شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

فیلتر سختی گیر آب و نحوه عملکرد آن

فیلتر سختی گیر آب

فیلتر سختی گیر آب جزء سیستم‌‎هایی محسوب می‌شود که برای بهبود وضعیت آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. فیلتر رسوب گیر برای ازبین‌بردن ذرات جامدی که روی بستر یا کف بدنه یا مایع دیگر انباشته شده استفاده می‌شود. استفاده از فیلتر سختی گیر آب خانگی تنها موجب کاهش رسوب می‎شود. معمولاً در کارخانه‌ها ذرات جامد ممکن است پوسته‌های زنگ‌زدگی از لوله‌های آب باشد و یا دانه‌های شن و ماسه، قطعات کوچک مواد آلی، ذرات رس یا هر ذره کوچک دیگر در منبع آن باشند. آبی که دارای سطح رسوب بالایی است، می‌تواند ارزش زیبایی و شفافیت فراوری شده در کارخانه‌ها تولید نوشیدنی را تغییر دهد. رسوب می‎تواند تأثیر مخربی بر کارکرد تجهیزات شما داشته باشد و یا این‌که موجب ایجاد انسداد در فشار دهنده‌ها، کنترل جریان‌ها و حتی solenoids داخل تجهیزات شود.

انواع سختی گیر آب شامل چه مواردی است؟

برای سختی‌گیری آب روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط، یکی از این روش‌ها انتخاب می‌شود. امروزه روش‌های متعددی برای سختی‌گیری آب در تمام کاربردها از صنعتی تا خانگی وجود دارد. به‌طورکلی انواع سختی گیر آب شامل سختی‌گیر یونی یا رزینی، سختی‎گیر مغناطیسی، سختی‌گیر الکترونیکی و سختی‌گیر الکترومغناطیسی است.

  1. سختی‌گیر مغناطیسی

این روش سختی آب را نمی‌تواند حذف کند بلکه املاح موجود در آب مانند کاتیون و آنیون را مدیریت می‌کند تا آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کند و خاصیت چسبندگی خود را از دست دهند تا عملیات رسوب‌گذاری کاهش پیدا کند. استفاده از این روش برای جاهایی که حذف سختی برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد توصیه نمی‌شود. اگر از این روش برای تأسیسات گرمایش و سرمایش استفاده شود باید آن‌ها را بعد از پمپ نصب کرد، چراکه جریان پمپ نظم مغناطیسی را از بین می‌برد و تأثیرگذاری آن کاهش می‌یابد.

  1. سختی‌گیر الکترومغناطیسی

کارکرد این نوع سختی‌گیر مانند سختی‌گیر مغناطیسی است، اما در سختی‌گیر الکترومغناطیسی لوله را برش نمی‌دهند و از طریق سیم‌هایی که بر روی لوله سیم‌پیچ داده می‌شود توسط برق به جریان القایی روی لوله ایجاد می‌کنید تا کاتیون و آنیون موجود در آب از یکدیگر فاصله بگیرند تا رسوب‌گذاری کمتر و یا حتی حذف شود. باید توجه کنید که این دستگاه به‌صورت درست نصب گردد، اطمینان حاصل نمایید جریان القایی وارد لوله شود، چراکه عملکرد آن یا ضعیف می‌شود و یا نصب شما بی‌فایده است.

 

 

  1. سختی‌گیر الکترونیکی

سختی‌گیر الکترونیکی یکی از انواع سختی گیر آب می‌باشد که جزء سختی‌گیرهای فیزیکی بوده و با عنوان دستگاه رسوب زدای الکترونیکی شناخته‌شده است. این نوع سختی‌گیر از یک سیم‌پیچ القایی که به دور لوله پیچیده تشکیل شده است. ازآنجایی‌که این روش دارای خطای بالایی است استفاده از آن ریسک بسیاری دارد. خطای این روش به‌حدی بالا است که با وجود گارانتی یک‌ساله مرجوعی کالا از طریق سازندگان این نوع سختی‌گیر، باز صنعتگران ریسک استفاده از این روش را قبول نمی‌کنند.

  1. سختی‌گیر رزینی

معمولاً این نوع سختی‌گیر از دو مخزن تشکیل شده که مخزن پلی‌اتیلنی به آن نمک اضافه می‌شود. مخزنی دیگر از جنس فلزی یا فایبرگلاس دارای رزین کاتیونی که آب سخت از آن عبور می‌کند. یک شیر کنترل که بالای مخزن رزین سختی‌گیر رزینی آب صنعتی ثابت می‌شود، موجب شده سیستم براساس گذشت زمان از قبل تعیین‌شده دوباره شارژ یا احیاء شود یا تصفیه آب را اندازه‌گیری کرده و تولید مجدد را طبق دبی ازپیش‌تعیین‌شده انجام می‎دهد. مصرف مقدار بسیار زیاد نمک و تخلیه فاضلاب بسیار شور از مرحله تولید دوباره از معایب این سختی‌گیر به شمار می‌رود.

 

فیلتر سختی گیر آب

 

فیلتر سختی گیر آب چگونه عمل می‌کند؟

سختی‌گیر آب از فرایند تبادل یونی برای تفکیک کلسیم و منیزیم از آب سخت استفاده می‌کند. این کار مانع از رسوب‌گذاری و آسیب آن به خانه می‎شود. رزین تبادل یونی، سدیم موجود خود را با کلسیم و منیزیم موجود در آب جابه‌جا می‌کند به‌گونه‌ای که آب عبوری از رزین، بدون سختی و تنها دارای نمک‌های سدیم است. در این شرایط کلسیم و منیزیم در داخل رزین قرار گرفته‌اند. سختی‌گیر رزینی دارای ظرفیت محدودی است و قبل از این‌که ظرفیت رزین سختی گیر پٌر شود، باید عملیات احیاسازی با محلول کلرید سدیم یا همان نمک متبلور انجام شود. درصورتی‌که رزین کاتیونی با محلول نمک شستشو داده شود، خاصیت سختی‌گیری خود را پیدا و احیاء می‌شود.

مزایای مهم استفاده از سختی گیر آب در منزل

مزایای استفاده از فیلتر سختی گیر آب شامل موارد زیر است:

  • کاهش هزینه مصرف انرژی

تمام لوازم‌خانگی هنگامی‌که از آب با سختی بالا استفاده می‌کنند با راندمان بالاتری کارکرده و مصرف انرژی در آن‌ها کاهش می‌یابد. علت این مسئله، کاهش کارکرد و انتقال حرارت در صورت ایجاد رسوب بر روی سطوح این دستگاه‌ها و نیز لوله‌ها در هنگام استفاده از آب با سختی بالا است. براساس آمار مصرف برق لوازم گرم‌کننده برقی منزل در صورت استفاده از آب سختی‌گیری شده، تقریباً 22 تا 29 درصد در سال کم می‌شود، چراکه هر 1.6 میلی‌متری رسوب بر روی سطوح و لوله‌ها موجب کاهش انتقال حرارت به میزان 12 درصد شده و به‌تبع میزان مصرف انرژی نیز بالا می‌رود.

  • افزایش طول عمر لوازم منزل و سیستم لوله‌کشی و تأسیسات منزل

ایجاد رسوب بر روی لوله‌‎ها سبب بروز خوردگی گالوانیکی در بخش فلزی سیستم تأسیسات خانگی می‌شود. با ادامه این فرایند، لوله‌ها رفته‌رفته خورده و پوسیده شده و تعویض و تعمیر آن‌ها بسیار هزینه‌بر و دردسر بسیاری به‌دنبال خواهد داشت.

تجهیزات گرمایشی منزل از جمله دیگ، مبدل‌های حرارتی و لوله‌ها در صورت استفاده از آب سختی‌گیری شده دارای کارکرد بهتری بوده و طول عمر بالاتری نیز خواهند داشت. به‌طورکلی استفاده از یک سختی‌گیر برای سیستم گرمایشی موتورخانه یک ضرورت محسوب می‌شود.

 

 

  • تشکیل لکه‌های سفیدرنگ روی سطوح

وجود املاح در آب با سختی بالا، موجب ایجاد لکه‌های سفیدرنگ بر روی سطوح کاشی، سینک، شیرآلات، وان حمام و دیگر لوازم و تجهیزات منزل می‌شود. پاک‌کردن این لکه‎ها نیاز به‌وقت بسیاری داشته و ممکن است در طول زمان موجب خش افتادن روی این سطوح به سبب نیاز به پاک‌کردن مداوم آن‌ها شود.

  • کاهش مصرف مواد شوینده

مصرف مواد شوینده همانند صابون، شامپو، مایع دستشویی و ظرفشویی در صورت استفاده از آب سختی‌گیری شده به مقدار قابل‌توجهی کم می‌شود که جمع کلی آن براساس استفاده مداوم از این مواد در طول سال، رقم قابل‌توجهی خواهد شد.

  • نرمی و لطافت پارچه‌ها و البسه پس از شستشو

سختی بالای آب موجب زبر شدن نخ استفاده شده در بافت البسه و حتی کمی تغییر رنگ در آن‌ها می‌شود. استفاده از فیلتر سختی گیر آب موجب افزایش طول عمر و ماندگاری البسه و حفظ ظاهر آن‌ها در طولانی‌مدت شده و نیاز به خرید لباس جدید را کاهش می‌دهد.

  • افزایش نرمی، لطافت و درخشندگی مو پس از استحمام

تأثیری که آب با سختی بالا در ایجاد لکه دارد، در شستشوی موها در هنگام استحمام نیز از خود نشان می‌دهد. در صورت استفاده از دستگاه سختی گیر آب شاهد نرمی و درخشندگی قابل‌توجه موها بعد از استحمام خواهید بود.

 

فیلتر سختی گیر آب

 

نکاتی که باید قبل از خرید فیلتر رسوب گیر بدانید

یک فیلتر رسوب گیر آب خانگی مواد جامد معلق در آب مصرفی شما را در دام می‌اندازد و از آب مصرفی پاک می‌کند. زائدهای ناشی از طوفان‌ها و زنگ‌زدگی لوله‌های کهنه و فرسوده می‌تواند کیفیت آب شما را کاهش دهد. ساختار رسوب به‌شکلی است که می‌تواند سبب خراب‌شدن وسایل، گرفتگی دریچه‌ها و لوازم جانبی شود و آبگرمکن‌ها را خراب کند. رسوب از اجرای عملکرد درست و مؤثر سیستم‌های تصفیه آب جلوگیری می‌کند. فیلتر تصفیه آب موجب تمیز و پاک شدن آن می‌شود.

یک سیستم تصفیه رسوب به‌عنوان یک محافظ برای خانه و آب مصرفی شما محسوب می‌شود. کار اصلی فیلتر رسوب، گیر انداختن و حذف ذرات مهم از جمله خاک، گل‌ولای و مواد زائد موجود در آب است. پوسته‌های ناشی از زنگ‌زدگی می‌تواند توسط لوله‌های زنگ‌زده به آب شما افزوده شود. آب باران می‌تواند لجن، گل‌ولای، خاک و ذرات ریز شن را وارد آب چاه زیرزمینی شما کند. تغییر در جریان آب اصلی می‌تواند رسوبات را به خانه شما انتقال دهد.

فیلتر تصفیه آب تحت فرایندی قرار می‌گیرد که به آن تصفیه مکانیکی گفته می‌شود. تصفیه مکانیکی مانع از نفوذ ذرات زائد در آب مصرفی شما می‌شود. تصفیه مکانیکی شبیه درهای توری خانه است. شما قصد دارید نسیم تازه‌وارد خانه شود، اما می‌خواهید از ورود حشرات یا برگ‌ها به داخل خانه جلوگیری کنید. درهای توری مانند تصفیه مکانیکی است، فیلتر رسوب نیز به‌اندازه‌ای نفوذپذیری دارد که آب بتواند از آن عبور کند، اما خاک و گل‌ولای را فیلتر می‌کند و اجازه عبور به آن‌ها نمی‌دهد. فیلتر رسوب تصفیه آب توری است که ذرات معلق در آب را جذب و فیلتر می‌کند. برخی از فیلترهای رسوب از سطح گسترده‌ای برای گرفتن و فیلترکردن مواد زائد استفاده می‌کنند. برخی از فیلترها از یک شیب عمیق برای فیلترکردن ذرات معلق در آب استفاده می‌کنند.

 

 

کاربردهای سختی گیر آب

  1. سختی آب آشامیدنی را کاهش می‌دهد. سختی‌گیری از آب مورداستفاده در کاربردهای خانگی موجب بهبود کیفیت غذاهای پخته شده، کاهش بیماری‌های گوارشی و کلیوی و بهبود کارایی مواد شستشو کننده خواهد شد.
  2. سختی آب ورودی به بویلر، دیگ‌های بخار و مبدل‎های حرارتی را حذف می‌کند.
  3. سختی آب تغذیه برج خنک‌کننده را حذف می‎‌کند.
  4. سختی آب چاه، آب‎های سطحی و رودخانه‎ها و آب‌های شور را حذف می‌کند.
  5. آب مصرفی صنایع رنگ‎سازی و رنگرزی در کارخانه‎های نساجی را نرم می‌کند.
  6. آب ورودی به موتورخانه‎ها برای تجهیزات حرارتی و گرمایشی را سخت‌گیری می‌کند. این کار باعث افزایش ضریب انتقال حرارت شده و در نتیجه بالابردن راندمان و کاهش انرژی را به‌دنبال خواهد داشت.

قیمت سختی گیر آب

قیمت سختی گیر از ویژگی‌‎های مهم برای تمام کارفرمایانی که علاقه دارند نسبت به نصب یک دستگاه جهت راحت شدن از آهک و گچ درون لوله‎ها و برج‎های خنک‌کننده، چیلر و تمام تأسیسات موتورخانه اقدام کنند. برای تعیین قیمت دستگاه سختی گیر آب خانگی آگاهی از ظرفیت موردنیاز مهم‌ترین پارامتر است. جنس بدنه شامل اف‌آر‌پی یا گالوانیزه، فشار کاری و ضخامت بدنه در قیمت سختی‌گیر بسیار تأثیرگذار است. قیمت سختی‌گیر فلزی از نمونه فایبرگلاس نسبت به دیگر سختی‌گیرها ارزان‌تر است. دستگاهی که در فشار کاری 6 بار کار می‌کند نسبت به سیستمی که در فشار 4 بار کار می‌کند به سبب این‌که باید از نظر قدرت بدنه دارای جوش‌های محکم‌تری باشد قیمت بیشتری خواهد داشت. قیمت سختی‌گیر خودکار از قیمت نیمه‌خودکار یا سولو ولو با همان مشخصات فنی بالاتر است. هرچقدر ظرفیت دستگاه افزایش یابد به سبب استفاده از زرین بیشتر و مخزن حجیم‌تر، قیمت سختی‌گیر افزایش خواهد یافت.

در این مقاله سعی شد شما را با فیلتر سختی گیر آب، نحوه عملکرد آن و مزایا استفاده از فیلتر رسوب گیر آشنا کنیم. سختی‌گیر آب دارای انواع مختلفی است و هرکدام کارکرد متفاوتی دارند.

شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و ارتباط با ما از طریق زیر در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *