شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی لوازم خانگی به راحتی آب خوردن

رسوب زدایی لوازم خانگی

رسوب زدایی لوازم خانگی با دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بسیار راحت و به صرفه است. این دستگاه فقط با 1ماه استفاده تمام جرم لوله را از بین می‌برد. رفع رسوب لوله یکی از موارد بسیار مهم و موثر در کاهش مصرفی انرژی است. به علاوه استهلاک وسایل را نیز پایین می‌آورد. یعنی هر چه مسیر جریان آب باز و روان باشد فشار کمتری به سیستم تأمین آب واحد مسکونی و در نتیجه به لوازم منزل خواهد آمد. لوازمی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال ساید بای ساید و یا هر وسیله دیگری که به طور مستقیم با لوله‌کشی آب شهری در ارتباط قرار می‌گیرد و یا حتی به طور غیرمستقیم از آب استفاده می‌کند مانند دستگاه بخارشوی و یا اتوی بخار و حتی ست کتری و قوری.

آب شهری مصرفی در منازل دارای املاح و موادی است که بر اثر تغییر فشار و یا دما به رسوب تبدیل می‌شوند. این مواد غالباً از کلسیم و منیزیم هستند، که به مرور زمان بر اثر جریان مستمر آب شکل می‌گیرند. این اتفاق در طبیعت نیز رخ می‌دهد. هر جایی که آب در جریان بوده باشد ردی از رسوب املاح و مواد معدنی از خود بر جای می‌گذارد. همچنین فرسایش ناشی از جریان آب نیز تا حدودی به نوع املاح موجود در آب وابسته است.  تأثیرات مواد محلول در آب با ذراتی که بر اثر جریان از لایه سطحی سنگ‌ها برداشته می‌شوند، نتایجی را به همراه دارد که از دید ما فرسایش و یا رسوب نام دارند. در بعضی از موارد نیز اثراتی مانند ایجاد تغییر در سختی آب و یا دمای جوش و … را شامل می‌شود. همه این‌ها دلایلی هستند که ما به فکر رسوب زدایی از تجهیزات تأسیساتی و لوازم خانگی هستیم. تا به امروز روش‌های متفاوتی مثل اسید شویی  برای رسوب زدایی استفاده شده است، اما بهترین روشی که می‌توان آن را پیشنهاد کرد به جرأت روش رسوب زدایی به وسیله دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی است. در ادامه با بهرشد همراه باشید.

 

 

رسوب زدایی لوازم خانگی ؛ پیشگیری از هزینه‌های سنگین تعمیرات

نگهداری از لوازم خانگی موضوع بسیار مهمی است. هرچه کیفیت نگهداری و مراقبت از این وسایل بیشتر باشد، ماندگاری و کیفیت کارکرد آن‌ها بیشتر خواهد بود. با توجه به تورم و بالارفتن روزانه قیمت‌ها، هزینه نگهداری صحیح و پس از آن هزینه تعمیر، بسیار کمتر از خرید وسیله نو و جایگزین کردن آن با دستگاه خراب است. همین امر خود دلیل محکمی است برای اینکه به رفع رسوب لوازم خانگی اهمیت بدهیم و مراقب کارایی و سلامت آن‌ها باشیم.

رسوب گرفتن لوله‌ها برای ما امری بدیهی و دیرینه است. یعنی مطمئن هستیم که بالاخره لوله‌ها رسوب خواهند گرفت. اما در مورد لوازم خانگی 2 نکته مهم وجود دارد:

  1. همان آبی که در لوله‌ها باعث جرم لوله می‌شود در این دستگاه‌ها هم جریان دارد. لذا در این دستگاه هم امکان پیدا شدن رسوب وجود دارد.
  2. آب جاری در این لوازم همواره با تماس با املاح و رسوب‌ها وارد این وسایل می‌شود و همیشه ممکن است بخشی از رسوب‌ها را با خود به داخل قطعات لوازم خانگی منتقل کند و باعث تخریب و یا توقف کارکرد آن‌ها بشود.

به همین دلیل برای جلوگیری از بروز مشکل برای لوازم منزل، بهتر است مشکل را از ریشه حل کنیم. این کار با استفاده از روش رسوب زدایی الکترومغناطیسی با دستگاه رسوب زدای بهرشد به راحتی انجام‌پذیر است.

طرزکار دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد چگونه است؟

به طور کلی طرزکار دستگاه به دو بخش تقسیم می‌شود:

  1. پیشگیرانه
  2. رفع رسوب

 

رسوب زدایی لوازم خانگی

 

عملکرد پیشگیرانه

در این نوع از عملکرد دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد، با تأثیر بر سختی آب، قابلیت تبدیل املاح و مواد معدنی محلول در آب به رسوب را از بین می برد.

اصولاً کلسیم به شکل طبیعی به دو صورت در آب یافت می‌شوند، کربنات و بی‌کربنات.  کربنات کلسیم (CaCo3) چندان در آب انحلال‌پذیر نیست، مگر آنکه مقدار Co2 در آب افزایش یابد. کربنات کلسیم را به طور طبیعی هم می‌شود مشاهده کرد. به گفته ویکی‌پدیا غشاء خارجی تخم مرغ و یا محافظ حلزون و یا حتی مروارید از کربنات کلسیم هستند. بی‌کربنات کلسیم با فرمول Ca(HCo3)2 قابلیت انحلال بسیار بالایی در آب دارد. درحقیقت کلسیم به شکل بی‌کربنات در آب محلول است. وقتی در معرض دما قرار بگیرد، با از دست دادن H2Co3 به کربنات کلسیم (CaCo3) تبدیل می‌شود. H2Co3 نیز به دی‌اکسید کربن Co2 و آب H2O تبدیل می‌گردد. لذا می‌بینیم که با تغییر دما هم آب بیشتر از قبل حاوی دی‌اکسیدکربن خواهد بود و هم بی‌کربنات کلسیم به شکل کربنات کلسیم ظاهر شده و رسوب خواهد کرد.

برای رسوب زدایی لوازم خانگی ، بهتر و مناسب‌تر این است که از اول مانع ایجاد رسوب در آن‌ها و قطعات و تجهیزاتشان بشویم. دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی با استفاده از امواج ضعیف و بلند فعالیت مولکولی آب را افزایش می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا بی‌کربنات‌ها قبل از مواجهه با دما و تجزیه شدن به رسوب کربنات کلسیم، آب و دی‌اکسیدکربن، به شکل بلور کربنات کلسیم، آب و دی‌اکسیدکربن دربیاید. بلور کربنات کلسیم به دو شکل کلیست و یا آراگونیت هستند. امواج بلند باعث می‌شوند به جای بلور کلسیت، بلور آراگونیت چندساختاری تشکیل شود. آراگونیت‌ها قابلیت چسبیدن به یکدیگر و یا به هیچ سطحی را ندارند. به همین دلیل همواره در آب معلق باقی خواهند‌ماند.

عملکرد برای رفع رسوب

همه لوله‌ها به مرور زمان دچار رسوب خواهند شد. چنان‌چه پیش از این گفتیم این به دلیل وجود املاح و مواد معدنی کلسیمی و منیزیمی در آب است. اما زمانی ما متوجه این جرم لوله می‌شویم که فشار جریان آب کم شود. این یعنی یا جایی از لوله ترکیده است و آب نشت می‌کند یا یک‌جایی از مجاری لوله، مسیر حرکت آب باریک شده است. اگر نشتی آب داشته باشیم، قطعاً از یک‌جایی خود را نشان خواهد داد و خرابی به بار خواهد آورد. اما اگر جایی اثری از نم و رطوبت و یا تخریب دیده نشد، پس مطمئن می‌شویم که لوله‌ها رسوب گرفته‌اند. برای رسوب زدایی با دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی، کافی است تا دستگاهی متناسب با گستردگی فضا و یا حجم آب مصرفی از شرکت بهرشد خریداری کرده و نصب نمایید. خواهید دید که پس از مدت حدوداً 2هفته الی 1ماه تمام رسوب موجود در سیستم لوله‌کشی منزل از بین رفته و به راحتی قابل تمیزکردن خواهد بود.

شیوه عملکرد دستگاه در این بخش به این شکل است:

امواج الکتومغناطیسی با طول کوتاه و انرژی ضعیف، نظم مولکول‌های آب را از بین می‌برند و یک بی‌نظمی هدفمند ایجاد می‌کند. در نتیجه مولکول‌ها از کنار همدیگر جدا شده و از حالت مشخصی که داشتند خارج شده از یکدیگر دور می‌شوند. این دوری باعث می‌شود تا کشش بین مولکولی آن‌ها نیز کاهش یافته پیوندهای هیدروژنی ضعیف می‌شوند. این به معنی این است که ظرفیت انحلال‌پذیری آن‌ها افزایش پیدا کند. برای رفع رسوب لوله‌ها کافی است مدتی صبر کنیم. وقتی ظرفیت انحلال‌پذیری افزایش یابد، آب شروع می‌کند به حل کردن سطوح اولیه رسوب‌ها در مسیر جریان خود و کم‌کم از ضخامت آن‌ها خواهد کاست. با گذشت اندک زمانی ضخامت رسوب موجود بسیار کم می‌شود و خود رسوب نیز با جریان آب از جای خود جدا خواهد شد.

اگر این اتفاق در مسیر لوله‌های آب مصرفی باشد، این رسوب‌های جدا شده در توری‌های سر شیرهای آب جمع خواهد شد و با بازکردن آن سر‌شیر به سادگی تخلیه خواهند شد. اما اگر این رسوب زدایی در مسیر شوفاژها و در مسیر سیرکوله بوده باشد، رسوب‌های معلق و یا جداشده در مسیر، در آخر مسیر بازگشت پیش از پکیج یا موتورخانه جمع خواهند شد. با یک شستشوی ساده تمام رسوبات موجود از سیستم مدار سیرکوله خارج خواهد شد.

جرم لوله

خاصیت رسوب زدایی آب مصرفی

وقتی آب مصرفی تحت تأثیر دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی، طبق توضیحات ارائه شده در بالا، خاصیت رسوب زدایی داشته باشد، با جریان یافتن در لوازم و دستگاه‌های خانگی مثل ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال مخزن‌دار و یا ساید بای ساید، دیگر بر اثر تغییر دما و یا فشار از خود رسوبی به‌جا نخواهند گذاشت. اگر در مسیر خود در قطعات دستگاه‌ها با رسوب هم مواجه شود، با همان شیوه عملکرد رفع رسوب که بالاتر توضیح داده شد، آن را از بین خواهد برد. قطعاً رسوب موجود در قطعات و لوازم خانگی بسیار کمتر از جرم لوله ها خواهد بود؛ و وقتی از لوله‌ها رسوب زدایی انجام می‌شود، رسوب زدایی لوازم خانگی کار دشواری برای دستگاه رسوب زدای الکترومغناطیسی نخواهد بود.

همان‌طور که گفته شد محتفظت و نگهداری صحیح از لوازم خانگی در برابر رسوب‌ها و مشکلاتی به آن‌ها به بار خواهند آورد، بسیار اقتصادی‌تر و بهتر است از تعمیر و یا تعویض قطعات وسایل خانه و یا در نهایت تعویض خود وسیله. همه این کارها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهینه‌سازی کارکرد لوازم منزل است، تا بتوانیم هر چه بیشتر در هزینه‌ها صرفه‌جویی نماییم و از مصرف‌گرایی در جامعه فاصله بگیریم. بهینه‌سازی در هر یک از عرصه‌های زندگی اجتماعی و روزمره جزء سرفصل‌های مهم جوامع و دیگر کشورهاست.

در ادامه پس از مطالعه مقاله فوق، برای مطالعه بیشتر مطلب رسوب گیری و هر چیزی که باید درباره آن بدانید را پیشنهاد می نماییم. لطفاً نظرات خود را درباره همین مقاله در قسمت ثبت دیدگاه برای ما یادداشت بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *