شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی منبع کویل دار و روش‌های جلوگیری از ایجاد آن

رسوب زدایی منبع کویل دار

رسوب زدایی منبع کویل دار به‌دلیل ته‌نشین شدن رسوبات و گرم نشدن آب به حد کافی تشکیل می‌شود. به‌طورکلی باید حداقل هر 2 یا 3 سال اقدام به رسوب زدایی منبع کویلی شود. هرچند سختی آب شهر می‌تواند در افزایش و کاهش این مدت بسیار تاثیر گذار باشد. برای حفظ کارایی و کیفیت مخزن باید هرچند وقت یک‌بار اقدام به رسوب زدایی مخزن کویل دار نمایید. با نصب سختی گیر و فیلترهای تسویه آب می‌توانید فاصله اسیدشویی را کاهش دهید و نسبت به شستشوی منبع می‌تواند هزینه سنگینی داشته باشد.

به‌طورکلی یکی از تجهیزات تأمین آب گرم مصرفی در موتورخانه منبع کویل دار محسوب می‌شود. منبع کویل دار به‌سبب نگهداری آب گرم بعد از مدتی رسوب گرفته و باید برای اسیدشویی مخزن آن اقدام نمایید. در مصارف صنعتی امکان دارد آلودگی و آلاینده‌های بسیاری زیادی وجود داشته باشد و بر روی سطح کویل لایه‌ای از رسوب تشکیل شود. درصورتی‌که میزان آب گرم ورودی به لوله‌های کویل به‌سبب جمع‌شدن ذرات کاهش پیدا کنند، در پی آن عملکرد تولید و تأمین آب گرم بهداشتی نیز کم می‌شود.

دلایل تشکیل رسوب بروی کویل

مواد محلول بسیار زیادی در آب ورودی به منبع کویل دار وجود دارد که میانگین آن TDS است، اما هیچ‌کدام از این موارد رسوب ایجاد نمی‌کنند. سختی آب موجب ایجاد رسوب می‌شود. آب‌هایی که یون‌های کلسیم و منیزیم به‌صورت بی‌کربنات دارند با گرم‌کردن آن رسوب بر روی کویل ایجاد می‌شود. هرچقدر اختلاف دما بین آب سرد ورودی و دمای آب داخل کویل بیشتر باشد، نرخ تولید رسوب نیز افزایش می‌یابد. عوامل مؤثر در سرعت تشکیل رسوب شامل سختی آب، میزان مصرف و محاسبه دقیق منبع کویل دار است.

چه زمانی نیاز به رسوب زدایی منبع کویل دار است؟

برای پی‌بردن به زمان انجام اسیدشویی منبع کویل دار باید مضرات رسوب را بررسی کنید.

  • از مهم‌ترین ضررهای رسوب می‌توان به ایجاد یک‌لایه عایق بر روی کویل و ممانعت از تبادل حرارت بین آب یا بخار موتورخانه و آب داخل منبع کویل دار اشاره کرد.
  • هنگامی‌که خوردگی و پوسیدگی در کویل ایجاد می‌شود نیاز به رسوب زدایی است.

شما به‌سادگی می‌توانید پی ببرید با تشکیل رسوب بر روی کویل ظرفیت تولید آب گرم مصرفی کاهش می‌یابد. این مسئله به‌سادگی از طریق مصرف‌کنندگان قابل‌لمس است، البته درصورتی‌که ظرفیت منبع کویل دار درست باشد. در این صورت سرد شدن آب در اوج مصرف تنها از دلایل رسوب دار بودن کویل نیست. چنانچه درگذشته منبع کویل دار توانسته به‌راحتی پاسخگوی تأ‌مین آب گرم ساختمان باشد، اما به‌تازگی توان آن کاسته شده دلیل مناسبی برای وجود رسوب است. معمولاً در دوره‌های زمانی یکسانی اسیدشویی منبع کویل دار تکرار می‌شود و زمان اسیدشویی براساس تجربه قابل پیش‌بینی است. بازه زمانی مناسب برای اسیدشویی منبع کویل دار دوره‌های 1 تا 2 سال است. هرچند برحسب سختی و مصرف آن بازه زمانی قابل تغییر است و امکان دارد بین 6 ماه تا 4 سال مشاهده شود.

کوتاه بودن دوره اسیدشویی یعنی حدود 6 ماه موجب آسیب به کویل می‌شود و امکان دارد دو دلیل داشته باشد که شامل موارد زیر هستند:

  • آب ورودی دارای سختی بیش از حد است.
  • ظرفیت کویل یا منبع کویل دار کاهش می‌یابد.

 

رسوب زدایی منبع کویل دار
 

روش صحیح رسوب زدایی منبع کویلی

رسوب زدایی منبع کویل دار به‌ویژه در کویل‌های قدیمی و فرسوده دارای حساسیت بسیار بیشتری است، چراکه امکان دارد منجر به سوراخ و نشتی در کویل شود.

اسید مورداستفاده در اسید شویی

برای اسیدشویی بهتر است از اسید مناسب حاوی (Inhibitor) مخصوص مس مورداستفاده قرار دهید که از خوردگی فلز مس در هنگام رسوب زدایی مخزن کویل دار جلوگیری شود.

بهتر است ابتدا اسید به‌آهستگی به آب افزوده شود و طبق میزان رسوب باقی‌مانده و PH محلول، اسید اضافه گردد.

فرو بردن کویل در محلول اسید قوی به‌یک‌باره امکان دارد احتمال سوراخ شدن کویل را بالا ببرد، چراکه:

تمام سطوح کویل به‌صورت یکسان رسوب ندارد و اسید قوی به‌سرعت رسوب مناطق کم را از بین می‌برد و حتی با وجود Inhibitor، اقدام به تخریب لایه‌ای از مس می‌کند.

این نکته را در نظر بگیرید که Inhibitor موجب کاهش خوردگی در یک فلز خواص می‌شود، اما به کل آن را متوقف نمی‌کند.

پس از رسوب زدایی باید کویل به‌خوبی آبکشی و با مواد خنثی‌کننده، اسید باقی‌مانده را از بین ببرد.

 

 

چگونه از تشکیل رسوب دوباره روی کویل جلوگیری کنیم؟

ایجاد رسوب بر روی کویل منابع کویل دار یک امری اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توان شدت و میزان آن را کاهش داد.

  1. یکی از عوامل کاهش اختلاف دما و نرخ تولید کم کردن دمای آب موتورخانه در تابستان است.
  2. چنانچه از بخار برای گرمایش در کویل استفاده می‌کنید، فشار بخار را کم نمایید. این کار باعث کاهش دمای بخار می‌شود.
  3. استفاده یا راه‌اندازی خط برگشت آب گرم مصرفی به‌صورت چشم‌گیری مصرف آب گرم را کاهش می‌دهد و تأثیر بسیار زیادی بر روی میزان رسوب‌گذاری می‌گذارد.
  4. از رسوب‌زدا یا سختی گیرهای الکترومغناطیسی بر روی خط ورودی استفاده نمایید.

اهمیت به‌کارگیری اسیدشویی در مخازن کویل دار

  • میزان خرابی دستگاه‌های جانبی متصل به مخزن کویل‌دار کاهش می‌یابد.
  • عملکرد سیستم گرم‌کننده ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها در فصل سرد افزایش می‌یابد.
  • هزینه‌های ناشی از تعویض کویل منبع کوئل دار کاهش می‌یابد.
  • جریان درست آب در مدار گرم‌کنندگی محیط و عمر مفید پمپ سیرکولاتور افزایش می‌یابد.

 

رسوب زدایی منبع کویل دار
 

رسوب زدایی فن کوئل به روش مکانیکی

در رسوب زدایی به شیوه مکانیکی، کویل را با آب یخ و جوش، سردوگرم کرده که امکان دارد در برخی از بخش‌ها رسوبات به‌اندازه کافی از روی کویل برداشته نشده باشد.

رسوب زدایی فن کویل

رسوب زدایی هنگامی انجام می‌شود که رسوبات در اطراف کوئل ته‌نشین شده و به‌اندازه کافی آب گرم نشود. عواملی از قبیل نصب سختی گیر و سختی آب می‌توانند در افزایش و کاهش مدت‌زمان رسوب تأثیرگذار باشد. برای کم کردن فاصله رسوب زدایی فیلترهای تصفیه آب و سختی گیر را نصب کنید. تنها منبع برای این نوع کویل اسیدشویی و رسوب زدایی هستند.

 

 

هزینه رسوب زدایی منبع کویل دار چقدر است؟

به‌طورکلی هزینه رسوب زدایی منبع کویلی نسبت به مسائل فنی پیچیده‌تر است. عواملی که در هزینه رسوب زدایی تأثیر دارد شامل ظرفیت منبع کویل دار، فضای موتورخانه و اتصالات مورداستفاده در مسیر کویل هستند. هزینه رسوب زدایی متغیر است و به عوامل مختلفی از قبیل ظرفیت منبع، نحوه اتصال لوله‌ها، میزان رسوب و مواد و لوازم مصرفی بستگی دارد. در رابطه با موتورهای قدیمی باید هزینه‌های پیش‌بینی نشده و خارج از پروژه را در نظر بگیرید؛ به‌عنوان‌مثال، امکان دارد تعدادی از پیچ‌های نگهدارنده کویل صدمه‌دیده یا در هنگام بازکردن از بین برود. ممکن است مهره ماسوره یا فلنج (قطعات فولادی برای برقراری اتصال) مسیر کویل به‌خوبی نتواند همانند گذشته آب‌بندی شود و مقطع آب‌بندی آن از بین رفته باشد. هرچند امکان بروز این آسیب بسیار کم است، اما صفر نیست و این احتمال وجود دارد هزینه رسوب زدایی منبع کویل دار شما بالا رود.

رسوب زدای مناسب جهت رسوب زدایی مخزن کویل دار

رسوب‌زدایی یک روندی است که در طی آن فلز پایه تحت تأثیر اتچ ضعیف، متوسط و یا قوی قرار می‌گیرد. در رسوب‌زدایی باید از محلول‌هایی با PH کمتر از 2 استفاده کرد. در اثر این واکنش اکسید فلز با رسوب زدا واکنش نشان داده و به نمک فلز و آب تبدیل می‌شود. در ادامه دوباره فلز با اسید واکنش نشان داده و نمک فلز، هیدرونیم و گاز هیدروژن تولید می‌کند. رسوب‌زدایی جزء جریان‌های تعمیر و نگهداری منبع کویلی محسوب می‌شود. برای رسوب‌زدایی باید از اسیدی که دارای inhibitor است و مانع از خوردگی فلز می‌شود، استفاده شود. سپس اسید را کم‌کم با آب ترکیب کرده و PH آن را مناسب با میزان رسوب باقی‌مانده تنظیم نمایید. چنانچه مبدل حرارتی را به‌صورت یک‌باره داخل اسید قرار دهید، امکان سوراخ شدن کوئل وجود دارد. درصورتی‌که اسید بسیار قوی باشد در بخش‌هایی که رسوب آن‌چنانی وجود ندارد، علاوه‌بر ازبین‌بردن بقایای جرم شروع به واکنش با فلز پایه می‌کند. نکته قابل‌توجه این‌که inhibitor باعث کاهش خوردگی می‌شود، اما نمی‌تواند آن را به‌صورت کامل متوقف کند. پس از اقدام به رسوب‌زدایی منبع را به‌صورت کامل با آب و محلول خنثی و شست‌وشو دهید.

 

رسوب زدایی منبع کویل دار

 

چرا باید اقدام به رسوب زدایی فن کویل کنیم؟

ازآنجایی‌که رسوب لایه‌ای بر روی سطح کویل تشکیل می‌شود؛ بنابراین نوعی عایق برای ممانعت از تبادل حرارتی بر سطح کوئل شکل‌گرفته و عملکرد گرمایشی مخزن کویل دار را کاهش می‌دهد. به‌تدریج رسوبات ایجاد شده موجب روند پوسیدگی و خوردگی سطح مبدل می‌شود. بعد از بارگذاری رسوب امکان سردشدن آب در پیک کاری وجود دارد. در این صورت توان گرمایشی منبع رفته‌رفته کاهش می‌یابد. برای رسوب زدایی فن کوئل معمولاً بین 1 تا 2 سال باید اقدام شود. به‌طورکلی از عوامل ایجاد رسوب می‌توان به سختی بالای آب (TDS) و کاهش ظرفیت کوئل اشاره کرد.

در این مقاله سعی شد در مورد رسوب زدایی منبع کویل بپردازیم. رسوب زدایی منبع کویلی برای ازبین‌بردن رسوبات و سختی آب مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از طریق رسوب زداهای مختلفی اقدام به رسوب زدایی کویل خود کنید. شرکت بهرشد پیشنهاد می‌کند برای ممانعت از رسوب کویل‌های خود از رسوب زدای الکترومغناطیسی استفاده نمایید. در این صورت شما می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی چشمگیری داشته باشید.

همچنین برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *