شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی شبکه آب روستایی و شهری

رسوب زدایی شبکه آب

رسوب زدایی شبکه آب فرایند عملیات تعویض لوله‌ها یا اتصالات لوله‌های انتقال آب است. رسوب زدایی شبکه های انتقال آب یک فرایند بسیار سخت توأم با حفاری و هزینه زیادی به‌حساب می‌‎آید. به‌طورکلی اقدامات مختلفی برای ممانعت از ایجاد رسوب در شبکه توزیع آب شهری صورت می‌گیرد که تا حد بسیاری موجب رفع این مشکل می‌شود. با استفاده از سیستم رسوب‌زدایی الکترونیکی می‌توانید مهم‌ترین اقدام را برای رسوب زدایی شبکه توزیع آب شهر انجام دهید. یکی از دلایلی مهمی که در هنگام ارزیابی کیفیت آب باید در نظر گرفت، موضوع خورندگی و رسوب‌گذاری آب است. خوردگی به‌آهستگی موجب ازبین‌رفتن قسمتی از فلز یا ماده در برخورد با آب شده و رسوب‌گذاری باعث ایجاد رسوب در لوله‌ها و کاهش ظرفیت انتقال آن می‌شود.

هنگامی‌که موادی از جمله منیزیم، کربنات کلسیم و کلسیم بر روی جداره داخلی لوله‌ها می‌چسبند، رسوب ایجاد می‌شود. به عبارتی جمع‌شدن مواد معدنی که از طریق آب لوله‌کشی وارد منازل و تأسیسات می‌شود، رسوب را ایجاد می‌کند. وقتی آب گرم شده یا مقداری از آن بخار شود، لایه‎ هایی از رسوب در جداره لوله‌ها، شیرآلات و مخازن به وجود می‌آید و علاوه‌بر گرفتگی لوله‌‎ها، موجب اتلاف مصرف انرژی و خرابی تجهیزات می‌شود.

رسوب زدایی شبکه آب روستایی با سیستم رسوب‌زدایی الکترونیکی

از گذشته تا به امروز شبکه آب روستایی به‌دلیل سختی بالای آب مشکل رسوب‌گذاری در شبکه را داشته است؛ بنابراین با گذشت 2 تا 3 سال با افت فشار آب مواجه می‌شوند. در حال حاضر این پدیده به یکی از مشکلات اساسی برای روستاییان تبدیل شده است، چراکه با افت فشار آب مواجه هستند. در این صورت شرکت آب مجبور است 3 تا 4 کیلومتر لوله‌ها را خاک‌برداری و مجدداً شروع به‌قرار دادن لوله‎‌های جدید کنند که این امر موجب متحمل شدن هزینه‌های بسیاری برای آن‌ها می‌شود. ازآنجایی‌که اغلب آب روستاها از چاه‌ها تأمین می‎شود، در نتیجه سختی بسیار بالایی دارند. امروزه گرفتگی لوله‎‌ها به یک امری رایج تبدیل شده است. وسایل روستاییان از جمله آبگرمکن و کولر آبی اغلب در معرض رسوب‌گذاری شدید هستند، به‎‎‌همین دلیل این رسوب‌گذاری شدید در حقیقت زندگی آن‎ها را دچار اخلال کرده است. یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توان در این زمینه داشت استفاده از سیستم‌های رسوب زدایی قدرتمند الکترونیکی در محل موتورخانه است. بدین ترتیب حداقل مشکل تعویض لوله‌ها و خاک‌برداری که بسیار هزینه‌بر هستند از بین می‌رود. در این صورت آبرسانی مطلوبی در شبکه‌های آب روستایی می‌تواند جریان داشته باشد.

 

 

رفع گرفتگی و رسوب‌زدایی لوله آب سرد و گرم

امروزه یکی از رایج‌ترین مشکلات ساکنین آپارتمان‌ها و منازل ویلایی رفع گرفتگی و رسوب گیری لوله های آب است. گرفتگی لوله‌های آب می‌تواند در عملکرد پکیج دیواری، آبگرمکن و شوفاژ تأثیرگذار باشد. اگر برای رفع سریع این مشکل اقدام کنید می‌توانید سیستم لوله‌کشی را از خطر پوسیدگی و نشتی نجات دهید. گرفتگی لوله‌های آب اغلب دلایل مشابهی دارند و البته شیوه‌های رفع آن نیز یکسان است. دراین‌بین گرفتگی در لوله‌های آب گرم بیشتر از گرفتگی در لوله‌های آب سرد است. گرفتگی در لوله آب سرد اغلب به‌دلیل سنگ‌ریزه و خاک است، اما گرفتگی لوله‎‌های آب گرم به شرایط و عوامل متعددی بستگی دارد.

مهم‌ترین عواملی که موجب ایجاد گرفتگی در لوله‌های آب گرم می‌شود تشکیل رسوبات و چسبیده شدن آن به دیواره داخلی لوله است. هنگامی‌که با این اتفاق مواجه می‌شوید که قطر لوله به‌مرور کاهش‌یافته و شما شاهد افت فشار آب در قسمت‌های متعددی مانند حمام، آشپزخانه، روشویی و سرویس بهداشتی خواهید بود. ازآنجایی‌که آب اغلب مناطق کشور دارای املاح است، ترکیب آن با املاح معدنی موجود می‌تواند سبب ایجاد مواد معدنی مانند سولفات منیزیم و سولفات کلسیم شود. در این صورت با گذشت زمان رسوبات به دیواره لوله می‌چسبند، به‌طوری‌که جزئی از لوله می‌شوند و همین دلیل موجب مسدود شدن لوله‎‌های آب گرم ساختمان می‌شود. دمای بالای آب در لوله‎‌های آب گرم موجب می‌شود مواد معدنی و رسوبات داخل لوله باقی بماند.

 

رسوب زدایی شبکه آب

 

رسوب‌گیری لوله آب چه اثرات مخربی دارد؟

رسوب‌گذاری اغلب در همه انواع لوله‌ها تشکیل می‌شود. در سیستم‌هایی که از این لوله‌ها استفاده می‌کنند علاوه‌بر رسوب، زنگ آهنی که به‌مرور ایجاد می‌شود هم می‌تواند گرفتگی لوله آب سردوگرم را دوچندان کند. ساختمان‌هایی که دارای قدمت بالایی هستند و شوفاژخانه و یا موتورخانه دارند و ارتباط مستقیمی با آب گرم و بخار دارند دچار زنگ‌زدگی و در برخی از موارد پوسیدگی می‌شوند که باید این مورد را پیش از ایجاد شدن رسوب بررسی کنید.

تأثیرات مخرب رسوبات داخل لوله آب شامل موارد زیر است:

  • رسوب موجب فرسودگی، نشتی، شکستگی و زنگ‌زدگی لوله‌‎های آب می‌شود.
  • رسوب موجب ایجاد لایه‌های رسوبی در جداره لوله‌ها و مخازن حرارتی می‌شود.
  • رسوب موجب کاهش شدید عملکرد موتورخانه و افزایش مصرف سوخت می‌شود.
  • رسوب موجب انسداد کامل لوله‎‌ها و انشعابات اصلی ساختمان می‌شود.

برای این‌که بتوانید از خسارت‌ها و خرابی‌ها جلوگیری کنید باید از سرویس‌های ماهانه و سالیانه استفاده کنید.

 

 

تصفیه آب و رسوب زدایی شبکه آب

امروزه در سراسر جهان مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده‌های بیولوژیکی، جامدات معلق، گازها و رسوبات در آب بسیار رایج شده است. مواد معدنی مانند کلسیم در آب آشامیدنی وجود دارد. این مواد موجب بیماری، گرفتگی لوله‌ها و ایجاد هزینه‌های بسیاری می‌شود. مواد موجود در آب سبب آسیب جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست می‌شود. برای کاهش خسارات به سیستم‌های تأسیساتی و یا تصفیه آب برای نوشیدن از سیستم‎‌های تصفیه آب و رسوب زدایی شبکه آب استفاده می‌شود. به‌طورکلی شیوه‌های مورداستفاده شامل موارد زیر هستند:

فرایند فیزیکی مانند فیلتراسیون، ته‌نشینی، تقطیر و فرایندهای زیستی مانند فیلترهای شنی و ماسه‌ای کند، کربن فعال و فرایندهای شیمیایی مانند کلرزنی، ازن زنی، دفلوکولانت، استفاده از تابش الکترومغناطیسی از جمله میکروب‌کشی با پرتو فرابنفش.

ممکن است روند تصفیه آب به کاهش غلظت ذرات معلق یا ذرات محلول در آب مانند ذرات معلق، انگل‌ها، باکتری‌ها، جلبک‌ها، ویروس‌ها، قارچ‎ها و طیف وسیعی از مواد محلول و ذرات معلق موجود در آب منجر شود.

رسوب‌زدایی خطوط لوله

قطر داخلی لوله‌ها بعد از گذشت زمان در اثر رسوبات کوچک و کوچک‎تر می‌شوند. برای ممانعت از کاهش بهره‌وری لوله‌ها و خطوط تولید آن‌ها باید رسوب‌زدایی شوند. درگذشته از روش‌های شیمیایی جهت رسوب زدایی شبکه های انتقال آب استفاده می‌کردند. رسوب‌زدایی به روش شیمیایی بسیار پرهزینه، پرخطر و مضر برای سلامتی و محیط‌زیست است؛ بنابراین درگذشته به غیر استفاده از واترجت راهی برای رسوب‌زدایی نداشتند تا خطوط لوله‌ها را رسوب‌زدایی کنند. در این صورت باید تمام لوله‌های گرفته شده را با لوله‌های جدید تعویض کنند.

 

رسوب زدایی شبکه آب

 

رسوبات آب در لوله‌های آب شهری

در برخی از شهرها آب شرب و شستشو از یک طریق و آن هم توسط لوله‌کشی شهری در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. رسوبات موجود در آب علاوه‌بر مشکل آشامیدن و تهیه غذا مشکلات بسیاری را در زمینه‌های بهداشت فردی را برای شهروندان به‌وجود می‌آورد. یکی از مشکلات اساسی آن تجمع رسوب در لوله‌های آب شهری است که زمان طولانی برای رسوب‌زدایی این لوله‌ها نیاز دارد، همین دلیل باعث می‌شود تا دسترسی شهروندان به آب لوله‌کشی مسدود شود. متأسفانه در این صورت هر 6 ماه یک‌بار و در برخی از مواقع در مدت‌زمان کمتری لوله‌ها دچار گرفتگی می‌شوند. در این صورت همواره مجبور به ایجاد کنده‌کاری‌های بسیاری در شهر برای رفع مسدود شدن لوله‌ها می‌شوند که مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. در این صورت ممکن است مدت‌زمان طولانی برای حل این مشکل اساسی نیاز باشد تا رسوب زدایی شبکه آب شهری برای رفع انسداد شبکه انجام شود.

حل مشکل رسوب زدایی شبکه آب

استفاده از سیستم‌های رسوب‌زدایی الکترونیکی برای حل مشکلات رسوب‌زدایی خطوط لوله را به‌صورت کاملاً اقتصادی و بدون هیچ‌گونه آلودگی محیط امکان‌پذیر کرده است. برای رسوب زدایی شبکه توزیع آب می‌توانید از دستگاه رسوب‌زدای الکترونیکی استفاده کنید.

 

 

آلودگی‌های رسوب‌زدایی شیمیایی تهدید جدی خاک و منابع آب شیرین

به‌طورکلی آلودگی‌های ناشی از رسوب‌زدایی تأسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌ها تهدید جدی برای خاک و منابع آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شود. سالانه 50 تن نمک در 000/500 لیتر آب شیرین حل و بعد از احیای رزین‌های تأسیسات یک ساختمان بزرگ در چاه‌ها و شبکه فاضلاب جاری می‌شود. از انواع اسیدها برای حل رسوبات تأسیسات استفاده می‌شود و سپس آب‌های اسیدی در چاه‌ها و شبکه فاضلاب رها می‌گردند. برای رسوب‌زدایی تأسیسات هر ساختمان بزرگ سالانه حداقل 3000 لیتر اسید به‌همراه 000/150 لیتر آب ترکیب شده و بعد از اسیدشویی، آب‌های اسیدی در چاه‌ها و شبکه فاضلاب رها می‌شود.

به‌طورکلی سالانه در 000/10 موتورخانه ساختمان‌های بزرگ 000/000/30 لیتر اسید بیش از 5/1 میلیارد لیتر آب شیرین را اسیدی و در چاه‌ها و فاضلاب ریخته می‌شود. به‌طور میانگین هر لیتر پساب آلوده 400 لیتر آب را آلوده می‌کند.

یکی از روش‌های جدید رسوب‌زدایی در تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و تجهیزات صنعتی با مکانیزم تولید امواج الکترومغناطیسی است که در کشور ما طراحی و بومی‌سازی شده است. این مکانیزم تولیدشده قابلیت این را دارد که جایگزین مناسبی برای روش‌های فعلی و اسیدشویی که تأثیرات بسیار مخرب بر روی محیط‌زیست ایجاد کرده‌اند، باشد. با استفاده از دستگاه رسوب زدای الکترونیکی بدون مواد شیمیایی سختی آب در تأسیسات مهار شده و می‌توان بدون هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی با کمترین هزینه اقتصادی آب مناسب برای فعالیت تأسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌ها فراهم کرد و در این شرایط اقتصادی با حفظ محیط‌زیست از آلودگی، جریان تولید را با کمترین استهلاک حفظ کرد.

در این مقاله سعی کردیم رسوب زدایی شبکه آب ، روش‌هایی برای رفع گرفتگی لوله‎‌های آب و رسوب زدایی شبکه های انتقال آب را برای شما بیان کنیم.

شما می‌توانید برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از طریق زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *