شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

جرم گیری ظرفشویی به روش غیرتهاجمی ؛ افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی

جرم گیری ظرفشویی

جرم گیری ظرفشویی به وسیله رسوب زدای الکترومغناطیسی باعث می‌شود عمر قطعات ماشین ظرفشویی بسیار زیاد شود. این روش یک روش رسوب زدایی غیرتهاجمی است. روش‌های جرم گیری ماشین ظرفشویی یا ماشین لباسشویی به دو نوع تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می‌شوند. دلیل این تقسیم‌بندی شیوه عملکرد رسوب‌زداها هستند. معمولاً رسوب‌زداها در شیوه سنتی خاصیتی اسیدی دارند و به واسطه خورندگی اسید، هر چند اسید ضعیف مانند سرکه، اقدام به رفع رسوب از قطعات ماشین ظرفشویی می‌کنند. اما روش غیر تهاجمی بر اساس تحریک خواص انحلال‌پذیری آب و تغییرات جزئی و مقطعی در سختی آب اقدام به رفع رسوب از تمام قطعاتی از ماشین ظرفشویی که آب در آن‌ها جریان دارد، می‌نماید.

با توجه به روند افزایش مصرف‌گرایی در دنیا، موضوع پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش یک تجارت بسیار پرسود و بزرگ است. هر چه وسایل بیشتر نیاز به تعمیر داشته باشند، این تجارت پرسودتر خواهد بود. افزایش قیمت کالا و لوازم منزل نیز از طرفی صاحبان وسایل را به سمت تعمیر و باز راه‌اندازی لوازم متمایل کرده است. از این رو استفاده از روش‌های تهاجمی در رسوب زدایی لوازم خانگی بیشتر مورد پسند صاحبان سرمایه در دنیا است. اما استفاده دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی، بهترین روش برای حفظ سلامت و کارکرد صحیح قطعات ماشین ظرفشویی است. شرکت مهندسی بهرشد، با تولید دستگاه‌های رسوب زدای الکترومغناطیسی بومی‌سازی شده مختص نوع و کیفیت آب در داخل کشور، تحول ویژه‌ای در زمینه استفاده از این نوع تجهیزات در کشور ایجاد نموده است و نتایج بسیار خوبی در مقایسه با استفاده از نمونه‌های خارجی به دست آورده است. در این مقاله قصد داریم تا قطعات مختلف ماشین ظرفشویی را معرفی کنیم و اهمیت جرم گیری از آن‌ها را با توجه به نوع فعالیت‌شان توضیح دهیم. در ادامه با بهرشد همراه باشید.

 

 

 

جرم گیری ظرفشویی لازم نیست ، واجب است

همه ما می‌دانیم که آب شرب به طور طبیعی دارای مقادیری مواد معدنی و املاح است. این مواد معمولاً از مشتقات کلسیم است، که به صورت بی‌کربنات کلسیم محلول و یا کربنات کلسیم معلق، در آب وجود دارد. کربنات کلسیم چندان در آب حل نمی‌شود و در صورتی که دما و یا فشار تغییر کند خاصیت چسبندگی پیدا کرده و به شکل کُلسیت کلسیم به دیگر کُلسیت‌ها و یا به جداره مجرای جریان می‌چسبد. این فرایند را ما به اسم رسوب کردن یا رسوب‌دهی آب می‌شناسیم. این رسوب‌دهی در هر جایی که آب جریان داشته باشد اتفاق می‌افتد و در صورتی که آب بیش از حدی که باید املاح و یا مواد معدنی داشته باشد این رسوب‌ها زودتر شکل خواهند گرفت. در مقاله‌ای دیگر درباره رسوب آب و تأثیرات مخرب آن بر بدن صحبت کرده‌ایم، عوارضی مانند سنگ کلیه و ایجاد مشکلات قلبی را به طور اجمالی مورد بررسی قرار داده‌ایم. اما در این مقاله قصد داریم تا درباره اهمیت نگهداری صحیح لوازم منزل صحبت کنیم. حفظ سلامت قطعات ماشین ظرفشویی یا ماشین لباسشویی باعث طول عمر و کارکرد بهتر و با کیفیت بیشتر آن‌ها می‌شود. در بسیاری از مواقع فرسایش و خراب شدن قطعات داخلی لوازم منزل مربوط به رسوب زدایی آن‌ها می‌شود. رسوب‌گرفتن مجاری جریان آب در آن‌ها باعث کاهش کارکردشان می‌شود و چون بازکردن دستگاه و شستشوی آن‌ها برای همه مقدور نیست از روش‌های سنتی تهاجمی رفع رسوب استفاده می‌کنند، که این خود باعث خوردگی و بالارفتن استهلاک آن‌ها می‌شود. ضمن اینکه رسوب‌ها به طور کامل از بین نمی‌روند و بقایای بر جای مانده آن‌ها باعث می‌شود تا دوباره رسوب‌ها در آن محل جمع شوند و باعث گرفتن مجرای حرکت آب می‌شوند. دقیقاً این زمانی است که خوردگی قطعه بخاطر استفاده از مواد رسوب زدای اسیدی و رسوب‌های ایجاد شده در آن باعث می‌شود تا صاحب دستگاه محبور به تعویض قطعه بشود. از این رو بیان کردیم که جرم گیری ظرفشویی و یا لباسشویی لازم نیست، بلکه واجب است.

قطعات و کارکرد آن‌ها در ماشین ظرفشویی

به طور کلی قطعات ماشین ظرفشویی به 3 گروه تقسیم می‌شوند:

  • قطعات کنترل‌کننده : این قطعات وظیفه کنترل شرایط و عملکرد دستگاه را بر عهده دارند. در شرایطی که مشکلی را تشخیص دهنده با متوقف ساختن عملیات از وارد شدن آسیب جدی به ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کنند.
  • قطعات مصرف‌کننده : به قطعاتی در ماشین ظرفشویی گفته می‌شود که کارکردن آن ها وابسته به وصل شدن جریان برق است. عملیات شستشوی ظرف‌ها زمانی انجام می‌شود که این قطعات کار خود را انجام دهند.
  • قطعات رابط یا انتقال‌دهنده : این گروه از قطعات بین قطعات گروه اول، یعنی قطعات کنترل کننده و قطعات گروه دوم، یعی قطعات مصرفی رابط هستند و پیام‌ها را از گروه کنترل کننده به گروه مصرفی انتقال می‌دهند.

در جدول زیر اجزاء تشکیل دهنده هر یک از این بخش‌ها را به طور خلاصه معرفی نموده‌ایم:

ردیف

نام گروه نام قطعات

1

قطعات کنترل‌کننده برد الکتریکی –ترموستات – هیدروستات – تایمر – پنل انتخاب برنامه – انواع سنسورها و سوئیچ‌ها
2 قطعات مصرف‌کننده

پمپ اصلی – پمپ تخلیه – المنت حرارتی کف – شیربرقی –  فیلترها – مخزن مایع شستشو و …

3 قطعات انتقال‌دهنده

سوکت‌ها – کابل‌ها – سیم‌ها

در ادامه هر یک از قطعاتی که ممکن است تحت تأثیر رسوب قرار بگیرند و در صورت جرم گیری ظرفشویی بدون مشکل به کار خود ادامه خواهند داد را مختصر بررسی کرده‌ایم:

  • قطعات کنترل کننده :
  • برد الکتریکی: این قطعه در حقیقت مغز متفکر ماشین ظرفشویی است. وظیفه آن مدیریت عملکرد اجزاء و قطعات است. اگر مشکلی رای هر یک از قطعات ماشین ظرفشویی به وجود بیاید برد الکتریکی با نشان دادن خطا آن را با یک کد مخصوص اعلام می‌نماید.
  • ترموستات: وظیفه کنترل کردن دمای آب و اعلام آن به برد الکتریکی را بر عهده دارد. این قطعه به دلیل ارتباط مداوم و مستقیم با آب و به دلیل تغییر دمای آب ممکن است رسوب بگیرد و نیاز به رسوب زدایی داشته باشد.
  • هیدروستات: وظیفه کنترل آب ورودی، بررسی نشت نکردن آب و کنترل آب داخل دستگاه بر عهده این قطعه است. این قطعه نیز ممکن است مورد تهاجم رسوب‌ها قرار بگیرد و از انجام وظایف خود باز بماند.
  • قطعات مصرف‌کننده :
  • پمپ اصلی: این قطعه نقش مهمی در شستشوی ظرف‌ها دارد. وظیفه این قطعه اسپری محلول آب و مواد شوینده با فشار بالا به طرف ظرف‌ها و شستشوی آن‌ها، به وسیله افشانه‌های چرخان داخل دیگ ماشین ظرفشویی است. مهم‌ترین قطعه‌ای که ممکن است به واسطه رسوب گیری دچار مشکل شود و هزینه زیادی به همراه داشته باشد همین قطعه است. مجاری جریان آب این قطعه و منافذ افشانه ها باید همواره باز و بدون رسوب باشد.
  • پمپ تخلیه: همانطور که از نام این قطعه مشخص است وظیفه آن تخلیه آب کثیف، پس از شستشوی ظروف داخل ماشین است. این قطعه نیز در صورت گرفتن جرم و رسوب امکان تخلیه آب را نداشته و آب کثیف داخل ماشین ظرفشویی باقی می‌ماند و مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند که در صورت جرم گیری ظرفشویی با هیچ‌یک از آن‌ها روبرو نخواهیم شد.
  • شیربرقی: کنترل مقدار آب وارد شده به دستگاه با این قطعه است. یکی دیگر از قطعاتی است که با جریان مستقیم آب مواجه بوده و بسیار در معرض رسوب گرفتگی قرار دارد. عدم ورود آب به مقدار لازم و کم بودن شدت جریان آب می‌تواند به این قطعه فشار وارد کند.

 

رسوب زدایی

نحوه کارکرد دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد

تا الان اهمیت رسوب زدایی قطعات ماشین ظرفشویی را توضیح دادیم و به قطعاتی که ممکن است تحت تأثیر رسوب، آسیب جدی ببینند را به طور خلاصه بیان کردیم. در ادامه قصد داریم توضیحاتی اجمالی درباره نحوه عملکرد دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد ارائه کنیم.

پیش از آن که به بیان این مطلب بپردازیم لازم است نکته‌ای را در مورد قرص‌ها، پودرها و ژل‌های رسوب زدای مخصوص ماشین ظرفشویی بیان کنیم. اگر در ویکی‌پدیای فارسی ماشین ظرفشویی را جستجو کنید، خواهید دید که این نوع مواد جزء مواد اصلی این دستگاه نیست و برای رسوب زدایی از دستگاه تولید و استفاده می‌شوند. طرز کار آن‌ها نیز دقیقاً در گروه جرم گیری‌های تهاجمی قرار می‌گیرد. زیرا در نهایت محلول یا مخلوط به دست آمده از آن‌ها خاصیت اسیدی خواهد داشت. بدون در نظر گرفتن گران بودن این نوع از قرص‌ها و پودرهای رسوب زدا، اثر خورندگی آن‌ها بر قطعات داخلی ظرفشویی اجتناب ناپذیر است. اگر از روش دیگری مانند شستشو با سرکه استفاده گردد که این اثر بیشتر قابل مشاهده خواهد بود، زیرا سرکه، حتی اگر طبیعی هم باشد، باز یک اسید خوراکی است و قابلیت اسیدی و خورندگی دارد. این در حالی است که هیچ‌گاه نمی‌توانیم از قطعیت عملکرد سرکه مطمئن باشیم.

دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد با استفاده از امواج مغناطیسی ضعیف که امواجی با طول موج بلند و ماندگاری تقریباً طولانی هستند، فاصله مولکولی بین مولکول‌های آب را افزایش می‌دهد. این افزایش فاصله باعث بالا رفتن ظرفیت انحلال‌پذیری آب نسبت به رسوب‌ها می‌شود. به این ترتیب بر اثر مرور زمان مقداری از رسوب‌ها در آب بیش از پیش حل می‌شوند و به نوعی آبی که تحت تأثیر امواج قرار گرفته است شروع به لایه برداری از سطح رسوب‌ها می‌کند. این خود باعث می‌شود تا به مرور از ضخامت رسوب کاسته شود و حتی در صورتی که رسوب جدید و تازه باشد، موجب جدا شدن رسوب از سطحی که به آن چسبیده است بشود رسوب پیش از اینکه فرصت چسبیدن به جداره دیگری را داشته باشد با آب که به دلیل داشتن جریان قدرتی بیشتر از میزان چسبندگی رسوب دارد، از دستگاه خارج شود و یا در فیلترهای تخلیه جمع شود و با تعویض و یا شستشوی فیلتر به راحتی از چرخه حرکت آب خارج شود. این روش از رسوب زدایی را روش غیرتهاجمی می‌نامند چون هیچ ماده خورنده و اسیدی در آن استفاده نمی‌شود و همانطور که گفته شد تنها به وسیله تأثیر بر ظرفیت انحلال‌پذیری و یا سختی موقتی آب اقدام به جرم گیری ظرفشویی ، لباسشویی و یا دیگر لوازم منزل متصل به آب شهری و حتی رفع رسوب لوله و تأسیسات ساختمان می‌نماید.

نحوه اثرگذاری بر سختی موقت آب بدین شکل است که بی‌کربنات کلسیم محلول در آب را قبل از اینکه به خاطر تغییر دما و یا فشار به کربنات کلسیم و در نهایت رسوب تبدیل شود، به بلورهای آراگونیت کلسیم مبدل نماید. این بلورها به خاطر ساختار شیمیایی ویژه‌ای که دارند، به هیچ عنوان به یکدیگر یا هیچ سطح دیگری نمی‌چسبند و همواره در آب معلق باقی می‌مانند. به این ترتیب دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی به مرور هم رسوب‌های موجود را از بین می‌برد و هم مانع از تشکیل رسوب‌های جدید در قطعات ماشین لباسشویی و یا دیگر لوازم می‌گردد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و در ایجاد نگرشی جدید و متفاوت نسبت به موضوع رفع رسوب و کارکرد دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی به شما کمک کرده باشیم. سپاسگزار خواهیم شد اگر در بخش ارائه نظرات، برداشت خود را از این مقاله و یا حتی تجربیات خود از استفاده از این دستگاه جدید را با ما مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *