شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

سختی گیر الکترونیکی چیست؟

سختی گیر الکترونیکی

سختی گیر الکترونیکی دستگاهی است شامل مجموعه‌ای از سختی گیرهای فیزیکی بوده که به آن رسوب زدای الکترونیکی گفته می‌‌‌‌شود. رسوب گیر الکترونیکی با به‌کاربردن میدان مغناطیسی بر آب و بدون کوچک‌ترین تغییر شیمیایی در آن از ایجاد رسوبات از قبل تشکیل شده جلوگیری می‌شود و به‌مرور از بین می‌برد. ایجاد و القاء میدان مغناطیسی از طریق سختی گیری الکترونیکی سبب از‌بین‌رفتن توازن میان یون‌های منفی و مثبت در آب شده و در نتیجه این ذرات بی‌تأثیر و معلق می‌شوند و دیگر چسبندگی نسبت به بدنه قطعات پکیج و سیستم لوله‌کشی ندارند. این سختی گیر از تجهیزاتی برای تصفیه آب به‌شمار می‌رود که به بخش خارجی لوله حامل آب و یا لوازمی که نیاز به محافظت در مقابل رسوب دارند، نصب می‌شود.

روش نصب آن به این صورت است که با استفاده از یک سیم به‌راحتی دور لوله مانند یک سیم‌پیچ پیچیده می‌شود. برای پوشش اندازه لوله از 8 تا 1250 میلی‎متر طیف وسیعی از واحدها موجود است. برای نصب این دستگاه نیازی به برش لوله و یا لوله‌کشی اضافی نیست. هنگامی‌که اقدام به نصب کردید، شما دو سیم‌پیچ سیمی دارید که دور لوله آب ورودی شما قرار گرفته‌اند. نکته قابل‌توجه این است که سختی شیمیایی آب از طریق رسوب زدایی الکترونیکی تغییر نمی‌کند بلکه مانع از تشکیل رسوب در سیستم تأسیسات می‌شود.

 

اصول کار سختی گیر الکترونیکی

اصول کار این نوع سختی گیر به این صورت است که از تشکیل رسوب بر دیواره سطوح حامل آب‌های سخت جلوگیری می‌شود. برای انتقال امواج الکترومغناطیسی به داخل لوله‌های شامل آب‌های سخت از یک سیم‌پیچ در سختی گیر الکترونیکی به دور لوله پیچیده شده مورداستفاده قرار می‌گیرد. امواج مغناطیسی تولید شده ترکیبات را تا مقیاس مناسب می‌شکنند. در این صورت رسوب دیگر به داخل لوله‎ها نخواهد چسبید و مقدار رسوبات سفید بسیار کاهش خواهید یافت. امواج الکترونیکی همیشه ثابت نبوده و توسط سیستم سختی گیر تولید و از طریق آنتن‎هایی که اطراف لوله آب تاب‌خورده هستند، به آب سخت درون لوله منتقل می‌شوند.

در اثر این امواج نمک‌های حل شده که به‌شکل یون در آب وجود دارند، به‌صورت بلورهای ریز و آویزان ایجاد می‌شوند. متراکم شدن این ذرات هسته، تشکیل‌دهنده بلور خنثی کربنات کلسیم به‌شکل رسوب آویزان در آب را شکل می‌دهند که خاصیت چسبندگی ندارند. در این صورت بر روی دیواره درونی لوله و وسایل رسوب تشکیل نمی‎‌شود و به‌همین دلیل با افزایش و بالارفتن حلالیت آب رسوب‌های قبلی نیز در آب ترکیب شده و به بلورهای آویزان در آب تغییر شکل می‌دهد.

ریزپردازنده مدرن و روش‌های پردازش سیگنال با استفاده از رسوب‌‎ زدای الکترونیکی یک حرکت رفت‌وآمد متوالی موج‌شکل پیچیده منظم تولید می‎کند. هنگامی‌که این فرکانس‌ها اعمال می‌شوند، یک میدان الکتریکی نوسانی به آب وارد می‌شود که باعث ترغیب کافی مولکول‌های آب برای آزادسازی کربن‌دی‌اکسید شده و سبب بارش بی‌کربنات کلسیم می‌گردد.

از‌آنجایی‌که بارش در قسمت‌های عمده‌ای از آب اتفاق می‌افتد؛ بنابراین دانه‌های بلور به‌صورت طبیعی به سمت یون‌های موجود در آب مانند روی پراکنده می‌شوند. به‌طورکلی اندازه و شکل آن‎ها هیچ شباهت فیزیکی به آن‌هایی که در آب تصفیه شده ایجاد می‌شوند، ندارند. این رویداد به‌صورت طبیعی باعث بالارفتن انحلال‌پذیری می‌شود که به آب اشباع‌‌‌‌‌نشده اجازه حل شدن رسوب‌های خارج‌شده را می‌دهد تا آن‌ها را از سیستم آب پاک کند.

 

سختی گیر الکترونیکی

 

مزایای استفاده از رسوب‌گیر یا رسوب زدای الکترونیکی

مزایای استفاده از رسوب زدایی الکترونیکی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ممانعت از ایجاد رسوبات در دستگاه‌ها و تجهیزات
  • ممانعت و رفع رسوبات از قبل شکل‌گرفته بر روی دیواره لوله‌ها و جلوگیری از صدمه رساندن به تجهیزات و دستگاه رسوب‌گیر
  • ممانعت از هدررفت انرژی با افزایش انتقال حرارت به مبدل‌ها
  • بهتر کف کردن مواد شوینده از قبیل صابون و شامپو با افزایش حلالیت آب
  • افزایش طول عمر لوله‎‌ها و تجهیزات با کاهش خوردگی لوله
  • کاهش و ازبین‌رفتن سختی گیرهای شیمیایی، تبادل یونی و اسیدشویی با استفاده از رسوب گیر الکترونیکی

 

 

کاربرد سختی گیر الکترونیکی در کشاورزی

در ادامه قصد داریم به کاربردهای این نوع سختی گیر در زمینه کشاورزی بپردازیم:

از‌آنجایی‌که در کشاورزی بالاترین عملکرد ویژه آبیار قطره‌ای است؛ بنابراین این روش به‌آهستگی دارد جایگزین شیوه‌های دیگری می‌شود که دارای مصرف آب و هدررفت بالا و عملکرد کمتری هستند. از مشکلات آبیاری قطره‌ای می‌توان به رسوب‌گذاری نازل‌ها و کاهش راندمان اشاره کرد. به‌همین دلیل به‌کارگیری رسوب‌زدای الکترونیکی موجب گرفته شدن خاصیت چسبندگی رسوبات می‎‌شود و آب بدون این‌که به نازل‌ها بچسبد از مسیر لوله آب خارج می‌گردد. از دیگر کاربردهای این نوع سختی گیر افزایش حلالیت آب است که موجب می‌شود نفوذپذیری آب در خاک بالا رود و تأثیرات مثبتی به آب‌وخاک برسد که در نتیجه تأثیرگذاری منفی شوری آب به حداقل می‌رسد. در این صورت حلالیت آب افزایش می‌یابد و تجمع رسوبات و آهک بر روی زمین به حداقل می‌رسد.

از دیگر کاربردهای استفاده از سختی گیری الکترونیکی در کشاورزی این است که محصول کشاورزی بین 7 تا 12 روز زودرس می‌شود. استفاده از رسوب‎زدای الکترونیکی موجب بالارفتن حلالیت آب می‌شود. در این صورت با بالارفتن حلالیت آب ترشوندگی خاک و ظرفیت نگهداری آب در خاک افزایش می‌یابد، در نتیجه می‎‌توان ترتیب زمان آبیاری را کاهش داد و علاوه‌بر، برطرف‌کردن معضل ایجاد رسوب در قطره‌چکان‌ها میزان مصرف آب نیز کم می‌شود. با افزایش حلالیت آب جذب کود و نمک خاک از طریق گیاهان بالا رفته که باعث ارتقاء کیفیت و رشد بیشتر محصول می‌شود.

 

سختی گیر الکترونیکی

 

کاربرد سختی گیر در منازل

معمولاً استفاده از سختی گیر الکترونیکی در منازلی که سیستم سرمایش، کولرهای آبی یا خانگی دارند، کمتر انجام می‌شود. ازآنجایی‌که آب مغناطیسی شده برای بدن مفید است و حلالیت آب را افزایش می‌دهد؛ بنابراین برای تأثیرگذاری مثبت به کار گرفته می‌شود. آبی که حلالیت آن افزایش‌یافته برای بدن مفیدتر است و کلیه بهتر می‌تواند آب را جذب و رفع کند. به‌همین دلیل یکی از مزایای آب عبور کرده از این رسوب زدا در منازل استفاده طبی از آن خواهد بود. برخی دیگر که در منازل برای سیستم گرمایش از پکیج و آبگرمکن استفاده می‌کنند برای ممانعت از ایجاد رسوب در آن از این نوع سختی گیر در ورودی به‌کار می‌گیرند.

نکات نصب و راه‌اندازی رسوب گیر الکترونیکی

در هرجایی روی سیستم آب‌رسانی می‌توانید این سختی گیر را نصب نمایید، اما اغلب مردم آن را بر روی لوله آب سرد ورودی اصلی یا پیش از آن و یا بعد از شیر آب نصب می‌کنند، زیرا معمولاً این محل تمام آب مصرفی خانه را پوشش می‌دهد. چنانچه این کار ممکن نباشد می‌توانید رسوب گیر الکترونیکی را روی جریان آب ورودی یا خروجی مخزن آب سرد نصب کرد و یا این‌که روی تغذیه سرد سیستم آبگرمکن که در این صورت تمام آب گرم خانه را پوشش خواهد داد که آب کمتری (تنها آب گرم) را پوشش می‌دهد. برای نصب رسوب گیر الکترونیکی نیاز به حداقل 10 سانتی‎متر طول لوله است که می‌تواند روی لوله‌های مسی، پلاستیکی و فولادی (برای لوله فولادی باید اندازه بیشتری قرار داد) تعبیه نمود. در نهایت کلید پنل را روشن کنید. در این صورت چراغ قرمز مشخص می‌کند که سیستم روشن است و چراغ سبز نشان از درست کارکردن دستگاه خواهد بود.

 

 

مقایسه سختی گیر الکترونیکی و مغناطیسی

اگر سختی گیری الکترونیکی را با دیگر روش‌ها مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که مزایای بیشتری نسبت به آن‎ها دارد. یکی از مهم‌‎ترین مزایای این نوع سختی گیر خاصیت رسوب زدایی برحسب الکتریسیته است که این قابلیت تا حدودی منحصربه‌فرد بوده و در هیچ یک از روش‌های دیگر چنین پدیده‌ای مشاهده نخواهید کرد. طبق این قابلیت در صورت استفاده از این نوع سختی‌گیر با گذر زمان نه‌تنها رسوب ایجاد نمی‌شود، بلکه رسوب‌های قبلی نیز به‌مرور زمان از بین می‌روند. در ادامه مطالب قصد داریم به چند مورد از تفاوت‌های سختی گیر الکترونیکی با مغناطیسی بپردازیم:

  1. قطر لوله رسوب‌ زدایی الکترونیکی نسبت به سختی گیر مغناطیسی محدودیتی ندارد.
  2. کارکرد رسوب زدای الکتریکی در مقایسه با سرعت آب آزادانه عمل می‌کند، اما راندمان رسوب زدای مغناطیسی با سرعت آب هماهنگ است.
  3. رسوب زدایی الکترونیکی نسبت به نوع مغناطیسی قابلیت بالابردن حلالیت آب بیشتری دارد.
  4. معمولاً هزینه رسوب زدای نوع الکترونیکی نسبت به مغناطیسی گران‌تر است.

موارد مصرف سختی گیر الکترونیکی بر اساس سیستم‌ها

سیستم‌های تهویه مطبوع دربرگیرنده چیلرهای تراکمی، جذبی، برج‌های خنک‎کننده، ایرواشرها و کولرهای آبی هستند. سیستم‌های حرارت مرکزی دربرگیرنده بویلرهای فولادی، دیگ‌های بخار، سیستم گرمایش از کف، دیگ‌های چدنی و پکیج حرارتی صنعتی، پکیج حرارتی خانگی و پکیج چگالشی هستند. مبدل‌های حرارتی آب گرم مصرفی دربرگیرنده مبدل حرارتی صفحه‌ای، مبدل‌های ذخیره آب گرم و آبگرمکن‌های خانگی، مبدل‌های تأمین آب گرم استخر و جکوزی خصوصی و عمومی، سیستم‌های تأمین بخار فشار پایین، سیستم‌های آبیاری قطره‌ای مزارع کشاورزی و دیگر سیستم‌هایی که از آب گرم استفاده می‌کنند می‌توانند برای ممانعت از تشکیل رسوب از این دستگاه استفاده نمایند.

 

سختی گیر الکترونیکی

 

چه مدلی از رسوب‌زدا را انتخاب نماییم؟

ازآنجایی‌که قطر لوله آبی که رسوب‌زدا باید بر روی آن نصب گردد باید براساس مدل‌های رسوب‌زدای الکترونیکی دسته‌بندی شوند که چگونه رسوب زداهای الکترونیکی رسوبات از قبل ایجاد شده را از بین می‌برند. ایجاد ذرات کوچک و معلق کربنات کلسیم از یون‌های محلول در آب باعث بالارفتن حلالیت آب شده و این آب توانایی کنده شدن رسوبات از قبل ایجاد شده در جداره‌ها را دارد.

فاصله رسوب زدای الکترونیکی آب باید تا پمپ چقدر باشد؟

حداقل فاصله رسوب‌ زدای نوع الکترونیکی آب باید تا پمپ یک متر و پیش از سیستم اصلی نصب گردد.

در این مقاله سعی شد شما را با سختی گیر الکترونیکی آشنا کنیم. برای ازبین‌بردن سختی آب و جلوگیری از صدمه به لوله‌ها و دیگر تجهیزات از رسوب گیر الکترونیکی استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز به استفاده از رسوب‌‎زدا برای ازبین‌بردن سختی آب خود از رسوب زدایی الکترونیکی بهرشد بهره‌مند شوید.

شما می‌توانید برای ارتباط با ما و همچنین برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *