شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رفع رسوب سردوش حمام با روش کم دردسر

رفع رسوب سردوش حمام

رفع رسوب سردوش حمام کار ساده‌ای است اگر از دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد استفاده کنید. اگر منافذ سردوش حمام بر اثر رسوب مسدود شد نیازی به تعویض آن نیست، صبور باشید و مطمئن باشید این مشکل به سادگی قابل حل شدن است. رسوب زدایی سردوش حمام بین خانواده‌ها کار معمولی نیست و خیلی از ما از آن اطلاع نداریم، لذا فکر می‌کنیم پس از آنکه منافذ سردوش به دلیل رسوب‌های موجود مسدود شدند و درعملکرد سردوش اختلال ایجاد شد، سردوش دیگر عمر خود را کرده است و دیگر کارایی ندارد و باید تعویض شود. اما اینطور نیست. رفع رسوب شیرآلات و یا اساساً هر وسیله‌ای که با آب و رسوب آب در تماس است کار سختی نیست و فقط نیازمند آگاهی و داشتن اطلاع از نحوه انجام آن است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا درباره مطالب زیر اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم:

فهرست مطالب:

در ادامه به توضیح و تشریح مختصری در این باره می‌پردازیم. با بهرشد همراه باشید.

 

 

رسوب‌ها معمولاً از جنس کلسیم و بعضاً منیزیم هستند. این مواد از جمله مواد معدنی و املاح محلول در آب بوده که معمولاً بر اثر تغییر دما از حالت محلول خارج شده و به صورت بلورهای برفی شکل و معلق در آب در می‌آیند. این بلورها قابلیت چسبندگی بالایی دارند و به همین دلیل هم به یکدیگر و هم به لایه بیرونی سطح جریان می‌چسبند. به همین دلیل وقتی آب در مسیری جریان دارد، احتمال حضور رسوب بسیار زیاد است و فرقی نمی‌کند مسیر جریان داخل یک لوله باشد یا یک قطعه از یک ماشین و یا منفذ کوچک سردوشی حمام. جریان آب به دلیل وجود این مواد معدنی همواره ردی سفید زنگ و قابل مشاهده از خود باقی می‌گذارد که در حقیقت همان رسوب‌ها هستند که در مسیر جریان باقی مانده‌اند. به عنوان مثال ردی که از جریان آب باران در نزدیکی ورودی ناودان‌ها در پشت بام می‌بینیم مصداق همین موضوع است. رسوب کلسیم به طور معمول سخت از بین می‌رود و همین موضوع باعث شده است تا به عنوان مثال برای جرم گیری سردوش حمام از روش‌های پرخطر و مخرب برای از بین بردن رسوب‌ها استفاده شود، که این خود باعث تخریب و فرسایش لوازم مورد استفاده شده و عمر مفید آن‌ها را به شدت کاهش داده است. با توجه به تورم موجود در کشور، صرفه اقتصادی اجتماعی در یافتن راه حلی برای از بین بردن رسوب‌ها به روش غیرمخرب است که باعث فرسایش لوازم و دستگاه‌ها و قطعات مورد استفاده نشود. همچنین رسوب زدایی شیرآلات نیز باید به همین روش صورت بگیرند. در ادامه به توضیح مطالبی پیرامون این موضوع پرداخته‌ایم.

همان‌طور که گفته شد هر جا که اب در جریان باشد و در معرض تغییرات دمایی قرار بگیرد، قطعاً رسوب از خود بر جای خواهد گذاشت، مگر اینکه آب مورد نظر آب طبیعی نبوده باشد و یا فرضاً آب خالص بدون املاح باشد که مربوط به موضوع صحبت ما نمی‌شود. سردوش حمام نیز از این قضیه مستثناء نیست و چون در حمام ما از آب گرم استفاده می‌کنیم، پس قطعاً در معرض جریان آب با تغییرات دمایی قرار می‌گیرد. این تغییرات دمایی باعث می‌شود تا مجبور باشیم برای رفع رسوب سردوش حمام اقدام کنیم. اما می‌خواهیم بدانیم چرا سردوش رسوب می‌گیرد؟ پیش از این بیان کردیم که رسوب‌ها بیشتر از جنس کلسیم هستند. اگر در ویکی‌پدیا کلمه رسوب را جستجو کنید اطلاعات خوبی در زمینه شناخت رسوب‌ها به دست خواهید آورد. کلسیم معمولاً به صورت بی‌کربنات کلسیم در آب به شکل محلول وجود دارد. بی‌کربنات کلسیم قابلیت انحلال‌پذیری بسیار بالایی دارد و به سرعت در آب حل می‌شود. وقتی تغییرات دمایی صورت می‌گیرد، بی‌کربنات به کربنات تبدیل می‌شود. کربنات کلسیم قابلیت انحلال‌پذیری بسیار کمی دارد و در عوض خاصیت چسبندگی بالایی دارد. کربنات کلسیم به صورت بلورهای کلسیت دیده می‌شوند و در مسیر جریان آب به سطح جریان می‌چسبند. و دیگر بلورهای کلسیت را نیز به خود جذب می‌کنند و به مرور یک زائده محکم و حجیم از کربنات کلسیم در مسیر جریان آب تشکیل می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود تا منافذ سردوش حمام مسدود شود و ما مجبور باشیم برای رسوب زدایی سر دوش حمام اقدام کنیم.

 

رفع رسوب سردوش حمام

 

این روش‌ها که همگی روش‌های رسوب زدایی مخرب و یا در اصطلاح تهاجمی هستند، بر اساس استفاده از اسید و یا موادی با خاصیت اسیدی بنا شده‌اند. روش کار به این صورت است که برای از بین بردن رسوب در مسیر مورد نظر که آب در آن جریان دارد، که می‌تواند به عنوان مثال قطعات ماشین ظرفشویی باشد یا لوله‌کشی یک ساختمان، از روش اسیدشویی استفاده کنند و یا از موادی مانند ترکیب سرکه و جوش شیرین که خاصیت اسیدی دارند بهره ببرند. البته اسیدشویی بیشتر در موارد تأسیسات ساختمانی و یا صنعتی استفاده می‌شود، ولی روش کار هر دو مورد یک چیز است. محلول سرکه و جوش شیرین هم خاصیت اسیدی دارد و به عنوان مثال از این قابلیت برای جرم گیری سردوش حمام استفاده می‌شود.

این خاصیت اسیدی علاوه بر از بین بردن تکه های رسوبی موجود در مسیر جریان، باعث خوردگی سطح جریان نیز دارد، که این خود بستر را برای رسوب گیری مجدد بیشتر فراهم می‌کند. چون این خاصیت خورندگی اسید، برای از بین بردن رسوب موجود، یک لایه از سطح مسیر جریان را نیز همراه با رسوب بر می‌دارد. این کار باعث می‌شود که سطح صاف و صیقل به سطحی متخلل و پر از قلل و فرج تبدیل شود. این اتفاق زمینه را برای نفوذ عمیق‌تر رسوب‌های بعدی در مسیر جریان فراهم می‌کند و دفعه بعد برای رفع رسوب شیرآلات مجبوریم از غلظت و یا حجم بیشتری از ماده اسیدی استفاده کنیم. این یعنی فرسایش و تخلخل بیشتر و تکرار مجدد این روند تا از بین رفتن آن مجرا، که در آن زمان، استفاده کننده را مجبور به تعویض آن می‌نماید. این خود یعنی هزینه اضافه، سنگین و نامتعارف.

مدرن‌ترین روش رسوب زدایی از لوازم منزل و یا هر دستگاهی که در معرض جریان آب قرار دارد، روش استفاده از دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی است. این روش، روشی کاملاً غیر مخرب و غیر تهاجمی است. در استفاده از این دستگاه، هیچ بخشی از مسیر جریان آسیب نمی‌بیند، دچار فرسودگی نمی‌شود، حتی در معرض خورندگی قرار نمی‌گیرد. این دستگاه هیچ صدایی ندارد و به همین دلیل بسیاری از استفاده کنندگان از این دستگاه از کارکردن دستگاه متوجه عملکرد آن نمی‌شوند. بلکه از نتیجه استفاده از آن و بهبود شرایط جریان آب اثر عملکرد دستگاه را به وضوح می‌بینند.

سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شده باشد این است که این دستگاه چطور کار می‌کند؟ پاسخ این سوال را در بخش بعد به صورت مختصر اما مفید بیان کرده‌ایم. جرم گیری سر دوش حمام و همچنین جرم گیری شیرآلات توسط دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد، مانند رسوب زدایی از دیگر لوازم و تجهیزات، به مرور زمان و با بهره‌گیری از قواعد علمی صورت می‌پذیرد. این دستگاه با تأثیر بر مواد معدنی و املاح محلول در آب، اقدام به از بین بردن رسوب‌ها می کند. در حقیقت نحوه عملکرد آن در امر رسوب زدایی، چه رسوب زدایی مربوط به تأسیسات گرمایشی باشد چه ماشین لباسشویی باشد، به طور کلی یکسان است. تنها حجم عملکرد و میزان مدت زمانی که باید متناسب با اندازه سیستم مورد نظر، برای آن اختصاص داد متفاوت است. برای دریافتن پاسخ سوالی که در ابتدای این بخش مطرح نمودیم، با بهرشد همراه باشید.

 

رفع رسوب شیرآلات

 

دستگاه رسوب زدای بهرشد، با بهره‌گیری از تکنولوژی روز، توسط مهندسین ایرانی ساخته شده است. این دستگاه متناسب با سختی آب موجود در کشورمان بومی‌سازی شده و در این زمینه مشابه خارجی ندارد. در ادامه به توضیح نحوه عملکرد دستگاه می‌پردازیم.

این دستگاه در 2زمینه کار می‌کند:

  • جلوگیری از تشکیل رسوب؛ در حین برقراری جریان آب در مجاری جریان
  • از بین بردن رسوب‌های موجود

 

روش کار دستگاه رسوب زدای بهرشد جلوگیری از تشکیل رسوب؛ در حین برقراری جریان آب در مجاری و سطوح جریان
از بین بردن رسوب‌های موجود

 

در ادامه، روش عملکرد دستگاه بهرشد را مختصر و مفید توضیح می‌دهیم:

  • جلوگیری از تشکیل رسوب: همان‌طور که بیان شد مواد معدنی موجود در آب غالباً از جنس کلسیم هستند. کلسیم به شکل بی‌کربنات کلسیم در آب وجود دارد. بی‌کربنات به سرعت در آب حل می‌شود و به همین دلیل خاصیت چسبندگی بسیار پایینی دارد. اما کربنات کلسیم برعکس آن است. یعنی قابلیت حل شدن بسیار کمی دارد و خاصیت چسبندگی آن بالاست. در حالت معمول، در اثر تغییر دما بی‌کربنات به کربنات تبدیل می‌شود و کربنات کلسیم به شکل بلور کلسیت درآمده و به دیگر بلورها و سطح جریان می‌چسبد و به این شکل یک رسوب ایجاد می‌شود. دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد با بهره‌گیری از امواج الکترومغناطیسی، بی‌کربنات موجود در آب را به شکل دیگری از بلور کربنات کلسیم تبدیل می‌کند. اسم این بلور متفاوت آراگونیت است. آراگونیت بلور چند شکلی (پلی مورف) کلسیم است که خاصیت چسبندگی بسیار ناچیزی دارد و به همین دلیل به صورت انفرادی در جریان آب معلق باقی می‌ماند. به عبارتی این خاصیت نقش مهمی در جرم زدایی سردوش حمام و یا دیگر دستگاه‌ها را دارد. زیرا بدون ممانعت از کارکرد آن‌ها، از تشکیل رسوب جدید جلوگیری می‌کند.

 

  • از بین بردن رسوب‌های موجود: دستگاه الکترومغناطیسی بهرشد، با استفاده از امواج ضعیف رادویی مربعی با طول موج بلند، که نوعی از امواج الکترومغناطیسی هستند، اقدام به بالابردن فاصله مولکولی بین مولکول‌های آب می‌نماید. این کار باعث می‌شود تا ظرفیت انحلال‌پذیری آب بالاتر رود. به این شکل با گذر زمان آب شروع می‌کند به لایه برداری از رسوب موجود در مسیر خود. به مرور لایه‌های بالایی رسوب ذره‌ذره در آب حل شده و پس از کم شدن لایه رسوب، زمانی که چسبندگی سطح رسوب به جداره مسیر جریان ضعیف شود، توسط نیروی جریان آب از سطح جداشده و با جریان همراه می‌شود. به این شکل با گذر زمان و بدون توقف در روند کارکرد سیستم رسوب‌ها موجود از بین می‌روند. درحقیقت علت اصلی رفع رسوب سر دوش حمام و یا دیگر دستگاه‌ها همین قابلیت است.

پیش از این در مقاله رسوب گیری و هر چیزی که باید درباره آن بدانید مطالب مهمی را در این باره بیان نموده‌ایم که مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنیم؛ به‌علاوه خواهشمندیم تجربیات خود از دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد و یا دیدگاه خود در این باره را در قسمت پیام‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *