شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی چاه فاضلاب ؛ به چه منظوری رسوب‌زدایی انجام می‌شود؟

رسوب زدایی چاه فاضلاب

رسوب زدایی چاه فاضلاب موجب جلوگیری از پرشدن چاه منزل شما می‌شود. روش‌های بسیاری برای رسوب زدایی لوله فاضلاب وجود دارد. رسوب لوله‌های فاضلاب می‌تواند مشکلاتی بسیاری را به‌وجود آورد که این مشکلات شامل فرسایش و ازبین‌رفتن لوله‌های فاضلاب، کاهش شدت جریان فاضلاب عبوری و گرفتگی لوله‌ها در فاصله زمانی کوتاه است. یکی از مشکلاتی که در اکثر خانه‌ها وجود دارد، گرفتگی لوله فاضلاب است که موجب بروز مشکلاتی از جمله گرفتگی سینک ظرف‌شویی، حمام و از همه مهم‌تر موجب ایجاد بوی نامطبوع در منازل می‌شود. گرفتگی لوله فاضلاب شاید از دید برخی از افراد مشکل بزرگی نباشد، اما می‌تواند با گذشت زمان به یک معضل بزرگ تبدیل شود. از مشکلات گرفتگی لوله فاضلاب می‌توان به مسدود شدن چاه، ازبین‌رفتن لوله‌ها و سینک، آسیب به تجهیزات داخلی لوله‌ها و ساختمان، خارج نشدن آب و جاری شدن فاضلاب در آشپزخانه اشاره کرد.

تراش و رسوب‌زدایی چاه چه هنگام انجام می‌شود؟

تراش و رسوب زدایی چاه از مهم‌ترین مواردی است که بعد از تخلیه شبکه فاضلاب باید آن را انجام داد. رسوب زدایی چاه فاضلاب باید از طریق افراد متخصص و باتجربه انجام شود تا از بروز مشکلات احتمالی مانند گرفتگی فاضلاب و شبکه و آسیب به چاه جلوگیری شود. برای این‎که بتوانید رسوب زدایی را به نحو احسن انجام دهید باید از نیروی انسانی و دستگاه لجن‌کشی استفاده نمایید.

مشکلات احتمالی در تراش و رسوب‌زدایی چاه به‌صورت نامناسب

درصورتی‌که رسوب زدایی چاه به‌شکل درست انجام نشود، ممکن است مشکلات بسیاری را ایجاد کند که مهم‌ترین آن‌ها گرفتگی چاه و شبکه فاضلاب است. در این صورت چاه شبکه‌ها دچار آسیب‌های جدی می‌شوند و ریشه‌ها می‌توانند به داخل شبکه نفوذ کنند. از دیگر مشکلات احتمالی انباشته شدن رسوبات است. بوی نامطبوع نیز از مواردی است که به دلیل نبود رسوب‌زدایی مناسب چاه ایجاد می‌شود؛ اما اگر قصد دارید مانع بالا آمدن فاضلاب شوید باید این کار را به افراد متخصص بسپارید.

زمان و نحوه تراش و رسوب زدایی چاه

تراش و رسوب زدایی چاه باید در زمان مشخص و به‌صورت مرحله‌به‌مرحله انجام شود. به‌طورکلی چاه‌های کهنه فاضلاب اغلب باید چند وقت یک‌بار تخلیه کامل شوند که معمولاً این تخلیه از طریق ماشین‌های لجن‌کشی به‌صورت نیسان و یا خاور هستند، انجام می‌شود. نیروی انسانی در رسوب زدایی چاه و رسوب زدایی سیفون توالت دخالت دارد. برای این‌که بتوانید کف و دیوارهای چاه را تراش دهید و مواد زائد را خارج کنید باید از نیروی انسانی متعهد استفاده کنید؛ بنابراین باید ابتدا تخلیه چاه انجام شود و سپس دیوارها و کف آن از مواد زائد تراشیده گردد.

 

 

مزایای رسوب زدایی چاه فاضلاب

  1. معمولاً افراد پس از تماس با لوله‌بازکنی و یا چاه بازکنی باتجربه و با توجه به دیگر علائم متوجه پرشدن چاه منزل خود می‌شوند، در این زمان چنانچه به فضای وسیع‌تری نیاز داشته باشند به‌جای تماس با تخلیه چاه و خالی‌کردن آن به فکر کندن چاه جدید در کنار چاه قدیمی هستند.
  2. رسوب زدایی و تراش چاه فاضلاب قدیمی منزل شما را از حفر چاه جدید بی‌نیاز می‌کند، چراکه با رسوب زدایی مجدد، همان چاه فاضلاب قدیمی شما با قابلیت جذب کافی، می‌توانید از آن استفاده کنید.
  3. رسوب زدایی چاه موجب ایجاد قابلیت جذب بیشتر در چاه‌ها می‌شود و سبب دیر پرشدن چاه نیز می‌گردد. همچنین دیگر ریشه گیاهان و درخت‌ها، لوله‌های منتهی به چاه را مسدود نمی‌کنند و دیگر نیازی نیست برای بازکردن لوله منزل خود با لوله‌بازکنی‌های ماهر تماس بگیرید.
  4. بهتر است بدانید که اگر چاه منزل شما تنها نیاز به تراش و رسوب زدایی داشته باشد، هزینه و زمان تراشیدن چاه فاضلاب به‌مراتب کمتر از حفر چاه جدید است که این خود می‌تواند موضوع بسیار مهمی باشد.
  5. در زمان رسوب زدایی چاه فاضلاب قدیمی باید احتیاط کامل داشته باشید و اگر چاه نیاز به دورچینی و ترمیم داشت باید ترمیم انجام شود، چراکه اگر چاه دچار ریزش شود می‌تواند خسارات بسیاری به‎دنبال داشته باشد.

بهترین روش رسوب زدایی لوله‌های فاضلاب

بهترین روش‌ها برای از بین بردن رسوب لوله آب و رسوب گیری لوله‌های آن به این صورت است:

  • روش‌های مختلفی برای ازبین‌بردن رسوبات درون لوله‌های فاضلاب وجود دارد که می‌توان به متخصصین لوله‌بازکنی اشاره کرد. افراد متخصص با استفاده از فنر اقدام به رفع گرفتگی و رسوب لوله می‌کنند. فنرها با توجه به گرفتگی و رسوب لوله در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند که همراه با جریان آب گرم همراه است. آب گرم موجب می‌شود رسوب‌های داخل لوله و فنر شسته شوند و فرایند کار را ساده می‌کند.
  • یکی از روش‎های خانگی این است که شما می‌توانید به‌صورت ماهانه با شدت داخل لوله‌ها، آب گرم بریزید تا از رسوب در لوله‌های فاضلاب و رسوب زدایی سیفون توالت جلوگیری شود.
  • البته می‎توانید از مواد شیمیایی مانند انواع اسیدهایی که برای رفع رسوب در لوله‌ها در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. معمولاً این روش توصیه نمی‌شود، چراکه برخی از اسیدها بسیار قوی هستند و می‌توانند موجب پوسیدگی و یا ازبین‌رفتن لوله‌ها شوند.
  • از ورود اجسام تیز برای رفع رسوب و گرفتگی لوله اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است موجب سوراخ و پارگی لوله‌ها شود که می‌تواند مشکلات بسیار جدی به‌دنبال داشته باشد.

 

رسوب زدایی چاه فاضلاب

 

بهترین راهکار برای ازبین‌بردن چربی و رسوب لوله‌های فاضلاب

به‌طورکلی بهترین روش برای ازبین‌بردن چربی و رسوب لوله‌های فاضلاب، به‌کارگیری یک کارشناس فنی و باتجربه است.

دستگاه لوله‌بازکنی ابزاری است که در تمام گرفتگی‌ها به‌کار می‎رود، اما دلیل کارایی و ویژگی‌های خاص این دستگاه این است که ارتباط مؤثری با عوامل ایجاد گرفتگی برقرار می‌کند. دستگاه لوله‌بازکنی می‌تواند دیواره‌های فاضلاب را پوشش دهد و به لایروبی لوله بپردازد.

دستگاه‌هایی که طبق تزریق هوا به داخل لوله کار می‌کنند چندان کارایی ندارند و تنها برای رفع گرفتگی کارساز خواهند بود، البته رفع گرفتگی می‌تواند در کاهش بوی نامطبوع فاضلاب مؤثر باشد.

روش ازبین‌بردن رسوب لوله فاضلاب

بسیاری از مردم برای جرم‌گیری لوله فاضلاب تنها راه استفاده از محلول‌های شیمیایی و یا اسیدهای لوله‌بازکن می‌دانند.

توجه داشته باشید که لوله‌بازکن هنگامی قابل‌استفاده است که رسوب یا جرم لوله فاضلاب کم باشد تا محلول یا اسید بتواند آن را از بین ببرد، اما وقتی‌که لوله فاضلاب به شدت دچار رسوب گرفتگی شده، هرچقدر از اسید برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب استفاده کنید نه‌تنها مشکل شما را رفع نمی‌کند، بلکه به‌مرورزمان لوله‌های فاضلاب سوراخ و یا پوسیده می‌شوند.

برخی از افراد برای ازبین‌بردن گچ و سیمان از داخل لوله فاضلاب نیز از محلول شیمیایی استفاده می‌کنند. این روش برای ازبین‌بردن رسوب اصلاً گزینه مناسبی نیست. در رابطه با ازبین‌بردن رسوب گرفتگی سخت لوله‌ها، بهترین روش استفاده از فنز زنی لوله‌بازکنی است.

 

 

عوامل گرفتگی و رسوب در لوله‌های فاضلاب

دلایل بسیاری برای رسوب زدایی لوله فاضلاب و رسوب‌گیری لوله آب وجود دارد که شامل موارد زیر است:

گرفتگی لوله فاضلاب به علت جمع‌شدن مو:

از اصلی‌ترین مواردی که موجب گرفتگی لوله‌های فاضلاب می‌شود جمع‌شدن مو است که می‌تواند با چربی‌ها و غذاها ترکیب شود و در لوله چسبندگی ایجاد کند.

رسوب صابون و گرفتگی لوله فاضلاب:

صابون می‎تواند موجب رسوب در لوله‎‌ها شود، چراکه صابون‌ها از چربی ساخته شده‌اند و چربی در لوله عامل اصلی رسوب است. این رسوب حتی موجب ایجاد لکه در شیرآلات نیز می‌شود.

تجمع کثیفی و گرفتگی و رسوب لوله:

ما برای تمیزکردن برخی از وسایل آن را شستشو می‌دهیم که گاهی اوقات این شستشو می‌تواند موجب ایجاد رسوب و گرفتگی لوله‎ها شود مانند پرز لباس.

 

رسوب زدایی چاه فاضلاب

 

تجمع باقی‌مانده غذا و ایجاد گرفتگی و رسوب در لوله‌ها:

تا حد ممکن مانع از ورود باقی‌مانده غذاها به درون لوله‌ها شوید، زیرا با روغن و رسوب آب ترکیب و موجب گرفتگی و رسوب در لوله‌ها می‌شود.

رسوب مواد معدنی:

مواد معدنی با حل شدن در آب موجب ایجاد رسوب می‌شود، همچنین سختی آب‌های لوله‌کشی خود یکی از عوامل رسوب و گرفتگی است.

سیمان سفید:

گاهی اوقات در زمان ساخت‌وساز و بنایی مصالح ساختمانی می‌تواند وارد لوله‌ها شود و با آب ترکیب و سختی و رسوب ایجاد کند که مشکلات بسیاری را برای شما به وجود می‌آورد.

قدیمی بودن ساختمان و لوله‌های فاضلاب:

با مرور زمان با ورود مواد به داخل لوله‎‌ها، رسوب ایجاد می‌شود و می‌تواند این قدیمی بودن مشکلات بسیاری را برای شما به وجود آورد.

چرا باید رسوب‌زدایی چاه را انجام دهیم؟

رسوب زدایی هنگامی انجام می‌شود که چاه جذبی، قدرت جذب خود را ازدست‌داده و دیگر چاه نمی‌تواند آب فاضلاب را جذب کند؛ بنابراین چاه سریع پر می‌گردد و موجب بالا زدن فاضلاب از توالت یا دیگر لوله‌های فاضلاب می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که چه چیزی موجب ازبین‌رفتن قدرت جذب چاه می‌شود؛ بنابراین هنگامی‌که چاه کم‌کم پر می‌شود و افراد نسبت به خالی‌کردن چاه فاضلاب اقدام می‌کنند، بخشی از فضولات به بدنه چاه می‌چسبد و به‌اصطلاح جلوی چشمه‌های نفوذ آب را می‌بندد.

رسوب‌زدایی لوله آشپزخانه

معمولاً لوله‌های آشپزخانه به دلیل جمع‌شدن چربی‌ها، رسوب زدایی در آن انجام می‌‌‌‌‌شود. رسوب زدایی لوله‌های آشپزخانه کار مشکلی نیست، چراکه چربی‌ها و مواد غذایی با استفاده از آب گرم و یا یک اسید مناسب از بین می‌روند. اگر گرفتگی لوله‌های فاضلاب شدید باشد به‌کارگیری اسید قوی نیز مشکل را حل نخواهد کرد. معمولاً رسوب زدایی لوله‌های حمام کار ساده‌ای نیست. چنانچه استفاده از اسید نتواند کمکی به شما کند بهترین روش برای ازبین‌بردن رسوبات لوله‌های فاضلاب استفاده از دستگاه‌های مخصوص با سر فنرهای مناسب با لوله است. دستگاه‌های مورداستفاده از طریق شرکت‌های لوله‌بازکنی این توانایی را دارند تا هرگونه گرفتگی لوله‌ها را بدون آسیب به سیستم لوله‌کشی فاضلاب به‌سادگی از بین ببرد.

در این مقاله سعی شد روش‌ها و راهکارهایی برای رسوب زدایی لوله فاضلاب و چاه فاضلاب بیان شود. با مطالعه مطالب فوق می‌توانید از بهترین روش برای رفع گرفتی لوله‌ها و رسوب زدایی چاه فاضلاب استفاده کنید.

برای ثبت نظرات و پیشنهادی خود و ارتباط با ما می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *