شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

حل مشکل کم آبی با رسوب زدایی

مشکل کم آبی

مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور ما امروزه تشدید شده است. یکی از روش‌های مؤثر برای مقابله با بحران کم آبی استفاده از رسوب زدایی الکترونیکی است. ازآنجایی‌که کم‌آبی یک مسئله جدی و حتمی است، به‌همین دلیل اهمیت مصرف بهینه آب نسبت به گذشته افزایش‌یافته است. برای رفع مشکل کم‌آبی می‌توانید از دستگاه رسوب زدای الکترونیکی استفاده نمایید، چراکه استفاده از این فناوری می‌تواند رسوب شیرآلات بهداشتی را از بین ببرد و موجب کاهش خرابی شیرها شود و بعد از بسته شدن هیچ نشتی در مصرف آب ناخواسته رخ ندهد.

استفاده از رسوب‌زدا موجب می‌شود کف سریع‌تر پاک شود؛ بنابراین زمان استفاده از آب کاهش می‌یابد و در مصرف آن صرفه‌جویی می‌شود. در این صورت به‌دلیل استفاده کمتر و صرفه‌جویی در آب فشار آن کمتر می‌شود. از رسوب‌زدایی الکترونیکی به دلایل مختلف و در زمینه‌های از جمله کولرهای آبی استفاده می‌شود. استفاده از رسوب زدایی الکترونیکی مانع از ایجاد رسوب بر روی پوشال‌های کولر آبی می‌شود، در نتیجه رسوبی بر روی شبکه کولر نخواهد بود. در این صورت کولر آبی بهتر محیط را خنک می‌کند و از آب کمتری استفاده می‌شود.

 راهکارهایی برای مقابله با بحران کم آبی

براساس مطالعاتی که از طریق دانشمندان جهان برای مقابله با بحران آب انجام شده است، بحران آب در جهان در حال افزایش خواهد بود. ازآنجایی‌که مصرف آب در دنیا در تمام ابعاد کشاورزی، صنعتی و مصرف انسانی در حال افزایش است، بنابراین این ماده در دنیا ثابت است و امکان افزایش تولید آب وجود ندارد. در این صورت جهان برای بقا باید راهکارهایی برای مصرف بهتر این مایع حیات داشته باشند. در ادامه قصد داریم چند راهکار برای مقابله با بحران کم آبی در جهان برای شما شرح دهیم:

 

 

آموزش و تغییر الگوی مصرف و روش زندگی

دانشمندان تاکید دارند برای مقابله با بحران آب ضروری است در زمینه برای کاهش مصرف آب فرهنگ‎‌سازی شود. باید شیوه درست مصرف آب از طریق رسانه‎‌ها آموزش داده شود و در رفتارهای گذشته تغییری ایجاد گردد. ضروری است در مصرف درست آب تجدیدنظر شود. این تغییرات می‌تواند شامل مصارف فردی تا زنجیره شرکت‌های بسیار بزرگ همانند جنرال الکتریک باشد.

اختراع تکنولوژی جدید ذخیره‌سازی آب

در کشورهایی که سفره‌های زیرزمینی آن‌ها در حال خشک شدن هستند و بارندگی غیرقابل‌پیش‌بینی است، استفاده از این تکنولوژی بسیار اهمیت دارد. این نکته را در نظر داشته باشید برای استفاده از این تکنولوژی نیاز به مصرف انرژی بالاتری دارند.

بازچرخانی پساب‌ها

در برخی از کشورها در حال تلاش هستند که بتوانند با بازچرخانی پساب کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ میزان مصرف آب را کاهش دهند و در زمینه فراهم‌کردن نیاز آبی خودکفا شوند. در این صورت فراهم‌کردن آب می‌‌‌‌‌تواند برای آن‌ها به معنی خودکفایی در محصولات شرکت‌ها باشد.

 

مشکل کم آبی

 

افزایش سیستم‌های نوین آبیاری

یکی از راهکارهای تأثیرگذار برای کاهش مصرف آب و رفع مشکل کم‌آبی استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی است. در برخی از کشورها 70 درصد آب مصرفی آن‌ها صرف کشاورزی می‌شود و هراندازه بهره‌وری بالا رود در مصرف کل صرفه‌جویی شده است. این روش به‌عنوان یک راهکار در برخی از کشورها مورداستفاده قرار گرفته و نتیجه خوبی حاصل شده است. کارشناسان خبره جهانی در این رابطه می‌گویند کالیفرنیا با راه‌اندازی چنین سیستمی انقلاب بزرگی در زمینه تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده است.

نمک‌زدایی از آب دریا

یکی از راهکارها برای مقابله با مشکل کم آبی نمک‌زدایی یا شیرین کردن آب در مقیاس بزرگ است. امروزه در جهان سرمایه‌گذاری بسیاری برای استفاده از آب دریا شده است. کشور آمریکا برای تولید آب شیرین برای مصارف ضروری آشامیدنی اقدام به ساخت بزرگ‌ترین کارخانه آب‌شیرین‌کن کرد. این کارخانه برای نمک‌زدایی انرژی بالایی مصرف می‌کند و در مقابل هزینه آن نیز بسیار بالا است. استفاده از این روش منجر به انتشار مقدار بسیار بالایی از گازهای گلخانه‌ای می‌شود که به فرایند فعلی تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

کشور عربستان برای نمک‌زدایی آب دریا از انرژی خورشیدی استفاده می‌‎کند. کشور امارات در سال 2011 از یک سیستم آب‌شیرین‌کن خورشیدی برای نمک‌زدایی آغاز کرد که بسیار به‌صرفه و ارزان‌تر است.

 

 

بهبود حوزه آبریز با عملیات آبخیزداری

سیستم‌های آبخیز برای مناطقی که منابع آب کافی ندارند، بسیار لازم است. برخی از کشورها بدترین تأثیرات منفی را از تغییرات آب‌وهوایی را متحمل شده‌اند. در این صورت برای استفاده از حداکثری آب باران به عملیات آبخیزداری روی آورده‌اند.

توسعه سیاست‌ها و قوانین مرتبط با آب

مشکل کم‌آبی می‌تواند تأمین امنیت غذایی را سخت و آلودگی آب و غذا را افزایش دهد. در این صورت دولت‌ها باید در مورد مسئولیت‌های خود بازنگری کنند، دولت آمریکا آب تمیز را در اولویت قرار داده تا این‌که از سلامت آبی که مورداستفاده قرار می‌گیرد، بیشتر اطمینان حاصل کند. در کشور روسیه برای استفاده از آب دریاچه بایکال یکی از بزرگ‌ترین ذخایر آب شرب موفقت شده است. رویکرد دولت برای دسترسی کشورها به آب تمیز و سالم کاملاً تأثیرگذار است.

کاهش مصرف آب شرکت‌ها و صنایع

به‌طورکلی تقریباً 25% از مصرف جهانی آب در بخش صنایع است؛ بنابراین قسمت زیادی از آب به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد، با بهینه‌سازی تکنولوژی می‌توان مصرف آب در این بخش را کاهش داد.

 

مشکل کم آبی

 

توسعه زیرساخت‌های توزیع

زیرساخت‌های ضعیف می‌تواند به بهداشت و به اقتصاد کشور آسیب برساند. زیرساخت‌های ضعیف موجب هدر روی منابع، افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت زندگی می‌شود و در این صورت بیماری‌های قابل‌پیشگیری متناسب با آب آلوده در جوامع آسیب‌پذیر، به‌ویژه کودکان شیوع می‌یابد. این مشکل تنها مختص کشورهای درحال‌توسعه نیست و در کشورهای توسعه‌یافته‌ای از جمله آمریکا نیز ترکیدگی لوله یا سرریز تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مرتب اتفاق می‌افتد.

مقابله با تغییرات آب‌وهوایی

یکی از چالش‌های بزرگ برای مدیریت آب که می‌تواند در کاهش گازهای گلخانه‌ای بسیار تأثیرگذار باشد، تغییرات آب‌وهوایی است. در این صورت به‌جای استفاده از سوخت‌های فسیلی باید از انرژی‌های خورشیدی استفاده شود که ازیک‌طرف با تغییرات آب‌وهوایی مقابله نماید و از سمت دیگر به کاهش مصرف آب کمک کند.

به‌کارگیری رسوب زدایی الکترونیکی

از دیگر راهکارها برای حل مشکل کم آبی استفاده از رسوب زدایی الکترونیکی است. استفاده از رسوب زدایی الکترونیکی در شیرآلات موجب جلوگیری از نشت آب به‌صورت قطره‌قطره می‌شود. در این صورت شیرآلات به‌سادگی باز و بسته می‌شوند و بعد از بسته شدن هیچ نشتی در مصرف آب ناخواسته رخ نمی‌دهد. در زمان شست‌وشو هنگامی‌که حلالیت آب افزایش پیدا کند در اثر استفاده از رسوب زدایی الکترونیکی این اتفاق رخ می‌دهد. کسی که از آب استفاده می‌کند به طور ناخودآگاه متوجه ازبین‌رفتن سختی آب و کف می‌شود. در این صورت زمان استفاده از آب کاهش می‌یابد و در مصرف آن صرفه‌جویی می‌شود. استفاده از رسوب‌زدای الکترونیکی در کولرهای آبی نیز با جلوگیری از ایجاد رسوب بر روی پوشال‎‌ها در مصرف بهینه آب صرفه‌جویی می‌شود. به‌طورکلی مصرف کولر آبی در طول شبانه‌روز حدوداً 220 لیتر است، درحالی‌که از دور کند کولر استفاده شود میزان آن تا 110 لیتر کاهش می‌یابد. در نتیجه سرمایش و دمای مطلوب را برای ساختمان ایجاد می‌کند و با 50 درصد مصرف آب کمتر عمر کولر افزایش می‌یابد و در مصرف آن صرفه‌جویی می‌شود.

 

 

راهکارهایی برای کنترل مصرف خانگی آب

ازآنجایی‌که مصرف خانگی درصد ناچیزی از مصرف کل آب را به خود اختصاص می‌دهد، اما ضروری است صرفه‌جویی را در راستای کار خود قرار دهید. امروزه برخی از کشورها یک آب پاکیزه برای نوشیدن و یک آب خاکستری بازیافت شده برای شست‌وشو در منزل دارند. چنانچه قصد دارید آب شهری را مدیریت نمایید باید آب نوشیدن را از آب شست‌وشو جدا شود. به‌طورکلی آب مصرف خانوارها به‌سادگی از سیستم خارج می‎شود، درحالی‌که می‌توان آن را توسط سیستم تصفیه محلی بازیافت کرد و مجدداً مورداستفاده قرار داد. در برخی از کشورها تا 30 بار آب بازچرخانی می‌شود؛ بنابراین اگر روش مدیریت درست مطرح شود و تدابیری در این رابطه اندیشیده شود، در زمینه مشکل کم آبی بسیار کارساز خواهد بود. اگر مسئولین جلوی مصرف بی‌حدواندازه آب در جاهای دیگر را بگیرند، در این صورت مردم نیز انگیزه‌ای برای مصرف کمتر و کنترل آن پیدا می‌کنند.

در این مقاله سعی شد چندین راهکار برای حل مشکل کم آبی را برای شما بیان کنیم. بهرشد برای مقابله با بحران کم آبی استفاده از رسوب زدایی الکترونیکی را پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید با خرید دستگاه رسوب زدای الکترونیکی در مصرف آب خانگی خود صرفه‌جویی نمایید.

شما می‌توانید برای ارتباط با ما و همچنین برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *