شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

مشکلات رسوب در مدار بسته گرمایش

در مدار بسته گرمایش، آب پس از گرم شدن در دیگ توسط پمپ به واحدهای مجتمع مسکونی ، اداری یا تجاری انتقال می یابد و پس از گرم کردن فن کویل ها و محیط ساختمان و کاهش دمای آب ، مجددا به دیگ بر می گردد. این فرایند پس از چند سال با تشکیل لایه رسوب سخت در تمامی اجزای تاسیسات ، خسارات فنی و مالی به شرح زیر وارد می سازد:

۱. کاهش راندمان گرمایش: هر یک میلی متر لایه رسوب موجب ۱۰ درصد کاهش انتقال حرارت می شود. بنابراین مشعل ها برای گرم کردن آب بیشتر روشن مانده و مصرف گاز و برق را افزایش می دهند. با افزایش قطر رسوب باز هم میزان اتلاف گاز و برق بیشتر شده( بطور متوسط ۲۰ تا ۳۰ درصد گاز و ۱۰ درصد برق) و هزینه انرژی بطور پلکانی افزایش می یابد.
با کاهش راندمان گرمایش ، هر واحد ناچار به روشن کردن فن رادیاتورها شده که باز هزینه برق واحد را افزایش می دهد.

۲. خوردگی دیگ ، لوله ها ، شیرآلات و فن کویلها: مولکول‌های اکسیژن محلول در آب با تشکیل رسوب موجب خوردگی تجهیزات فلزی جداره ها در دراز مدت شده و منجر به تعمیرات اساسی و هزینه های سنگین می شود.

۳. افزایش نرخ استهلاک: استهلاک دیگ آبگرم،پمپ ها ، شیرآلات و فن کویل ها در اثر تشکیل رسوب دو تا چهار برابر می‌شود.
با توجه به نرخ تورم ، در یک دوره پنج تا ده ساله ، میلیونها تومان خسارت بابت تعمیر یا تعویض تجهیزات به ساکنان تحمیل می شود.

۴. هزینه های اسید شویی رسوب و تشدید خوردگی: با افزایش قطر رسوب و کاهش عملکرد و راندمان انرژی ، بناچار اسید شویی دیگ های آبگرم ، فن کویل ها علاوه بر زحمت و اختلال در روند زندگی ، هزینه مالی قابل توجه و آلودگی منابع آب و فاضلاب و خوردگی کوتینگ دیگ و لوله ها را به دنبال دارد.

۵‌. خاموشی های اجباری و ناخواسته: تشدید خرابی و خوردگی موجب خاموشی های اجباری(shutdown) تاسیسات در ایام سرد و گاه شبانه می شود.
ترکیدگی لوله ها و سوراخ شدن لوله های دیگ ، پیامدهای اسید شویی و رسوب موجب افزایش خاموشی های اجباری می‌شود.

مزیت های فنی و مالی رسوب زدای الکترونیکی:

دستگاه های رسوب زدای الکترونیکی با حذف پنج مشکل یاد شده ، با کمترین هزینه سرانه برای هر واحد و بازگشت هزینه صرف شده در طی شش ماه ، سالها گرمایش مطلوب و پایدار را برای ساختمان فراهم می کند.

این تجهیزات برای مدت ۱۵ سال علاوه بر پیشگیری از تشکیل رسوب، رسوب آب را در تمامی اجزای تاسیسات پاک می کند و با لایروبی لوله ها، شیرآلات و فن کویل ها ، در ایام گرم سال نیز موجب افزایش راندمان سرمایش تاسیسات ساختمان و رفاه ساکنان می شود.
مقایسه هزینه های مالی دو روش:

الف. روش سنتی

۱. هزینه شست و شوی یک واحد با ۴ فن کویل ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان.
۲‌ هزینه اسید شوری ۴ فن کویل برای یک واحد ۳.۲۰۰.۰۰۰ تومان
۳. هزینه برق مصرفی فن ها در یک دوره ۴ ماهه ۱۴۰.۰۰۰ تومان
۴. هزینه گاز مصرفی اضافی (۲۰ درصد) هر واحد در دوره سرد ۸۵.۰۰۰ تومان

ب‌. روش جدید:

هزینه خرید دستگاه های رسوب زدای الکترونیکی به ازای هر واحد ۲۰۰.۰۰۰ تا ۳۰۰.۰۰۰ تومان. یک بار برای ۲۰ سال استفاده.

 

با تشکر از توجه شما
شرکت مهندسی الکترونیک بهرشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *