسوب زدایی را کنترل کرد. تأکید می‌کنیم منظور از رسوب زدایی، از بین بردن رسوب‌های ناشی از املاح و مواد معدنی محلول در آب است و ارتباطی به از بین بردن چربی‌های بر جای مانده ندارد. این روش همان‌طور که گفته شد قابلیت بررسی و کنترل کیفی ندارد، همچنین بوی تند سرکه پس از شستشوی با سرکه برجای می‌ماند و برای رفع آن بو باید دوباره یکبار دیگر مراحل شستشوی خالی و بدون لباس طی شود. این یعنی هدر رفتن آب بیش از پیش، چون در مرحله قبل نیز یکبار بدون وجود لباس و به طور خالی ماشین لباسشویی فرایند شستشو را طی کرده و این به منزله اصراف و هدر دادن آب به طور مستقیم است. این در حالی است که رویکرد صنایع و تکنولوژی روز به سمت صرفه‌جویی و کم‌مصرفی و مصرف بهینه است.

 

رفع رسوب ماشین لباسشویی

 

  • پودرهای جرم گیر ؛ نظافت یا رسوب زدایی؟

شیوه دیگری که برای رسوب زدایی ماشین لباسشویی به کار می‌رود و همچنین در مورد ماشین ظرفشویی نیز استفاده می‌گردد استفاده از قرص‌ها یا پودرهای رسوب‌زدای مخصوص ماشین است. این روش شاید مانند حالت پیشین چندان روش مخرب یا تهاجمی نباشد اما به 2 دلیل استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم:

  • هزینه بالا و رو به افزایش تهیه آن‌ها: همان‌طور که می‌دانیم با توجه به تورم و بالارفتن قیمت‌ها، هزینه این نوع پودرها هم رو به افزایش است و اگر نمونه‌های خارجی آن‌ها در دسترس باشد قیمت مناسبی نخواهد داشت و با توجه به الزام رفع رسوب ماشین لباسشویی تهیه آن‌ها خود هزینه اضافی و سنگینی خواهد داشت.
  • هدر رفتن آب در استفاده از آن: همانطور که در روش قبلی هم دیدیم، این روش نیز برای رسوب زدایی نیاز به کارکردن ماشین لباسشویی بدون لباس دارد و این به معنی هدر رفتن آب است.

روش نوین جرم گیری

روشی که ما با ارائه دستگاه بهرشد در زمینه آموزش جرم گیری لباسشویی و یا اساساً رسوب زدایی به کار می‌بریم روشی بسیار کارآمد و البته جدید است. اگر در این باره در بخش مقالات سایت بهرشد مطالعه نمایید، بیشتر و بهتر می‌توانید با حدود عملکرد دستگاه بهرشد آشنا شوید. در این روش با استفاده از امواج الکترومغناطیسی ضعیف و بی‌ضرر با طول موج بلند، بر روی ظرفیت انحلال پذیری آب اثر می‌گذارد. این امواج در اولین مرحله باعث افزایش فاصله مولکولی آب می‌شوند و این به معنی افزایش قابلیت حل‌کردن رسوب‌های معدنی بر سر راه جریان آب است. به ان ترتیب به مرور به صورت لایه لایه از ضخامت رسوب‌ها کاسته شده و با کم شدن آن ضخامت، مقدمات جداسازی باقی مانده رسوب‌ها از جداره داخلی لوله فراهم می‌شود و بعد از مدتی تمامی رسوب چسبیده به دیواره جدا شده و با جریان آب همراه می‌شود و عملاً رسوبی باقی نمی‌ماند.

در مراحل دیگر با اثر گذاشتن بر روی سختی موقت آب که مربوط به بی‌کربنات کلسیم می‌شود، مانع از بروز رسوب‌های جدید می‌شود. روش کار به این شکل است که چون بی‌کربنات کلسیم به شدت قابلیت حل‌پذیری در آب را دارد، همواره به شکل محلول وجود دارد. وقتی که تحت تأثیر افزایش دما بابت بالارفتن حرارت و یا بالارفتن فشار قرار بگیرد، به سرعت به کربنات کلسیم به شکل کلسیت تبدیل می‌شود. وقتی بی‌کربنات تحت اثر امواج الکترومغناطیسی دستگاه قرار بگیرد، به سرعت به آراگونیت تبدیل می‌شود. آراگونیت نوعی کربنات کلسیم چند شکلی است که به هیچ عنوان قابلیت چسبندگی به یکدیگر و یا به جداره‌های مسیر را ندارد و همواره به طور معلق در جریان قرار خواهد داشت. این خود باعث می‌شود تا از بروز رسوب در مجاری و یا محل هایی که آب جریان دارد جلوگیری شود.

در پایان تقاضا داریم تا نظرات و یا تجربیات خود را در استفاده از روش‌های سنتی رفع رسوب ماشین لباسشویی و یا دیگر لوازم منزل مانند ماشین ظرفشویی و یا اگر تجربه‌ای در زمینه استفاده از دستگاه بومی‌سازی شده بهرشد دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *