شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

رسوب زدایی چيلر تراکمی ؛ بررسی روش‌ها، اهمیت و مزایا

رسوب زدایی چيلر تراکمی

رسوب زدایی چيلر تراکمی یکی از تکنیک‌های مهم برای کاستن استهلاک، مصرف انرژی و افزایش طول عمر آن‌ها است. به‌طورکلی کارکرد صحیح کندانسور به‌عنوان سطح تبادل حرارتی در چیلرها از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه امکان کاستن ظرفیت انتقال حرارت در کندانسور به‌سبب قرارگیری رسوبات بر روی این سطوح وجود دارد. در این صورت برای ازبین‌بردن رسوبات موجود نیاز به رسوب گیری چيلر تراکمی دارید. ایجاد رسوبات در مبدل‌های حرارتی یک امر طبیعی محسوب می‌شود. این رسوبات تشکیل شده در آب کندانس برج خنک‌کننده رخ‌داده و در لوله‌ها و مبدل‌های گرمایی نشت می‌کند.

در چیلرهای تراکمی آب خنک، رسوب‌گذاری تنها محدود به کندانسور می‌شود و هنگامی رسوب رخ می‌دهد که موجب بالارفتن فشار دیسشارژ که در نهایت موجب قطع کارکرد چیلر از طریق کنترل‌کننده‌های پرشر (فشار بالا) می‌شود. این عمل موجب کاهش ظرفیت دستگاه می‌شود و سرانجام باعث افزایش دمای دیسشارژ، سوختن الکتروموتور کمپرسور و شکستن سوپاپ‌های آن می‌گردد. معمولاً رسوب‌ها روی سطوح مبدل‌ها و لوله‌ها غیرقابل‌حل و ته‌نشین می‌شوند. بهترین راهکار برای رسوب زدایی چيلر های تراکمی استفاده از رسوب زدای الکترونیکی است. این دستگاه رسوب زدا برای رسوب گیری سطوح مختلف تأسیسات سرمایشی و گرمایشی کاربرد دارد.

چگونه می‌توان از ایجاد رسوب در چیلرهای تراکمی جلوگیری کرد؟

شاید این سؤال برای شما پیش آید که آیا ایجاد رسوب در داخل چیلر امری طبیعی است و یا از ضعف پیمانکار یا اپراتور نگهداری موتورخانه است؟

در پاسخ به این پرسش شما باید گفت چنانچه موتورخانه شما سختی گیر یا همان دستگاه رسوب زدا نداشته باشد، ایجاد رسوب در داخل چیلر امری طبیعی محسوب می‌شود. در نتیجه باید به‌صورت دوره‌ای اسیدشویی شود که این روش نیز با مضرات جبران‌ناپذیری همراه است. درصورتی‌که موتورخانه شما دارای رسوب‌گیر است، به‌هیچ‌عنوان نیاز به رسوب زدایی دوره‌ای (هرسال) نیست. اپراتور برای نگهداری موتورخانه باید از روش کارکرد دستگاه سختی گیر اطلاعات کافی داشته باشد تا با استفاده درست از آن، رسوبات را پیش از ورود به چیلر تراکمی تفکیک و از بین ببرد.

 

رسوب زدایی چيلر تراکمی

 

روش رسوب زدایی چيلر تراکمی

به‌طورکلی طبق وضعیت و شرایط آب‌وهوایی منطقه‌ای که چیلر در آن نصب و استفاده می‌شود، تشکیل رسوب قطعی شده و شما نمی‌توانید مانع آن شوید. بهتر است برای کاستن میزان رسوبات و پیشگیری از ضخیم شدن آن‌ها از دستگاه ضد رسوب استفاده کنید. برای رسوب زدایی باید میزان سختی آب و شرایط آب‌وهوایی را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید و به‌کارگیری رسوب زدای الکترونیکی براساس مدل‌های مختلف کنید. به طور معمول اگر رسوبات به مقدار قابل‌توجهی شکل‌گرفته و قطر آن افزایش یابد، توان انتقال حرارت در کندانسور چیلر تراکمی، به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. این امکان وجود دارد براساس وضعیت و سختی آب شما از دستگاه ضد رسوب با ظرفیت‌های مختلف استفاده شود.

همچنین به جزء رسوبات، این امکان وجود دارد برگ درختان و قطعات اضافی پلاستیکی در داخل چیلرها و مسیرهای لوله‌ها قرار بگیرند. معمولاً پیش از انجام هر کاری توصیه می‌شود اقدام به خارج کردن این قطعات اضافی نمایید. به‌طورکلی باید در دو مدل با ظرفیت کم یا بالا رسوب زدایی چيلر های تراکمی را در نظر داشته باشید، چراکه شکل رسوب‌زدایی برای هر یک از این دو مدل متفاوت است.

روش رسوب زدایی در چيلر تراکمی با ظرفیت پایین

از این روش در اغلب مواقع برای چیلرهای تراکمی خانگی به‌کار گرفته می‌شود. چیلرهای خانگی نسبت به صنعتی دارای ابعاد کوچک‌تر و توان کمتری هستند. از این نوع چیلر باهدف سرمایش فضاهایی از قبیل آپارتمان، ساختمان اداری و تجاری استفاده می‌شود. طراحی این نوع چیلر به‌صورت هوا خنک است و گزینه مناسبی برای مکان‌های مسکونی و تجاری به‌شمار می‌رود. در این روش می‌توانید از دستگاه ضد رسوب الکترونیکی با ظرفیت پایین استفاده کنید. ازآنجایی‌که چیلر تراکمی خانگی نسبت به صنعتی از آب کمتری استفاده می‌کند؛ بنابراین کمتر دچار رسوبات می‌شود و نیاز به به‌کارگیری رسوب زدا با ظرفیت بالا ندارد.

روش رسوب زدایی در چيلر تراکمی با ظرفیت بالا

رسوب زدایی در چیلرهای تراکمی با ظرفیت بالا امکان دارد رسوبات بیشتری داشته باشد، در نتیجه استفاده از آن متفاوت و کمی پیچیده است. ازآنجایی‌که روش رسوب زدای چیلر تراکمی با استفاده از گاز مبرد و سیلندر پیستونی است؛ بنابراین باید براساس ظرفیت، دستگاه ضد رسوب را انتخاب کنید. چیلر تراکمی صنعتی از ابعاد و حجم بالاتری برخوردار بوده و طراحی آن‌ها به‌صورت آب خنک است. راه‌اندازی چیلرهای صنعتی آب خنک نیاز به آب بیشتری دارد و در نتیجه ممکن است بیشتر دچار رسوبات شود. در این صورت شما می‌توانید با استفاده از دستگاه رسوب زدا با ظرفیت بالا از ایجاد رسوب در چیلر تراکمی جلوگیری کنید. با توجه به این‌که چیلرهای تراکمی صنعتی در تمام طول سال به‌کار گرفته می‌شوند، در نتیجه استفاده از دستگاه ضد رسوب برای ممانعت از ایجاد رسوبات الزامی است.

 

رسوب زدایی چيلر تراکمی

 

نکات کاربردی در مورد روش رسوب زدایی چيلر تراکمی با ظرفیت بالا

  1. اصولاً سیستم‌های چیلر تراکمی با برق کار می‌کنند، در صورت استفاده از دستگاه رسوب زدا می‌توانید تا 50 درصد مصرف برق را کاهش دهید. همچنین استفاده از اسیدشویی موجب فشار به کندانسور چیلر شده و علاوه‌بر افزایش میزان برق مصرفی توانایی ازبین‌بردن تمام رسوبات موجود در چیلر را ندارند.
  2. با نمونه‌برداری از جنس رسوبات بهتر می‌توانید نوع رسوب زدا را برای ازبین‌بردن کامل رسوبات ایجاد شده انتخاب نموده و شیوه رسوب زدایی چيلر تراکمی را با موفقیت بیشتری به پایان برسانید.
  3. به طور معمول رسوبات موجود در چیلرها به‌علت سختی آب از جنس کلسیم یا منیزیم هستند. این رسوبات به‌سادگی از طریق دستگاه‌های ضد رسوب پاک‌سازی می‌شوند. همچنین چنانچه با رسوبات دیگری مانند رسوبات دارای سیلیس مواجه باشید می‌توانید از این روش رسوب زدا استفاده نمایید.

معایب اسیدشویی چیلر

سختی موجود در آب و رسوب‌ها به‌مرورزمان موجب مسدود شدن لوله‌ها و مجاری آب می‌شوند. این رسوبات در هنگام رسوب زدایی چیلر با اسید، به محلول قابل‌حل در آب تبدیل شده و اقدام به پاک‌کردن سطوح می‌کند. معمولاً رنگ رسوبات خاکستری متمایل به سفید است که بعد از رسیدن اسید بلافاصله حباب تشکیل داده و از بین می‌روند. همچنین شست‌وشوی چیلر با اسید علاوه‌بر آلودگی محیط‌زیست باعث ایجاد منافذ در مبدل حرارتی می‌شود. اسیدشویی تنها اقدام به شست‌وشوی مبدل می‌کند و همچنان رسوبات موجود در لوله‌ها و رادیاتور باقی می‌ماند. اسید این قابلیت را ندارد که اقدام به شست‌وشوی تمام نقاط مبدل حرارتی کند. همین‌طور می‌توان گفت رسوب‌گذاری بلافاصله بعد از اسیدشویی شروع می‌شود و مصرف انرژی گاز را افزایش می‌دهد. در اغلب مواقع، از دو نوع اسید به‌همراه یک ضد خورنده مناسب برای رسوب زدایی چیلر به‌کار گرفته می‌شود. درصورتی‌که رسوبات تشکیل شده از نوع کلسیم و منیزیم نباشند، باید از دستگاه رسوب زدای الکترونیکی استفاده نمایید. در غیر این صورت رسوبات همچنان باقی می‌مانند.

مزایای رسوب زدایی چيلر های تراکمی

رسوب زدایی چیلر باعث حذف تمام رسوبات و ناخالصی‌های ایجاد شده بر روی سطح مبدل حرارتی و کندانسور دستگاه می‌شود. با تمیز شدن لوله‌های بخش کندانسور، تبادل حرارتی به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود. همچنین فشار کمتری به قطعات و متعلقات اصلی سیستم وارد می‌شود. همین­طور می‌توان گفت رسوب زدایی دستگاه چیلر، موجب بازدهی و بهره‌وری بالا و بهینه‌سازی و کاستن مصرف برق و انرژی را به‌همراه دارد.

 

رسوب زدایی چيلر تراکمی

 

اهمیت رسوب زدایی چیلر

در ساختار چیلرهای تراکمی آب خنک، جریان آب همیشه در حال گردش است. جریان آب در ساختار این سیستم‌ها، در انتقال حرارت کار مشخص و مهمی را ایفا می‌کند. از سمت دیگر، آب استفاده شده در لوله‌های کویل چیلر، همیشه درصدی از ناخالصی‌ها، ذرات ریز و آلاینده‌ها را با خود به‌دنبال دارد. این عمل در طول زمان موجب ایجاد و انباشت رسوبات در بخش‌های متعدد سیستم، مخصوصاً کندانسور آن می‌شود. به‌همین دلیل، رسوب زدایی کندانسور چیلر از قبل از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است. درصورتی‌که به‌موقع از دستگاه رسوب زدا برای رسوب گیری چیلر تراکمی انجام نشود موجب فرسودگی و خوردگی کندانسور دستگاه می‌شود.

از مهم‌ترین علائم رسوب گرفتگی چیلر می‌توان به کاهش راندمان و ظرفیت آن، بالارفتن میزان مبرد در بخش اپراتور و بالارفتن فشار و کاستن ضریب حرارتی دستگاه اشاره کرد. به‌طورکلی در چیلرهای آب خنک تشکیل رسوبات تنها به بخش کندانسور دستگاه محدود می‌شود. نشست و تجمع رسوبات، باعث بیشتر شدن فشار و به‌دنبال آن، کاستن عملکرد و بازدهی و انتقال حرارت سیستم می‌شود. در نتیجه این عمل، فشار بسیار زیادی به کمپرسور چیلر وارد شده که سوختن یا شکستن سوپاپ‌های کمپرسور را به‌دنبال دارد. همچنین بهترین تکنیک برای ممانعت بروز رسوب، رسوب‌گیری چیلر است.

در این مقاله سعی شد رسوب زدایی چيلر تراکمی را برای شما بیان کنیم. رسوب گیری چيلر تراکمی دارای روش‌های مختلفی است که با به‌کارگیری هر یک از این راهکارها می‌توانید تاحدامکان مانع ایجاد رسوب شوید. متقاضیان می‌توانند برای خرید رسوب زدای الکترومغناطیسی بهرشد با ظرفیت‌های مختلف سفارش خود را از طریق کارشناسان ثبت نمایند. با توجه به صنعتی یا خانگی بودن چیلر تراکمی می‌توانید سفارش خود را برای تولید دستگاه ضد رسوب ثبت کنید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *