شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب گیر کولر آبی ، راهکارهای رسوب گیری کولر آبی

رسوب گیر کولر آبی

رسوب گیر کولر آبی از منحصربه‌فردترین محصول تولیدشده برای نگهداری این وسیله سرمایشی است. امکان حداقل خرابی قطعات مکانیکی و الکترونیکی با رسوب زدایی کولر آبی ممکن است.  بروز اکثر خرابی‌های کولرها به دلیل بی­توجهی نسبت به تمیز کردن به‌موقع رسوب‌ها است. شما می‌توانید با انجام رسوب‌زدایی به‌موقع مانع از تعمیر بسیاری­ از قطعات کولر شوید. قطعاتی که می‌تواند در صورت رسوب‌زدایی نکردن نیاز به تعمیر داشته باشند شامل یاتاقان‌ها، پمپ آب، شلنگ‌های آب، شناور و موتور هستند. با رسوب‌زدایی به‌موقع و در زمان مناسب می‌توانید مانع از خراب‎شدن هر کدام از آن‌ها شوید؛ بنابراین در این صورت می‌توانید خود را از صرف هزینه‌های اضافی بی‌نیاز کنید. رسوب گیر کولر آبی مغناطیسی برای از بین بردن رسوب و رفع رسوب کولر استفاده می‌شود علاوه‌براین این ماده، از زنگ‌زدگی بدنه نیز جلوگیری می‌کند که برای دارندگان کولر بسیار با اهمیت است.

رسوب گیر کولر آبی چیست؟

این روش یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی است که می‌تواند برای رسوب گیری یا رسوب زدایی کولر آبی، با مشکل افزایش رسوبات و املاح آب در کولرهای تبخیری مقابله کند. علاوه‌‌بر پدهای سلولزی و پوشال‌های کولر، گاهی اوقات قسمت‌هایی از بدنه کولرهای آبی را نیز رسوبات آب دربرمی‌گیرد. رسوبات آب قادرند حتی روی واترپمپ‌ و لوله‌کشی سیستم‌های سرمایشی نیز اثر گذاشته و آن‌ها را مسدود کند. علاوه‎‌بر موارد فوق، انتقال این رسوبات نمکی و آهکی به محیط منزل و محل کار می‌تواند موجب بروز حساسیت و آلرژی در کاربران و بیماری آن‌ها شود؛ بنابراین نیاز به رسوب‌زدایی دارد. برای این منظور شیوه‌های متعددی توصیه شده است.

چگونه رسوب کولر آبی را از بین ببریم؟

مشکل املاح و رسوبات زمانی جدی می‌شود که رسوب، بدنه کولر را نیز دربرگرفته باشد. رسوبات آب تنها روی پوشال قرار نمی‌گیرند بلکه در تمام بخش‌های کولر آبی امکان تشکیل رسوب آب وجود دارد. سیستم لوله‌کشی آب کولر، واترپمپ، کف و بدنه کولر نیز در معرض رسوب قرار دارند. املاح و رسوب در آب کولرهای آبی دارای آلرژی هستند و بسیاری از افراد نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. برای این‌که املاح آب کمتری در کولرهای آبی ایجاد شود می‌توانید از مایع شوره‌گیر، توپ شوره‌گیر و رسوب‌گیر استفاده کنید.

 

رسوب گیر کولر آبی

 

راهکارهای رسوب گیری کولر آبی

  • استفاده از پدهای سلولزی به جای پوشال

پدهای سلولزی به‌عنوان پدهای خود پاک‌کن یا پاک‌سازی اتوماتیک شناخته‌شده‌اند. ساختار و طراحی این پدها به‌گونه‌ای است که با ساختار شبکه‌ای منظم خود می‌توانند به سهولت رسوبات آبی را پاک‌سازی کنند. با کمی جریان ملایم آب روی پدها می‌توان تمام رسوبات و املاح نشسته در خلل و فرج (منافذ و سوراخ‌های ریز) آن‌ها را پاک کرد.

  • استفاده از رسوب‌گیر کولر

رسوب گیر کولر آبی دربرگیرنده یک محفظه، فیلتر رزینی و اتصالات فیتینگی است که می‌تواند با جذب املاح مانع افزایش رسوبات در سیستم‌های تبخیری شود. معمولاً فیلتر رزینی به شکل ترکیبی از فیلترهای رزینی آنیونی و فیلترهای رزینی کاتیونی ساخته می‌شود تا بتواند کلیه املاح و عناصر آب، از جمله عناصر با بار مثبت یا عناصر با بار منفی را جذب و از سیستم پاک کند. سازوکار این رسوب‌گیرهای کولر آبی به شکل نرم کردن آب یا کاهش سختی آن است. در این‌صورت با کاهش سختی آب، از میزان فشرده‌شدن آن و رسوب کردن املاح کاسته‌شده و راندمان کارکرد کولر آبی افزایش می‌یابد.

 البته می‌توان با هدف افزایش عملکرد رسوب‌‌گیرهای تبادل یونی، آن‌ها را با فیلترهای الیافی یا پلی‌‌فسفات نیز ترکیب کرد که در این صورت شاهد نرمی بالاتری از آب خواهید بود. فیلترهای تصفیه آب موجب رسوب‌گیری کولر آبی با فاصله‌های زمانی بسیار زیادی می‌شوند. شیوه استفاده از رسوب‌گیری کولر آبی بسیار راحت و تنها کافی است آن‌ را در مسیر آب و روی شیلنگ انتقال آب کولر نصب کنید.

  • سرویس دوره‌ای کولر آبی

کولرهای آبی نیاز دارند به صورت دوره‌ای سرویس و تمیزکاری شوند. باز کردن دریچه‌های کولر و پاک‌سازی اجزای داخلی آن، تمیزکاری پدها یا پوشال‌ها و در صورت نیاز، تعویض دوره‌ای آن‌ها از جمله مواردی است که می‌توانند در کاهش رسوبات کولر و افزایش بهره‌وری از انرژی و سرعت خنک‌سازی مؤثر باشند.

  • راه‌اندازی کولر آبی با فیلترهای تصفیه آب

از دیگر روش‌ها برای از بین بردن رسوبات کولر آبی استفاده از فیلترهای تصفیه آب کولر است. این فیلترها در رسوب‌گیرهای ساده متفاوت است. به‌طورکلی فیلترها سختی آب را می‌گیرند و این به معنای کاهش رسوبات کولر است. فیلتر تصفیه آب در مسیر آب ورودی به کولر و روی شیلنگ آب قرار می‌گیرد و آب وارد شده به سیستم خنک‌کننده کولر، بدون نمک و کاملاً سبک می‌شود.  برای نصب و خرید فیلترهای تصفیه هزینه چندانی نیاز ندارند ولی کارایی فوق‌العاده‌ای دارند. برای این‌که هزینه تعمیر پمپ کولر آبی را پرداخت نکنید، رسوبات کولر آبی را از بین ببرید.  فیلترهای تصفیه آب وسیله‌ای کوچک، ساده و کم‌قیمت هستند که مشکل املاح و رسوبات کولر را به‌صورت همیشگی رفع می‌کنند. این وسیله را خود شما نیز می‎‌توانید به‌سادگی در مسیر آب ورودی کولر نصب کنید.

روش‌های رفع شوره و رسوبات کولر آبی

اگر در محفظه کولر آبی رسوباتی مشاهده کردید می‌توانید از روش‌های زیر برای از بین بردن آن‌ها نیز استفاده نمایید.

جوهر نمک

یکی از روش‌های سریع و مطمئن برای رفع شوره کولر استفاده از جوهر نمک است. جوهر نمک می‌تواند برای از بین بردن رسوبات و شوره کولر مؤثر باشد؛ بنابراین پس از استفاده اطمینان حاصل نمایید که جوهر نمک به‌خوبی از کف محفظه کولر پاک شده باشد.

سرکه

سرکه دارای خاصیت رسوب‌زدایی است. البته سرکه نسبت به جوهر نمک دارای خاصیت کم‌تری است و برای شوره کولر در وضعیت سبک‌تری استفاده می‌شود. محلول سرکه و آب، دارای خاصیت ضعیف‌تری است که به‌صورت مستقیم روی خود رسوبات ریخته می‌شود و حتی می‌توانید آن را روی پوشال‌ها ریخته و با آب کاملاً شستشو دهید.

 

رسوب گیر کولر آبی

 

رسوب گیر کولر آبی مغناطیسی

یکی از روش‌ها برای از بین بردن رسوب کولر می‌توان به رسوب‌گیر مغناطیسی اشاره کرد. مهم‌ترین دلایل ایجاد رسوب در جدار تأسیسات حرارتی و برودتی، املاح کلسیم و منیزیم هستند. این املاح به شکل رسوب در بخش‌های متعدد تأسیسات حرارتی و برودتی رسوب می‌کنند و با گذر زمان موجب ایجاد مشکلات جدی می‌شوند. یکی از شیوه‌ها برای جلوگیری از رسوب آب، استفاده از دستگاه‌های مغناطیسی بهرشد برای از بین بردن سختی آن است.

ویژگی‌های دستگاه رسوب‌زدای الکترومغناطیسی شامل موارد زیر هستند:

  1. رسوب‌گیر الکترومغناطیس مانع از به وجود آمدن رسوب در دستگاه‌های حرارتی و برودتی می‌شود.
  2. کم کردن خوردگی لوله از دیگر تأثیرات آن است که موجب افزایش طول عمر لوله‌ها و تجهیزات می‌شود.
  3. افزایش حلالیت آبی که تحت تأثیر رسوب‌گیر الکترومغناطیس انجام می‌شود.
  4. استفاده از رسوب‌گیر الکترومغناطیس نیاز ما به سختی‌گیرهای شیمیایی، تبادل یونی و اسیدشویی را از بین می‌برد.
  5. استفاده از دستگاه رسوب‌زدای الکترومغناطیسی موجب تغییر فیزیکی در آب می‌شود. بنابراین با محیط زیست سازگاری دارد و مرغوبیت آب را همچنان خوب و مطلوب حفظ می‌کند.
  6. نصب این رسوب‌گیر بسیار ساده است و بر روی هر نوع لوله‌ای قابل‌نصب است.

دلایل ایجاد رسوب در کولر آبی چیست؟

به‌طورکلی کولرهای آبی روزانه حجم بالایی آب مصرف می‌کنند. آب‌های شهری دارای املاح زیادی هستند و با گذر زمان، حتی شاهد ایجاد رسوب و شوره روی بدنه قطعات داخلی کولر خواهیم بود. پس از این‌که کولر جدیدی را خریداری کنید، بعد از 3  الی 4 ماه نیز شوره و رسوب روی آن تشکیل می‌شود. ایجاد رسوب در کولر آبی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ چه‌بسا افرادی هستند که توجهی به تمیز و سرویس کردن کولر آبی نمی‌کنند و بدنه آن به علت وجود رسوب، خیلی زود فرسوده می‌شود.

 

رسوب گیر کولر آبی

 

انواع رسوب گیر کولر

به‌طورکلی رسوب‌گیر کولر تنها برای کولرهای آبی استفاده می‌شود و براساس کیفیت آب مناطق متعدد شما باید انتخاب کنید که از کدام‌یک از این رسوب‌گیرها استفاده شود. در این بخش به انوع رسوب‌گیرهای کولر آبی اشاره خواهیم کرد:

  1. رسوب‌گیر پودری:

این مدل از رسوب‌گیر دارای ترکیباتی است که مانع از رسوب مواد موجود در آب پوشال کولر می‌شود. همچنین با ممانعت از افزایش میزان سرمایش کولر از زنگ زدن و تخریب بدنه کولر نیز جلوگیری می‌کند. با عدم رسوب این مواد در پوشال کولرهای مناطق گرم و خشک، بوی بدی نیز در آن ایجاد نمی‌شود.

  1. رسوب‌گیر فیزیکی:

گاهی اوقات با استفاده از رسوب‌گیر فیزیکی که شبیه یک برس بزرگ است، باید رسوب‎‌ها و اصطلاحاً شوره‌های موجود بر روی پوشال‌ها را تمیز کنید. این نوع رسوب‌گیری علاوه‌بر وقت‎‌گیر بودن کاربرد چندانی نیز ندارد.

  1. رسوب‌گیر مایع:

کارکرد این مدل مشابه مدل رسوب‎‌گیر پودری است. در رسوب‌گیر مایع بهتر است رسوب‌گیر نزدیک پمپ آب کولر ریخته شود. این مدل نیز مانع از ایجاد رسوب در پوشال و زنگ‌زدگی و گرفتگی قطعات می‌شود.

  1. فیلتر تصفیه‌کننده و رسوب‌گیر کولر:

این مدل یک فیلتر آب دارد که در مسیر آب کولر نصب می‌شود. همچنین دارای انواع مختلفی است که رسوبات گوناگون آب را گرفته و مانع ورود آن‌ها به کولر می‌گردد. این مدل کاربردهای فراوانی دارد اما در مقایسه با دیگر موارد شامل هزینه‌های بالاتری می‌شود. این مدل طول عمر بیشتری نسبت به موارد فوق دارد و نیازی به هزینه و وقت اضافی نخواهد داشت.

 

رسوب گیر کولر آبی

 

مزایای کاربرد رسوب‌گیر کولر شامل چه مواردی است؟

  • محافظت پوشال‌های کولر در مقابل گرفتگی و رسوب و امکان استفاده مجدد از آن‌ها در سال بعد
  • ممانعت از آلودگی، تولید باکتری و قارچ در محیط نمناک کولر و بیماری‌های ناشی از آن
  • قلیایی کردن آب موجود در تشتک کولر و جلوگیری از خوردگی بدنه فلزی آن
  • ایجاد جریان هوای سالم در ساختمان با رفع عوامل آلوده‌کننده
  • محافظت از بدنه فلزی کولر در مقابل اکسیده‌شدن
  • جلوگیری از منتشر شدن بوی نامطبوع در فضای داخلی ساختمان

در این مقاله سعی شد در رابطه با رسوب گیر کولر آبی و راهکارهای آن توضیحات کامل ارائه شود. با خرید رسوب‌گیر می‌توانید از فرسوده شدن زود هنگام کولر آبی خود جلوگیری کنید. همچنین استفاده از رسوب‌گیر موجب سالم ماندن کولر و مصرف برق کمتری می‌شود.

برای ثبت نظرات خود و ارتباط با ما می‌توانید از طریق روش زیر با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *