شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی چه مزایایی برای خانه و لوازم خانگی دارد؟

دستگاه رسوب زدای تصفیه آب C2

رسوب زدایی یکی از عواملی است که می‌تواند از بسته شدن، سوراخ شدن و ترکیدن لوله‌ها جلوگیری کند. مواد معدنی موجود در آب به دلیل کاهش فشار و افزایش دمای آن در لوله‌ها ایجاد رسوب می‌کند. این رسوب به مرور لوله را مسدود می‌کند و باعث کاهش فشار آب و مشکلات ناشی از آن می‌شود. به دلیل این‌که تعویض لوله‌های ساختمان و کارخانه‌ها هزینه‌های بسیار سنگینی دارد و می‌تواند تا چندین روز موجب قطع بودن آب شود، روش‌هایی برای رفع رسوب لوله ایجاد شده است. از مهم‌ترین مزایای رسوب زدایی می‌توان به افزایش فشار آب و کاهش احتمال سوراخ شدن و ترکیدن لوله‌ها اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رسوب و روش‌های رفع رسوب پیشنهاد می‌کنیم مطلب رسوب لوله چیست و برای رفع آن از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟ را مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم در خصوص مزایای رسوب زدایی مطالبی را با هم مرور کنیم. با شرکت فنی مهندسی بهرشد همراه باشید.

 

 

مزایای رسوب زدایی

همان‌طور که گفتیم وجود رسوب در لوله‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد و گاهی باعث ایجاد ترکیدگی در لوله‌ها شود اما باید توجه داشت که این تنها عیب و مشکلی نیست که وجود رسوبات در لوله ایجاد می‌کند. رسوبات موجود در لوله‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند که بیشتر افراد در خصوص این مشکلات تا زمانی که با آن‌ها برخورد نکرده‌اند، اطلاعات کافی ندارند. از مهم‌ترین مزایای رسوب زدایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- افزایش عمر لوازم خانگی

بسیاری از لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، کولر آبی، آبگرمکن و پکیج شوفاژ دیواری از آب استفاده می‌کنند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که تشکیل رسوب در وسایلی مانند لباسشویی، ظرف‌شویی و کولر آبی باعث می‌شود که از عمر این وسایل در حدود ۱۵ سال کاسته شود و زودتر خراب و غیر قابل استفاده شوند. این کاهش عمر در آبگرمکن و پکیج شوفاژ ۱۰ سال است. حال تصور کنید که با وضعیت فعلی اقتصاد و اوضاع معیشتی خانواده‌ها این فرسایش، کاهش عمر و خرابی‌های وسایل خانگی به چه میزان بر روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. رسوب زدایی الکترومغناطیسی می‌تواند از ایجاد رسوب در لوازم خانگی نیز جلوگیری کند و بر عمر مفید آن‌ها به میزان زیادی بیفزاید. همچنین زمانی که در لوازم خانگی گفته شده مشکل رسوب وجود نداشته باشد نیازی به رفع رسوب نیست و همچنین از میزان خراب شدن دستگاه نیز کاسته می‌شود.

۲- کاهش هزینه تعمیرات

همان‌طور که گفتیم وجود رسوب در لوله‌ها علاوه بر این‌که در فشار آب تأثیرگذار است، می‌تواند هزینه‌های موردنیاز برای تعمیرات لوازم را بالا برد و دستگاه‌ها در زمان‌های کوتاه‌تری خراب شوند. هزینه‌های تعمیر و نگهداری از لوازم خانگی این روزها بسیار سنگین شده و فشار مضاعفی را بر خانواده‌ها وارد می‌کند. به همین دلیل باید در نگهداری هر چه بیشتر و بهتر آن‌ها کوشید. یکی از راه‌های نگهداری از وسایل خانگی که از آب استفاده می‌کنند، عدم وجود رسوب در آب و رفع رسوب در لوله‌ها است. هر چه میزان رسوبی که به دستگاه‌ها وارد می‌شود و در لوله‌ها و مخازن آن‌ها تشکیل می‌شود کمتر باشد، احتمال خراب شدن دستگاه به دلیل مشکلات ناشی از وجود رسوبات کاهش می‌یابد. پس به عنوان یکی دیگر از مزایای رسوب زدایی الکترومغناطیسی می‌توان به کاهش هزینه تعمیر دستگاه‌های گوناگون در خانه و کارخانه‌ها اشاره کرد. شاید دانستن این نکته برای‌تان جالب باشد که در گذشته معمولاً دیگ‌های بخار و آبگرم عمرشان کمتر از ۵ سال بوده و نیاز داشتند که تعمیرات اساسی و تعویض شوند اما اکنون با استفاده از روش‌های نوین رفع رسوب عمر مفید این دیگ‌ها در برخی موارد ۴ برابر افزایش یافته است.

 

رسوب زدایی

 

۳- کاهش هزینه انرژی

یکی دیگر از مزایای رسوب زدایی که از چشم بسیاری افراد به دور می‌ماند این است که لوازم خانگی که در آن‌ها رسوب وجود نداشته باشد، نیاز به مصرف انرژی کمتری برای کار کردن دارند و به همین دلیل هزینه مصرف آب، برق و گاز پایین می‌آید و همین امر می‌تواند به خانواده‌ها در کاهش هزینه‌ها کمک بسیاری کند.

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین دلیل مصرف زیاد برق در ایام گرم سال و روزهای داغ تابستانی رسوب گرفتگی تجهیزات سرمایشی مانند چیلرها، شبکه‌های انتقال آب در فن کوئل‌ها و کولرهای آبی است. وجود این رسوبات موجب افت راندمان دستگاه می‌شود و برای خنک شدن در این روزها نیاز است که دستگاه با دور بالاتر یا مدت‌زمان بیشتری کار کند. همین افزایش زمان و یا دور موتور باعث می‌شود که میزان مصرف انرژی برق در این زمان شدیداً بالا رود. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم وجود رسوب در دستگاه‌های سرمایشی تأثیر قابل توجهی در میزان مصرف آب دارد. کشور ما با محدودیت منابع آب مواجه است و کاهش مصرف توسط همه افراد می‌تواند مشکلات ناشی از خشک‌سالی را کاهش دهد. همچنین به خاطر داشته باشید که عدم وجود رسوب در دستگاه‌های سرمایشی می‌تواند میزان مصرف برق در این ماه‌ها را کاهش دهد تا همگان از نعمت برق برخوردار باشند و با قطع برق مواجه نشوند.

همچنین توجه داشته باشید که رسوب زدایی وسایل گرمایشی می‌تواند با کارکرد کمتر و در زمانی کوتاه‌تر، هوایی مطبوع‌تر و مطلوب‌تر در خانه ایجاد کند. لوله‌هایی که رسوب در آن‌ها مانع عبور مناسب جریان می‌شود نمی‌توانند شوفاژها را به خوبی گرم کنند تا این گرما به خانه منتقل شود. همچنین در بسیاری موارد این افت فشار لوله‌ها باعث می‌شود تا از دمای آب کاسته شود و مجدداً نیاز به گرم کردن آن توسط موتورخانه یا پکیج وجود داشته باشد و واضح است که این کار نیازمند صرف انرژی و سوزاندن گاز است. به همین دلیل عدم وجود رسوب در لوله‌ها در زمستان می‌تواند در کاهش میزان مصرف گاز و انرژی نیز تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که عدم وجود رسوبات در دستگاه‌ها و لوازم سرمایشی و گرمایشی بر میزان عمر مفید آن‌ها می‌افزاید و نیاز به تعمیر این دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد.

 

رسوب زدایی

 

۴- افزایش فشار آب

احتمالاً مشکل افت فشار برای تمام افراد پیش آمده است و به جرأت می‌توانیم بگوییم که افت فشار در مواردی مانند دوش گرفتن، درست کردن غذا و شستن ظرف‌ها می‌تواند مشکلات بیشتری نیز به وجود آورد. از دیگر مزایای رسوب زدایی و رفع رسوب لوله‌ها، افزایش فشار آب است. زمانی که رسوبات قسمتی از لوله را می‌بندند میزان آب کمتری از آن رد می‌شود و به مرور زمان لوله بسته‌تر می‌شود تا در نهایت عبور جریان آب به کلی متوقف شود. به همین دلیل رسوب زدایی می‌تواند علاوه بر افزایش عمر لوله‌ها و کاهش احتمال ترکیدگی لوله‌ها بر میزان فشار آب بیفزاید و بتوان راحت‌تر به امور خانه رسید و با مشکل فشار آب کمتر مواجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *