شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی پکیج گرمایشی ؛ روش‌ها و نکات کاربردی آن

رسوب زدایی پکیج‌ گرمایشی

رسوب زدایی پکیج گرمایشی یکی از مهم‌ترین اقداماتی محسوب می‌شود که باید قبل از راه‌اندازی شوفاژها صورت گیرد. رسوب گیری پکیج گرمایشی باید به‌صورت کاملاً تخصصی انجام شود و این کار حتماً به افراد باتجربه سپرده شود. یکی از وسایل گرمایشی پرطرفدار پکیج‌‎ها به‌شمار می‌روند و مزایای بسیار دارند. شاید برخی از افراد تصور کنند تنها هنگامی‌که باید اقدام به رسوب زدایی پکیج کرد که دچار مشکلات و خرابی شده‌اند. به‌طورکلی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش بازدهی و از بین بردن رسوب پکیج گرمایشی ، رسوب گیری است. درصورتی‌که رسوب گیری پکیج به‌صورت مداوم صورت گیرد می‌توانید از این سیستم در مدت طولانی استفاده نمایید. از مزایای استفاده درست از پکیج‌ها می‌توان به کاهش مصرف سوخت، بازدهی بالا، اشغال کردن فضای کم و تنظیم دلخواه آب در هر دما اشاره کرد. از مهم‌ترین نکات در نگهداری پکیج ممانعت از تجمع رسوب در لوله‌ها محسوب می‌شود.

در چه مواقعی رسوب زدایی پکیج موردنیاز است؟

هرگاه در پکیج خود به موارد زیر برخورد کردید برای رسوب گیری آن اقدام کنید و چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  • در هنگام کاهش فشار آب در حمام و آشپزخانه
  • در صورت روشن بودن پکیج و گرم نشدن آب به‌اندازه کافی
  • نیاز به زمان زیادی برای گرم‌شدن آب
  • با صدا روشن شدن پکیج
  • رعایت نکات ایمنی ضروری در هنگام جرم گیری

در صورت استفاده از اسید برای جرم گیری باید از لباس‌های مخصوص از قبیل دستکش، ماسک و عینک استفاده نمایید تا خطری جان شما را تهدید نکند.

نکته: در هنگام جرم گیری افراد که در معرض خطر اسیدشویی هستند از آن‌ها بخواهید تا اتمام کار از اتاق بیرون خارج نشوند. همچنین در صورت تماس اسید با صورت و بدن محل موردنظر خود را با آب شست‌وشو دهید.

 

 

چند نکته مهم برای رسوب گیری پکیج گرمایشی

در ادامه قصد داریم به چند نکته در رابطه با رسوب گیری پکیج بپردازیم:

چنانچه اطلاعات کاملی در رابطه با شیوه رسوب زدایی پکیج ندارید، توصیه می‌شود که این کار را به متخصص این حوزه اختصاص دهید. در صورت سپردن این کار به افراد بی‌تجربه امکان دارد آسیب بیشتری به دستگاه برسانید و هزینه بسیار زیادی را تحمیل شوید. همچنین کار با جرم گیر و اسید بسیار خطرناک است و می‌تواند به شما آسیب برساند.

هزینه رسوب زدایی پکیج به میزان جرم و رسوبات موجود در آن و تک مبدل یا دو مبدل بودن سیستم شما ارتباط مستقیمی دارد. در برخی از موارد امکان دارد رسوب موجود در مبدل‌ها بسیار کم باشد و در یک‌زمان کوتاه و با استفاده از مقداری اسید مشکل شما کاملاً رفع شود.

این موضوع می‌تواند در کاهش هزینه رسوب زدایی پکیج تا حد بسیار زیادی موثر باشد، اما هرچه لایه‌های رسوب افزایش یابد شما نیاز به زمان بیشتری برای جرم گیری دارید. در این صورت هزینه‌های رسوب‌زدایی پکیج شما نیز افزایش می‌یابد.

 

رسوب زدایی پکیج‌ گرمایشی

 

مزایای سرویس و رسوب زدایی پکیج

مهم‌ترین مزایای ازبین‌بردن رسوب پکیج و رسوب‌گیری شامل موارد زیر هستند:

  1. رسوب گیری پکیج مانع از خرابی و تعمیر دستگاه در فواصل زمانی کوتاه می‌شود.
  2. رسوب زدایی موجب بهترشدن فشار آب گرم و گرمای بیشتر شوفاژها می‌شود.
  3. برخی از افراد هنگام شنیدن هزینه رسوب زدایی پکیج، از سرویس دوره‌ای در زمان خود صرف‌نظر می‌کنند. درصورتی‌که در آینده مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای تعمیر سیستم گرمایشی خود می‌شوند. شما می‌توانید با اسیدشویی به‌موقع پکیج خود در هزینه‌ها صرفه‌جویی نمایید.
  4. جرم و رسوب موجود در سیستم گرمایشی شما موجب می‌شود که پکیج شما نسبت به قبل بیشتر کار کند در این صورت عمر مفید آن کاهش می‌یابد. پس نصب فیلتر رسوب گیر و شستن مبدل پکیج می‌تواند راندمان آن را افزایش دهد.

نحوه رسوب زدایی پکیج گرمایشی

این امکان وجود دارد که رسوبات موجود در پکیج موجب کاهش عملکرد آن‌ها شود. برای رسوب زدایی ابتدا باید پکیج دیواری را تخلیه کنید و سپس بعد از خارج کردن آب آن توسط شیر پرکن، شیلنگ‌های رفت‌وبرگشت رادیاتور را از پکیج باز کنید. همچنین شیلنگ آب سرد ورودی به پکیج را نیز باز کنید. در ادامه باید شیلنگ وورودی آب سرد پکیج را از طریق رابط مغزی شلینگ رفت به رادیاتورها وصل کنید و شیلنگ برگشت جدا شده از رادیتاتورها را به سمت داخل یک ظرف یا سینگ ظرفشویی خارج نمایید. با بازشدن شیر آب سرد، آب فشار بیشتری در درون مدار رادیاتورها حرکت می‌کند. در نتیجه از طریق شیلنگ برگشتی آب کثیف رادیاتور که شامل رسوبات و گل‌ولای است به درون سینگ و یا ظرف ریخته می‌شود. با چندین بار تکرار تا هنگامی‌که آب برگشتنی از رادیاتورها کاملاً شفاف شود. در این صورت رسوب زدایی پکیج گرمایشی انجام شده و مسیر مسدود شده باز می‌شود.

 

 

راهکارهای جلوگیری از رسوب گیری پکیج و رادیاتورها

قبل از این‌که  مجبور شوید اقدام به رسوب زدایی پکیج گرمایشی کنید، سعی نمایید مانع از بروز این مشکل شوید. در این صورت می‌توانید با نصب فیلتر بر روی ورودی آب سرد پکیج، سختی آب را تا حدود بسیار زیادی کاسته و از ورود ترکیبات و املاح سنگین در آب که ته‌نشین شده و باعث ایجاد رسوب می‌شوند، ممانعت کنید. پیش از راه‌اندازی پکیج، استفاده از محلول‌های ضد رسوب می‌تواند یک تکنیک بسیار عالی محسوب شود. این ترکیبات در درون سیستم جاگیری نموده و مانع از ایجاد رسوبات می‌شود. یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از رسوب پکیج‌ها سرویس دوره‌ای و مداوم است. مراقبت از دستگاه و رفع مشکلات جزئی قبل از خرابی پکیج و اطمینان از این‌که سیستم گرمایشی در بالاترین سطح بازدهی خود قرار دارد توسط افراد ماهر سرویس پکیج انجام می‌شود.

روش سنتی برای  از بین بردن رسوب پکیج گرمایشی

در روش سنتی برای ازبین‌بردن رسوب از مواد جرم گیر مورداستفاده قرار می‌گیرد که باید ابزار موردنیاز را برای بازکردن پکیج داشته باشید. یکی از مهم‌ترین ملزومات موردنیاز برای این کار دستکش و لباس مناسب است، چراکه مواد جرم گیر دارای حالت اسیدی قوی است و توجه نکردن به نکات ایمنی می‌تواند موجب آسیب به شما شود. در این صورت شما می‌توانید اصول ایمنی را براساس مراحل زیر به ترتیب انجام دهید:

  • جداکردن پکیج از برق برای خاموشی کامل
  • قطع اتصال پکیج از گاز
  • بازکردن کاور اولیه پکیج
  • بستن شیر ورودی آب سرد پکیج و چرخاندن شیر برقی دستگاه در جهت خلاف عقربه‌های ساعت
  • بازکردن شیر آب گرم نسبت به دورترین فاصله با پکیج و تخلیه کامل آب موجود در داخل سیستم گرمایشی و لوله‌ها
  • بازکردن پیچ‌های مبدل ثانویه از بلوک‌های موجود در پکیج بعد از تخلیه آب برای جداشدن مبدل‌ها
  • با حرارت دادن و ضربه‌زدن به مبدل‌ها از طریق چکش و جداکردن رسوب‌های موجود بر روی مبدل
  • ریختن مواد جرم گیر مخصوص و یا جوهر نمک صنعتی به درون سوراخ‌های مبدل
  • خارج کردن جرم گیر و رسوبات از داخل مبدل و اقدام به گرم‌کردن مجدد و ضربات چکش برای کامل تمیز شدن
  • بررسی قطعه اورینگ پکیج و تعویض آن در صورت خرابی یا تغییر شکل
  • بازگرداندن مبدل در جای خود و کامل بستن تمام قطعات باز شده پکیج
  • روشن‌کردن دستگاه و تنظیم کردن بار آن بر روی 5/1

 

رسوب زدایی پکیج‌ گرمایشی

 

روش مدرن برای از بین بردن رسوب پکیج گرمایشی

رسوب گیری پکیج گرمایشی در روش مدرن تفاوت بسیار زیادی با روش سنتی دارد و نیازی به بازکردن پکیج و جداسازی برخی از قطعات آن نخواهد بود. درصورتی‌که نیاز به قطعات تخصصی از قبیل پمپ اسید شویی باشد که امکان دارد شما آن را نداشته باشید. این شیوه برای تمام مدل‌های ایرانی و خارجی پکیج یکسان است و باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا پکیج را خاموش نمایید و آن را از برق بکشید سپس اقدام به قطع گاز شهری کنید.
  2. آب موجود در لوله‌های پکیج را خالی کنید.
  3. پمپ اسید شویی را در ظرف ویژه محلول اسید و آب قرار دهید.
  4. یک سمت از مبدل حرارتی را به ورودی پمپ متصل نمایید و سمت دیگری را از طریق یک شیلنگ خاص به ورودی مبدل اتصال دهید.
  5. پمپ اسید شویی را روشن نمایید و اجازه دهید اسید برای مدت‌زمان بین 15 تا 20 دقیقه در مبدل پمپاژ کند.
  6. پمپ اسید شویی را از مبدل تفکیک کنید و دستگاه را به حالت اولیه خود بازگردانید.

اسید شویی پکیج هرچند وقت باید انجام شود؟

چنانچه پکیج شما نو است و در هنگام سرویس نیاز به رسوب زدایی دارد باید اقدام به رسوب گیری نمایید. معمولاً در دفعات بعدی نیاز است بین 10 ماه تا 1 سال مجدداً برای سرویس آن اقدام نمایید و پس از گذشت زمان از کارکرد پکیج، بلافاصله اقدام به رسوب گیری و جرم گیری کنید. بعد از هر بار اسید شویی پکیج، لوله‌ها نازک می‌شوند که این نازک شدن موجب ایجاد سوراخ در لوله‌ها می‌شود که رسوب بیشتری به خود می‌گیرد. توجه داشته باشید که در اسید شویی مبدل زیاده‌روی نکنید تا طول عمر آن کم نشود.

رسوب زدایی پکیج چه تأثیری در عملکرد آن دارد؟

جمع‌شدن رسوب در پکیج موجب گرم‌شدن آب حمام و صرف انرژی بسیار زیادی در دستگاه برای این کار می‌شود و در نتیجه راندمان آن کاهش می‌یابد. در مواقع ضروری جرم گیری یک امر بسیار مهم به‌حساب می‌آید، چراکه چنانچه رسوب گیری به‌صورت درست انجام شود می‌توانید تأثیرات مثبتی در صرفه‌جویی انرژی، زمان و بهبود کارکرد سیستم گرمایشی داشته باشید. در این صورت جرم‌گیری سیستم گرمایشی از نظر هزینه موجب صرفه‌جویی می‌شود.

در این مقاله سعی شد در مورد رسوب زدایی پکیج گرمایشی بحث کنیم. روش‌های بسیاری برای رسوب گیری پکیج گرمایشی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن‌ها اقدام کنید. شما می‌توانید با سرویس دوره‌ای پکیج خود مانع از ایجاد رسوب در سیستم گرمایشی ‌شوید.

همچنین شما می‌توانید برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *