شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

صرفه جویی در آب با کمک رسوب‌ زدایی چگونه صورت می‌گیرد؟

صرفه جویی در مصرف آب

صرفه جویی در آب در تمام مناطق و کشورها ضروری است، حتی در جاهایی که میزان آب فراوان به نظر می‌رسد. صرفه جویی در اب به‌این‌علت اهمیت دارد که منابع آبی کره زمین محدود بوده و هرساله هم به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و به‌زودی تمام کشورهای جهان ازجمله ایران با بحران بی‌آبی مواجه خواهند شد. در این مقاله ما راهکارهایی برای صرفه جویی در مصرف آب به‌خصوص با استفاده از رسوب زدایی ارائه می‌دهیم.

صرفه جویی در مصرف آب به چه معنا است؟

برای تعریف معنای صرفه‌جویی در مصرف آب ابتدا باید شیوه‌های مختلف مصرف را توضیح دهیم. آب به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط هر شخص مصرف می‌شود. مصرف مستقیم به آبی که از شیر بی‌واسطه برای نوشیدن، دوش گرفتن، غذا پختن و همچنین شستن لباس، ظروف، حیاط، ماشین یا به هر دلیل دیگری استفاده می‌کنیم گفته می‌شود. مصرف غیرمستقیم هم به آبی که برای کالاهای مصرفی یا تولیدی و یا خدمات مورداستفاده ما از بین می‌رود مانند تولید لباس، کتاب، مواد غذایی صنعتی و کشاورزی و غیره گفته می‌شود. مصرف غیرمستقیم آب از چیزی که ما تصور می‌کنیم بسیار فراتر است. هر فرد به طور معمول 100 تا 150 لیتر آب را به‌صورت مستقیم و بین 1500 تا 10 هزار لیتر آب را به‌صورت غیرمستقیم مصرف می‌کند. حال با توجه به این تعریف مشخص می‌شود که صرفه‌جویی در آب به معنای صرفه‌جویی در هر دو صورت مصرف یعنی مستقیم و غیرمستقیم است.

 

 

صرفه جویی در مصرف آب چه مزیت‌هایی دارد؟

صرفه جویی در آب علاوه‌بر شکستن سرعت کاهش منابع آبی و جلوگیری از مشکلات بی‌آبی برای نسل‌های آینده و کره زمین و یا حتی خود، مزیت‌های زیادی به‌همراه دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • کاهش هزینه قبوض: با کم شدن مصرف آب، هزینه‌های ناشی از قبوض آب و برق نیز بالطبع کاهش می‌یابد.
  • جلوگیری از آلودگی آب: صرفه جویی در اب سبب کاهش ورود آب‌های آلوده به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها شده و منابع آب مصرفی بیشتری در اختیار ما قرار می‌گیرد.
  • کاهش فاضلاب: با مصرف کمتر آب، حجم تولید فاضلاب کاهش‌یافته و هزینه کمتری برای جمع‌آوری آن صرف می‌شود.
  • کاهش گازهای گلخانه‌ای: تصفیه و توزیع آب سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌شود و به هر میزان که آب کمتری مصرف شود مقدار تولید گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد.

 

صرفه جویی در مصرف آب

 

راه‌هایی صرفه جویی در مصرف آب چیست؟

صرفه‌جویی در اب به کاهش مصرف مستقیم و غیرمستقیم آب گفته می‌شود. در ادامه به چند راهکار مهم برای کاهش مصرف آب اشاره می‌کنیم.

  • ارتقا وسایل: جایگزینی وسایل پرمصرف با کم‌مصرف سبب کاهش هدررفتن آب می‌شود.
  • رفع نشتی: نشتی‌های کوچک موجود در لوله‌های خانه می‌تواند سالانه چندین گالن از آب را هدر دهد. با بررسی سالانه لوله‌ها و تأسیسات آب و درست‌کردن نشتی‌ها می‌توان از هدررفتن آب جلوگیری کرد.
  • بستن شیر آب: اگر در زمان استفاده از آب برای مثال هنگام شستن دست، لباس، ظرف، ماشین یا مسواک زدن، اصلاح کردن، دوش گرفتن و غیره آب را کلاً باز نگذارید از هدررفتن هزاران لیتر آب سالانه جلوگیری کرده‌اید.
  • کاهش خرید محصولات پرمصرف: بسیاری از محصولات هستند که برای تولید به آب بسیار زیادی نیاز دارند، برای مثال هر فنجان قهوه به 140 لیتر آب نیاز دارد، اما برای تولید همین میزان چای تنها 34 لیتر آب مصرف می‌شود. همچنین محصولات فراوری شده برای هر قسمت از مرحله تولید مانند بسته‌بندی، کنسرو و غیره میزان بسیار زیادی آب مصرف می‌کنند با جایگزین‌کردن برخی از این مواد با سایر کالا‌های کم‌مصرف‌تر و مخصوصاً بومی می‌توان از هدررفتن آب جلوگیری کرد.
  • رسوب زدایی: استفاده از رسوب‌زدا در وسایل مختلف باعث کاهش چشمگیر مصرف آب می‌شود که در ادامه به طور کامل به آن می‌پردازیم.

 

 

صرفه‌جویی در آب با رسوب زدایی

آب مصرفی ما حاوی سختی بالایی بوده به این معنا که دارای املاح محلول مختلف و مخصوصاً کلسیم است. کلسیم به علت مقاوم نبودن در برابر حرارت در صورت افزایش دما رسوب می‌کند. این رسوب علاوه‌بر واردکردن خسارات زیاد به تأسیسات و پوسیدگی آن‌ها باعث افزایش مصرف انرژی‌هایی مانند سوخت‌های فسیلی، برق و مخصوصاً آب می‌شود. دستگاه‌های ضد رسوب الکترونیکی با مکانیسم تولید امواج الکترومغناطیسی بدون استفاده از مواد شیمیایی فرایند رسوب زدایی را انجام می‌دهند. رسوب‌زدایی به معنای گرفتن سختی آب یا به‌اصطلاح نرم کردن آن است و به این شکل صورت می‌گیرد که با استفاده از انرژی در ساختار منظم کلسیم و منیزیم تغییراتی ایجاد می‌کند و گونه‌ای از کربنات کلسیم را به‌وجود می‌آورد که به لوله‌ها نمی‌چسبد و همچنین امکان تشکیل بلور‌های رسوبی را با افزایش میزان حلالیت آب از بین می‌برد. این عمل علاوه‌بر جلوگیری از تشکیل رسوب باعث ازبین‌رفتن رسوب‌های قدیمی موجود در لوله‌ها و سایر تأسیسات مربوط به آب نیز می‌شود. رسوب زدایی باعث افزایش عمر شیرآلات، صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری تأسیسات و همچنین سبب کاهش مصرف انرژی مخصوصاً آب به‌صورت پایدار از 5 تا 40 درصد می‌شود که در ادامه به توضیح چگونگی آن می‌پردازیم.

 

صرفه جویی در مصرف آب

 

جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی

در بسیاری از موارد برای حل کردن رسوبات تشکیل‌شده در تأسیسات از مواد شیمیایی مختلفی مانند اسید استفاده می‌شود. سالانه برای هر ساختمان حداقل 3 هزار لیتر اسید با 150 هزار لیتر آب شیرین ترکیب شده و پس از اتمام عملیات رسوب زدایی در فاضلاب‌ها رها می‌شود. این فاضلاب اسیدی به خاک و ازآنجا هم به منابع آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده و سبب آلودگی و غیرقابل‌استفاده شدن این آب‌ها می‌شود. هر لیتر اسید حدود 30 مترمکعب از این آب‌ها را آلوده می‌کند و حال مطمئناً این حجم وسیع از اسید به‌تدریج تمام منابع آب زیرزمینی کشور را از بین خواهد برد. همچنین از راه‌های دیگر رسوب‌ زدایی استفاده از تبادل گره‌ای رزینی است که یون سدیم را با یون کلسیم جایگزین می‌کند تا از رسوب کردن آن جلوگیری کند، اما این فرایند نیز به‌دلیل نیاز به شست‌وشوی زیاد مخزن با آب‌نمک باعث می‌شود که هر ساختمان سالانه 1 تا 3 تن نمک را وارد منابع آب‌های زیرزمینی کرده و آب شیرین را به آب‌شور غیرقابل‌استفاده تبدیل کند. همان‌طور که مشخص است این فرایندها علاوه‌بر کاهش شدید حجم آب باعث آلودگی محیط‌زیست نیز می‌شوند، اما با استفاده از دستگاه‌های رسوب‌زدای الکترونیکی به‌جای روش‌های فعلی اسیدشویی و رزینی اثرات مخرب زیست‌محیطی از بین می‌رود. همچنین این دستگاه با انجام اقداماتی که در ادامه ذکر می‌شود باعث صرفه جویی در آب می‌شود.

 

 

جلوگیری از نشتی آب

رسوب به‌تدریج سبب پوسیدگی و خوردگی قسمت‌های مختلف لوله و شکستگی و نشت کردن آب از آن محل می‌شود که هدررفتن آب را در پی دارد. رسوب زدایی از ایجاد این معضل و هدررفتن آب از لوله‌ها جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از چکه کردن آب

رسوب سبب خوردگی فلز شیرآلات شده که این عمل با تقویت‌کننده دیگری که استفاده از زور بیشتر برای بازکردن این شیرها است سبب هرز شدن، چکه کردن و درنهایت هدررفتن آب از شیر می‌شود. رسوب‌ زدایی باعث جلوگیری از چکه کردن آب از شیرآلات مختلف موجود در خانه مانند سینک ظرف‌شویی و دستشویی و یا شیر حمام شده و از هدررفتن آب جلوگیری می‌کند.

 

صرفه جویی در مصرف آب

 

کاهش نیاز به فشار بالای آب

کاهش سختی آب سبب سریع‌تر شسته شدن کف ازروی دست و بدن در دست‌شویی و حمام یا ازروی ظرف و سایر سطوح شده و درنتیجه به زمان کمتری برای شست‌وشو و همچنین میزان و شدت آب کمتری نیاز می‌شود. لازم به ذکر است که این آب سختی‌گیری شده بسیار سالم‌تر و مفیدتر بوده و سبب نرم و ابریشمی شدن پوست و موی شما می‌شود که اثرات آن پس از چند ماه به طور کامل مشهود خواهد بود.

کاهش مصرف آب در کولر آبی

کولرهای آبی در یک شبانه‌روز حدود 220 لیتر آب مصرف می‌کنند. با انجام عمل رسوب زدایی پوشال‌های موجود در موتور کولر‌های آبی دیگر رسوب نکرده و کولر در دور کند خیلی بهتر از قبل خنک می‌کند و درنتیجه مصرف آب آن تا 50 درصد کاهش می‌یابد یعنی در شبانه‌روز به 110 لیتر می‌رسد.

با توجه به مطالب بالا مشخص می‌شود که رسوب‌ زدایی از واجبات هر ساختمان است که باید صورت بگیرد. تنها روش رسوب زدایی پایداری که علاوه‌بر ازبین‌بردن رسوب‌های موجود در لوله‌ها از تشکیل رسوب هم جلوگیری می‌کند و نیاز به تمدید سالانه و هزینه‌های سرسام‌آور ندارد و به‌نوعی سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت محسوب می‌شود و از همه مهم‌تر بی‌خطر بوده به محیط‌زیست به‌هیچ‌عنوان آسیبی نمی‌رساند، استفاده از روش الکترونیکی است. توجه شود که استفاده از دستگاه‌های ضد رسوب الکترونیکی علاوه‌بر کمک به عمر تأسیسات و کم کردن هزینه‌های مربوط به آن باعث کاهش شدید مصرف انرژی و مخصوصاً آب و درنتیجه صرفه جویی در آب می‌شود. در شرایطی که کشور و حتی جهان با تنش و بحران بی‌آبی مواجه است استفاده از این دستگاه در هر ساختمانی چه تجاری باشد و چه مسکونی از ضروریات محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که کاهش مصرف انرژی به معنای کم شدن هزینه‌های مربوط به قبوض مختلف است و علاوه‌بر کمک به محیط‌زیست و کشور به اقتصاد شخصی هم لطف بزرگی می‌کند. شرکت تعاونی مهندسی الکترونیک بهرشد مفتخر است که این دستگاه را با بهترین کیفیت به شما عرضه می‌کند تا از منابع آبی کشور محافظت شود. اگر شما تجربه استفاده از دستگاه رسوب زدای الکترونیکی شرکت بهرشد را دارید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *