شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی شیرآلات ؛ روش‌هایی برای ازبین‌بردن سختی آب

رسوب زدایی شیرآلات

رسوب زدایی شیرآلات یکی از راهکارهای ضروری برای نگهداری و بالارفتن طول عمر شیرآلات محسوب می‌شود. روش‌های بسیاری برای جرم گیری شیرآلات وجود دارد، اما نکته قابل‌توجه این است که شیرآلات شما چه نوعی هستند. براساس نوع آب هر منطقه و جنس روکش شیر آب امکان جرم گرفتن شیرآلات وجود دارد. وجود املاح طبیعی از قبیل گچ و آهک می‌توانند موجب سختی آب شهر و روستا شوند. بدین ترتیب املاح به‌مرورزمان رسوب می‌کنند و در برخی از مواقع خود را بر روی شیرهای آب نشان می‌دهند. روش‌های مختلفی برای پاک‌کردن جرم و رفع رسوب شیرآلات وجود دارد.

یکی از دلایل ایجاد رسوب باقی‌ماندن آب درون شیرها و بخار شدن آن‌ها است. در این صورت مواد معدنی بر روی سطح و داخل شیر باقی می‌مانند که در گذر زمان رسوبات محکم شده و از عبور جریان آب جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید برای ازبین‌بردن رسوب شیرآلات علاوه‌بر مواد شیمیایی از موادی که در منزل پیدا می‌شوند نیز استفاده نمایید.

دلایل ایجاد رسوب در شیرآلات

وجود مواد معدنی از قبیل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری مانند آهک موجب جمع‌شدن رسوب بر روی شیرآلات و درون لوله‌ها می‌شود. در مناطق مختلف سختی آب متفاوت است، در برخی از نواحی به‌دلیل سختی بالای آب نیاز به دستگاه تصفیه آب در آشپزخانه است، چراکه وجود این مواد طعم آب را تغییر می‌دهد. به‌طورکلی هرچه آب سختی بالایی داشته باشد طعم آن ناخوشایند خواهد بود. همچنین موجب ایجاد لکه بر روی شیرآلات می‌شود.

 

رسوب زدایی شیرآلات

 

چرا رسوب زدایی شیرآلات مهم است؟

رسوبات ایجاد شده در شیرآلات موجب صدمه به زیبایی شیرها و نمای کلی خانه می‌شود. از جهت دیگر این رسوبات تأثیر منفی در کارکرد درست شیرآلات می‌گذارد و امکان دارد موجب ازبین‌رفتن عملکرد نرم شیرآلات شود و حتی از بسته‌شدن کامل شیر جلوگیری کند. همچنین رسوبات موجود در شیرآلات می‌توانند شرایط رشد باکتری‌ها را فراهم کنند و تبدیل به یک عامل بیماری‌زا شوند. در صورت جمع‌شدن رسوبات در داخل لوله تأثیرات منفی بر کارکرد کلی آن می‌گذارد و موجب کم‌شدن شدید فشار آب می‌شود.

علائم وجود رسوب در داخل شیرآلات ساختمانی

اگر قصد دارید براساس علائم موجود تشخیص دهید که داخل شیرآلات رسوب جمع شده است، باید بگوییم یکی از مهم‌ترین علائم‌ها، کاهش فشار آب خواهد بود. در شرایطی که اهرم را تا انتها باز می‌‎کنید و تغییر چندانی در فشار آب مشاهده نمی‎کنید و از سمت دیگر رسوبات جمع شده در لوله موجب کاهش کارکرد سیستم‌های گرمایشی می‌شوند و از گرم‌شدن آب جلوگیری می‌کنند. مهم‌ترین علائم وجود رسوبات در داخل شیرآلات این دو مورد فوق بود، اما پیشنهاد می‌شود هر هفته یک‎بار به‌صورت مرتب اقدام به رسوب زدایی شیرآلات پرکاربرد منزل از قبیل حمام و آشپزخانه کنید. اگر رسوب زدایی در لوله‌ها رخ ندهد عوارض آن به کاهش فشار آب و اختلال در کارکرد سیستم گرمایشی منتهی نمی‌شود و امکان دارد به‌مرورزمان موجب شکستگی در لوله‌های آب گرم شود و یا منجر به آلودگی آب بشود و سلامت انسان را به خطر اندازند.
 

 

جرم‌ها و رسوبات شیرآلات از چه چیز‌هایی تشکیل می‌شوند؟

شیرآلات می‌توانند یک مکان مناسب برای رشد میکروب‌ها باشند. میکروب‌ها می‌توانند تأثیرات منفی بر روی شیرآلات داشته باشند و لکه‌هایی بر روی سطح و داخل آن ایجاد کنند. شیرآلاتی که به‌عنوان شیر آب گرم به‌کار گرفته می‌شوند، در اغلب مواقع در معرض این لکه‌ها و رسوبات قرار می‌گیرند. شیرها به‌دلیل داشتن یک محیط گرم و مرطوب مکانی مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها فراهم می‎کنند. در صورت وجود شرایط مناسب تنها 20 دقیقه برای رشد و افزایش میکروب‌ها لازم است. این میکروب‌‎ها می‌توانند باعث منتقل شدن بیماری شوند و به‌همین دلیل باید هرچه سریع‌تر آن‌ها را از بین برد. از عوامل دیگر که سبب ایجاد لکه و رسوبات بر شیرآلات می‌شود، وجود مواد موجود در آب است. در صورت جمع‌شدن شن و ماسه‎ها در آب به‎مرورزمان باعث رسوب و لکه می‌شوند. همچنین، علاوه‌بر شن و ماسه، مواد معدنی مانند کلسیم کربنات می‌تواند در ایجاد رسوب تأثیرگذار باشد. این مواد در دمای بالا به رسوب تبدیل می‌شوند. معمولاً این رسوبات کرم رنگ هستند و حالتی پوسته‌پوسته دارند.

روش‌های مناسب جهت رسوب زدایی شیرآلات

شما می‎توانید برای ازبین‎‌بردن رسوب شیرآلات با استفاده از یک کیسه سر شیر یا دوش را بپوشانید و محکم دور آن را با چسب نواری یا کش ببندید. سپس بعد از گذشت یک ساعت از طریق مسواک یا اسفنج نرم رسوبات را ازروی شیر و داخل آن پاک نمایید. همچنین شما می‌‎توانید از طریق خلال دندان سوراخ‎های سر شیر را باز کنید.

 

رسوب زدایی شیرآلات

 

تمیزکردن آبفشان سر شیرها

برای ازبین‌بردن رسوبات موجود در سر شیرها باید سر شیرها را بازکرده و توری موجود در آن را برای رسوب زدایی در درون یک ظرف که مقداری سرکه و یا مواد اسیدی رسوب زدا وجود دارد، قرار دهید. سپس توری را توسط مسواک تمیز نمایید. برای بازکردن این بخش مراقب اجزا و قطعات آن باشید تا بتوانید آن‌ها را پس از تمیزکردن با همان نظم و ترتیب بر روی شیر قرار دهید. درصورتی‌که برای جرم گیری شیرآلات از اسیدهای قوی استفاده می‌نمایید، باید دستکش بپوشید و این قطعات را از زمان مشخص‌شده بیشتر در درون مواد قرار ندهید که موجب صدمه رساندن به آن‌ها می‌شوید. اگر در منطقه شما آب سختی بالایی دارد و ایجاد رسوب می‌کند بهتر است از فیلترها یا سیستم‌های فیلتراسیون آب استفاده نمایید. این سیستم می‌تواند سختی آب را رفع نماید و مواد معدنی اضافی موجود در آب را نیز کنترل کند.

استفاده از مواد شیمیایی برای جرم گیری شیرآلات

مواد شیمیایی بسیاری در بازار وجود دارد که برای جرم‌گیری جهت برطرف‌کردن رسوب شیرآلات ارائه می‌شوند. این مواد برای تمام شیرآلات مناسب نیستند. در برخی از مواقع استفاده از این مواد منجر به ایجاد لکه‌های ماندگار بر روی شیرآلات شده به‌گونه‌ای که رسوب شیرآلات فراموش شده و با مشکل جدی‎تری ناشی از این مواد روبه‌رو خواهید شد. در برخی از مواقع مواد شیمیایی رسوب گیر، منجر به خوردگی شیرآلات می‌شوند. در این صورت پیشنهاد می‌شود برای ازبین بردن رسوب شیرآلات از این مواد استفاده نکنید. برخی از شرکت‌های فعال در این زمینه، جرم‌گیرهایی را برای محصولات خود تولید می‌کنند که براساس جنس شیرآلات تهیه شده و موجب ایجاد خوردگی نمی‌شود. نکته قابل‌توجه این است که مواد شیمیایی تنها برای شیرآلات برند خود مناسب بوده و به‌هیچ‌عنوان از دیگر برندها نباید استفاده شود. در هنگام استفاده از مواد شیمیایی برای رفع رسوب شیرآلات باید توجه کافی داشته باشید.

 

 

استفاده از کلسیم ریمور

روش دیگری برای برطرف‌کردن جرم شیرآلات، استفاده از حلال کلسیم است. درصورتی‌که رسوباتی بر روی شیرآلات شما قرار دارند که سفت‎تر از آن هستند بتوان با موادی از قبیل جوش شیرین و سرکه آن‎ها را جدا کرد، باید از مواد تخصصی‌تر برای این کار استفاده نمایید. ماده‌ای شیمیایی وجود دارد که ویژه حل کردن و ازبین‌بردن لایه‌های رسوبی کلسیمی است. برای رفع جرم شیرآلات با استفاده از این ماده اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا از یک دستکش پلاستیکی استفاده کنید. حلال کلسیم ماده‌ای شیمیایی است و برای پوست مضر و در هنگام به‌کارگیری آن باید از دستکش استفاده نمایید.
  • بهتر است از دستکش بلند استفاده نمایید تا در صورت پاشیده شدن مواد، پوست شما آسیب نبیند.
  • ابتدا سطح شیر را کامل تمیز نمایید.
  • یک ظرف پلاستیکی انتخاب نمایید، بهتر است از یک ظرف قدیمی استفاده نمایید، چراکه بعد از مصرف باید آن را دور بیندازید.
  • ماده حلال را به‌اندازه مساوی با آب ترکیب نمایید. برای جرم‌گیری شیرها معمولاً ترکیب مقدار دو قاشق آب و 2 قاشق کلسیم کافی است.
  • در ادامه ترکیب را در کیسه پلاستیکی قرار دهید. ضروری نیست کیسه شما حاوی زیپ باشد. برای این کار می‌توانید از کیسه‌های نایلونی مختلفی استفاده نمایید.
  • کیسه نایلون را با دقت دور شیر بپیچید، به‎گونه‌ای که شیر به‌صورت کامل داخل کیسه قرار داده شود. انجام این کار کمی سخت است، اما اگر با دفت و حوصله آن را انجام دهید، در پایان به نتیجه دلخواه می‌رسید.
  • برای برطرف‌کردن جرم شیرآلات با این شیوه، یک تا دو ساعت زمان نیاز است.
  • کیسه نایلون را با دقت بیشتری بردارید، چراکه بهتر است مواد داخل کیسه پلاستیکی روی دیگر مناطق ریخته نشود.
  • برای پاک‌کردن سطح شیر به‌صورت ملایم از یک اسفنج استفاده نمایید. این کار را تا هنگامی‌که سطح شیر به‌صورت کامل تمیز شود ادامه دهید.
  • در ادامه با استفاده از یک دستمال حوله‌ای سطح شیر را به‌صورت دورانی تمیز کنید تا شیر براق شود.

 

رسوب زدایی شیرآلات

 

آبی که سخت باشد چه عوارضی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

از بارزترین تأثیرات منفی آب سخت موجب پوسیدگی دندان‌ها، به‌هم‌ریختن دستگاه گوارش بدن و اختلال در کارکرد روده‌ها خواهد بود. استفاده از آب سخت موجب خرابی وسایل می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، با ورود آب سخت به داخل ماشین لباسشویی و ظرفشویی به‌مرورزمان موجب مسدود شدن منافذ دستگاه می‌شود. در نتیجه عملکرد دستگاه کاهش می‎یابد و عمر مفید آن از حالت استاندارد کمتر می‌شود. از دیگر تأثیرات سختی آب ایجاد رسوب در شیرآلات است. اگر شما بهترین و باکیفیت‌ترین شیرآلات را برای خانه خود تهیه کنید در صورت وجود سختی و املاح آب با مشکل رسوب گیری شیرآلات روبه‌رو خواهید شد. در ابتدا رسوبات به‌صورت لکه‌هایی بر روی شیرآلات ایجاد می‌شوند، اما باگذشت زمان کم‌کم این لکه‌ها افزایش می‌یابند و به‌‎صورت املاح گچ بر روی شیرآلات باقی می‌مانند. در این هنگام چنانچه اقداماتی برای رفع رسوب شیرآلات صورت نگیرد، رسوبات ماندگار شده و موجب کاهش بافت و ساختار آن و خرابی می‌شود.

در این مقاله سعی شد به رسوب زدایی شیرآلات بپردازیم. برای جرم گیری شیرآلات می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. شما می‌توانید برای رسوب زدایی و ازبین‌بردن سختی آب از سختی گیر الکترونیکی یا همان دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد استفاده نمایید.

همچنین شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و ارتباط با ما از روش زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *