شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی آبگرمکن ؛ روش‌های کم ریسک و پر ریسک

رسوب زدایی آبگرمکن

رسوب زدایی آبگرمکن یا به عبارتی رسوب گیری آبگرمکن در خانه بسیار مهم است. رسوب زدایی آبگرمکن دیواری سخت به نظر می‌رسد؛ اما با استفاده از تکنولوژی روز دنیا به سادگی می‌توان نسبت به این مهم اقدام کرد. جرم گیری آبگرمکن اجتناب ناپذیر است و طبیعتاً اگر به موقع به آن رسیدگی نشود، هزینه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری کم نخواهد بود. در بعضی مواقع اگر در زمان بحرانی اقدام به رسوب‌زدایی نشود، مجبور به تعویض آبگرمکن هستیم.

بهترین نحوه رسوب گیری آبگرمکن دیواری را می‌توان به وسیله دستگاه رسوب زدای بهرشد دانست. این روش جزء روش‌های کم ریسک است. آبگرمکن در هر خانه‌ای که نوساز نیست یافت می‌شود. در خانه‌های نوساز پکیج جای آن را گرفته است. در بسیاری از منازل از شوفاژ یا دیگر تجهیزات گرمایشی بهره‌برداری نمی‌شود و هنوز از بخاری برای گرم‌کردن فضای خانه استفاده می‌گردد؛ ولی آبگرمکن بخش جدا نشدنی از سیستم گرمایش خانه است. از این جهت مسئله رسوب‌گیری تجهیزات تأسیساتی و به ناچار موضوع رفع رسوب از آن‌ها موردی است که خواه ناخواه، دیر یا زود، بالاخره با آن مواجه خواهیم شد.

اگر در خبرهای حوادث و سوانح سوختگی جستجویی نمایید، متأسفانه با تعداد بی‌شماری خبر سوختگی به وسیله اسید مواجه خواهید شد. به عنوان مثال اگر در سایت ایلنا اخبار سوختگی را بررسی کنید، خواهید دید که خبرهایی که چندان هم قدیمی نیستند در این‌باره وجود دارد و با کمال تأسف هنوز هم دقت درستی در زمان استفاده از اسید نمی‌گردد. اسید ماده‌ای بسیار پرکاربرد و بسیار خطرناک و پر ریسک است. علی‌رغم پیشرفت‌های علمی حاضر در کشور، اما هنوز برای از بین بردن رسوب در سیستم تأسیسات گرمایشی و یا سرمایشی از روش پر ریسک و پر خطر اسید شویی استفاده می‌شود. این موضوع را به راحتی می‌توان با انجام تحقیقی ساده در روزنامه و یا وب‌سایت‌های ارائه خدمات تأسیساتی ثابت کرد. مطلب مهم‌تر این است که این روش چقدر می‌تواند در مقایسه با بالابردن هزینه و ریسک استفاده از اسید، برای رسوب زدایی آبگرمکن و یا رفع رسوب موتورخانه، باعث بهبود عملکرد تجهیزات و یا سیستم لوله‌کشی ساختمان بشود؟

در این مقاله سعی داریم تا مقایسه کوتاه و خلاصه‌ای بین دو روش پر ریسک اسید شویی و کم ریسک استفاده از ابزار رفع رسوب الکترونیکی بهرشد انجام دهیم و دلایل اینکه استفاده از این وسیله را پیشنهاد می‌کنیم را با شما مطرح نماییم. با بهرشد همراه باشید.

 

 

رسوب زدایی آبگرمکن ؛ انتخاب روش مناسب

همان‌طور که گفته شد قصد داریم تا روش معمول اسید شویی برای از بین بردن رسوب تجهیزات تأسیساتی را با روش مورد پیشنهاد ما یعنی رسوب زدایی آبگرمکن با استفاده از رسوب‌زدای بهرشد مقایسه کنیم. در ادامه به معرفی هر یک و بررسی نقاط قوت و ضعف آن‌ها می‌پردازیم.

روش اسید شویی:

این روش یک شیوه پر ریسک و تهاجمی اما زودبازده است. منظور از تهاجمی چیست؟ روش تهاجمی یعنی اینکه با هربار استفاده از اسید قطعاً تأثیر مخربی روی لوله‌کشی ساختمان خواهد داشت. یعنی اسید به واسطه خاصیت خورندگی‌ای که دارد باعث برداشتن و حل شدن رسوب‌ها می‌شود. اما این اثر را هم‌زمان روی جداره داخلی لوله‌ها هم خواهد داشت. همیشه جایی اسید شویی می‌گردد که چندسالی از کاربری آن می‌گذرد و یا اینکه قدیمی است.

پس لوله‌های آب نیز قدیمی بوده و بر اثر جریان آب و خاصیت خورندگی رسوب‌ها، دچار پوسیدگی شده‌اند. به خصوص مکانی که از آبگرمکن استفاده می‌کند یعنی مدت زیادی از ساخت آن می‌گذرد و پوسیدگی لوله‌ها امر دور از ذهنی نیست. پس هر بار استفاده از اسید به معنی آسیب‌رساندن به سیستم لوله‌کشی ساختمان است. این یعنی ممکن است بخشی از لوله‌ها که دچار پوسیدگی شده‌است با اسید شویی، جداره داخلی را از دست داده و اصطلاحاً بترکد. اکنون برای تعمیر آن باید محل عبور لوله را شکافته و محل ترکیدگی را مشخص کنیم. سپس باید محل مناسبی از لوله را برای برش و اتصال به لوله جدید تعویضی پیدا کنیم. زیرا پوسیدگی لوله ممکن است به حدی باشد که نتوان به لوله دست زد و اگر بدون توجه این کار را انجام دهیم، میزان آسیب دیدگی لوله بیشتر شود. این موضوع کابوس کارفرما و پیمانکار است. این روند را از دید کارفرما و پیمانکار بررسی می‌کنیم:

 

رسوب زدایی آبگرمکن

 

  • کارفرما :

به دلیل اینکه ممکن است پیمانکار مجبور بشود بخش‌های بیشتری را بشکافد تا محل مناسبی از لوله برای پیوند توسط بست و یا رزوه‌کاری را پیداکند، نگران موضوع کنده‌کاری است. این یعنی به هم ریختگی بیشتر، طولانی شدن کار، هزینه بیشتر برای مصالح و بنایی بعد از آن و بالا رفتن هزینه تعمیر توسط پیمانکار تأسیسات.

  • پیمانکار :

به دلیل زیاد شدن حجم تخریب و مواجه شدن با لوله‌های پوسیده غیرقابل پیش بینی، ممکن است کارفرما نسبت به زیاد شدن هزینه‌ها و حجم کار شکایت کند و بعداً در پرداخت هزینه‌ها با مشکل مواجه شوند. از طرفی اگر پروژه تعمیر و نگهداری باشد ممکن است هزینه‌ها بر عهده خود پیمانکار باشد.

تا اینجا می‌بینیم که یک رسوب گیری ساده از تجهیزات مانند رسوب زدایی آبگرمکن ، به مرور می‌تواند باعث بروز چه مشکلاتی گردد. این مسائل همگی ریشه اقتصادی دارند. با اینکه ممکن است با اسید شویی مشکلی پیش نیاید ولی قطعاً می‌دانیم که به مرور دچار این مشکلات خواهیم شد و حاصل آن تعمیر و بازسازی کلی لوله‌کشی ساختمان است، که با توجه به تورم در بازار و بالارفتن روزانه قیمت‌ها، به طور مثال هزینه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری ، ممکن است فشار زیادی را به مالک یا مالکین تحمیل کند و این مورد پسند و پذیرش هیچکس نیست.

 

بررسی مشکلات تخریب و تعویض لوله از دید کارفرما
کارفرما احتمال زیاد شدن حجم تخریب
بی نظمی و به هم ریختگی فضا به دلیل عملیات بنایی
بالارفتن دستمزد پیمانکار تأسیسات
بالارفتن هزینه تهیه تجهیزات لازم
بالارفتن دستمزد پیمانکار بنایی
بالارفتن هزینه مصالح بنایی
بالارفتن احتمال خرابی مجدداز محل اتصال لوله جدید به لوله‌های قدیمی
بررسی مشکلات تخریب و تعویض لوله از دید پیمانکار
پیمانکار یافتن بخشی از لوله پوسیده که قابلیت اتصال به لوله جدید را داشته باشد
زیاد شدن هزینه نسبت به برآورد اولیه برای کارفرما
عدم پذیرش کارفرما نسبت به حجم کار و هزینه‌ها
احتمال تحمیل هزینه‌های اضافه شده به پیمانکار

بررسی مشکلات تخریب و تعویض لوله از دیدگاه کارفرما و پیمانکار

 

رسوب زدایی آبگرمکن

 

رسوب زدای الکترونیکی آبگرمکن

اگر در جرم گیری آبگرمکن و یا پکیج یا اساساً تأسیسات ساختمان و یا حتی تأسیسات سرمایشی مانند کولر‌های سلولزی و یا چیلرها و … از تجهیزات رسوب‌زدای الکترونیکی استفاده نماییم، با هیچ یک از مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم مواجه نخواهیم شد. به همین دلیل این شیوه را روش کم ریسک و کم خطر و اصطلاحاً غیرتهاجمی می‌نامند. این به این دلیل است که این وسیله در طول زمان به طور مثال در یک بازه زمانی 1ماهه، کل رسوب موجود در لوله‌کشی یک واحد معمولی مسکونی را از داخل لوله‌ها از بین می‌برد. این کار بدون آسیب‌رسانی به لوله‌ها و تجهیزات تأسیساتی انجام می‌شود. نه باعث پوسیدگی می‌شود و نه خطری را به همراه خواهد داشت. برای جرم گیری آبگرمکن دیواری تنها کافی است دستگاه را در محل مناسب نصب کنیم. بعد از مدت ذکر شده، که متناسب با وسعت محل و یا کاربری آن ممکن است متغیر باشد، برای خارج کردن رسوب‌هایی که اکنون به شکل معلق در آب داخل سیستم وجود دارند، کافی است آبگرمکن را در حالت خاموش از سیستم لوله‌کشی جدا کرده و با آب شستشو دهیم. از طرفی رسوب‌های معلق هم یا از خروجی شیرهای آب دفع می‌شوند و یا در توری‌های تعبیه شده در سرشیرها جمع می‌شوند که به راحتی قابل باز شدن و تخلیه هستند. پس از این نیز تا زمانی که سیستم روشن است، به هیچ عنوان با مشکل رسوب‌دهی مواجه نخواهیم شد. تنها نکته‌ای که در استفاده از سیستم رسوب زدای الکترونیکی باید مدنظر قرار داد این است که این وسیله عملکرد سریع و زودبازده ندارد و در شرایط بسیار بحرانی که نیاز به اقدام لحظه‌ای و زودبازده است کاربرد ندارد. لذا برای رفع مشکلات رسوب‌گیری به عنوان مثال برای رسوب زدایی آبگرمکن ایستاده، در مراحل اولیه یا پیش از بحران و یا جلوگیری از رسوب‌گیری در دراز مدت قابل استفاده است.

 

نوع روش

پر خطر پر ریسک زودبازده پر هزینه قابل ضمانت
اسید شویی است است است است نیست
رسوب زدای الکترونیکی نیست نیست نیست نیست است

جدول مقایسه روش‌های رسوب زدایی از سیستم‌های تأسیساتی

روش رسوب گیری اقتصادی کدام است؟

تا الان به تفاوت‌های دو روش بیان شده تا حدودی پی بردیم و با آن‌ها آشنا شدیم. دانستیم که رسوب زدایی آبگرمکن کار مهم و غیرقابل اجتنابی است، اما نحوه و شیوه آن نیز بسیار مهم است. بررسی اینکه کدام روش از نظر صرفه اقتصادی بهتر است کار دشواری نیست، ولی باید آگاهانه و از روی تحقیق و اطلاعات درست باشد. از نظر اقتصادی، ممکن است خرید دستگاه رسوب زدای الکترونیکی نیاز به یک هزینه اولیه داشته باشد و استفاده از روش اسید شویی ممکن است کم هزینه‌تر و مقرون به صرفه به نظر برسد. اما با توجه به توضیحات ارائه شده در مورد شیوه عملکرد هر یک از آن‌ها، به عنوان مثال می‌دانیم که هزینه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری بسیار کم‌تر از استفاده از روش اسیدشویی است. زیرا روش تهاجمی به مرور به سیستم لوله‌کشی و یا اجزاء آبگرمکن آسیب می‌رساند و باید به فکر تعمیر و یا تعویض قطعات آن باشیم. این خود بار مالی جانبی استفاده از اسید در رسوب زدایی آبگرمکن دیواری است. همچنین در دیگر تجهیزات نیز این روش باعث خوردگی قطعات و یا لوله‌کشی ساختمان شده و به طور ناگهانی آسیب شدیدی به سیستم وارد می‌کند. در مقایسه این هزینه‌ها با هزینه اولیه، که البته هزینه زیادی هم نیست، متوجه می‌شویم که این روش بسیار اقتصادی و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌گردد. علاوه بر این با استفاده از روش رسوب‌زدایی جدید برای رسوب گیری آبگرمکن و رفع رسوب سیستم‌های تأسیساتی گرمایشی و سرمایشی در مصرف انرژی و استهلاک تجهیزات نیز صرفه‌جویی خواهد شد. همه این‌ها در کنار هم حجم وسیعی از صرفه‌جویی را فراهم خواهد کرد.

در این مقاله با بیان نکاتی پیرامون رسوب زدایی آبگرمکن تلاش کردیم تا با ارتقاء سطح آگاهی شما مخاطبان بهرشد، بتوانیم در بهینه‌سازی مصرف انرژی سهم مؤثری داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *