شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

انواع سختی گیر آب شامل چه موارد می‌شود؟

انواع سختی گیر آب

انواع سختی گیر آب شامل موارد مختلفی است. انواع دستگاه سختی گیر آب برحسب جنس بدنه و کارکرد آن در نظر گرفته می‌‎شود. سختی گیری یا رسوب‌زدایی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های تصفیه آب محسوب می‌شود. دستگاه تصفیه آب با عبور آب سخت که دارای املاح هستند ترکیبات معدنی و سون‌های کلسیم و منیزیم و کاتیون‌های فلزی موجود در آب را از بین می‌برند. سختی گیر موجب می‌شود سختی آب را از بین ببرد و از رسوب ترکیبات و املاح داخل آب در سطح تبادل حرارتی جلوگیری می‌کند. قیمت انواع سختی گیر آب شامل یک‎سری پارامتر مهم است که تمام کارفرمایان تمایل دارند برای نصب یک دستگاه برای خلاص شدن از آهک و گچ داخل لوله‌ها و برج‌های خنک‌کننده، چیلرها و همه تأسیسات موتورخانه اقدام کنند. مهم‌ترین پارامتر برای تعیین قیمت سختی گیر ظرفیت موردنیاز آن است. برای محاسبه ظرفیت و اطلاع دقیق از قیمت سختی گیر الکترونیکی با کارشناسان ما در شرکت بهرشد تماس بگیرید.

معرفی انواع سختی گیر آب

برای کاهش سختی آب طبق روش کارکرد هر یک از تجهیزات مورداستفاده، بسیار متفاوت خواهد بود. در نتیجه اهمیت این فرایند در طرح‌های متعددی طراحی و ارائه شده بسیار زیاد است. انواع سختی گیرهای کاربردی شامل موارد زیر می‌شوند:

سختی گیر مغناطیسی

سختی گیر مغناطیسی سختی آب را از بین نمی‌برد و تنها املاح درون آب از قبیل کاتیون و آنیون را ساماندهی می‌کند و آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند و خاصیت چسبندگی آن‌ها از بین می‌رود و عملیات رسوب‌گذاری کم می‌شود. این روش برای مکان‌هایی که دارای سختی بالای هستند و ازبین‌بردن سختی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پیشنهاد نمی‌شود. این نوع سختی گیر به‌صورت کامل سختی آب را از بین نمی‌برد و تنها موجب کاهش رسوب‌گذاری می‌شود. سختی گیر مغناطیسی موجب افزایش انتقال حرارت در مبدل‎‌ها می‌شود و رسوبات موجود در جداره‌ها را برطرف می‌کند. استفاده از این سختی گیر عمر تجهیزات را افزایش می‌دهد و موجب کاهش خوردگی در لوله‌ها می‌شود.

سختی گیر الکترونیکی

سختی گیر الکترونیکی، سختی آب را با ایجاد امواج الکترونیکی و به‌وسیله آنتن‌هایی که به‌دور لوله آب پیچانده می‌شوند، از بین می‌برد و نمک‌های محلول موجود در آب را به‌صورت بلورهای ریز و معلق در می‌آورد. این نوع سختی گیر از ایجاد رسوب بر روی دیواره داخلی لوله‌ها و تجهیزات خودداری می‌کند و با ترکیب رسوب‌های قبلی موجود در آب، آن‌ها را به کریستال‌های معلق در آب تغییر می‌دهد. سختی گیر الکترونیکی از مجموعه سختی گیرهای فیزیکی محسوب می‌شود. روی و مس موجود در این نوع سختی گیر به‌عنوان آنیون و کاتیون عمل نموده و بین این دو جریان الکترونیکی ایجاد می‌شود که موجب حل شدن یون‌های فلزی در آب می‌گردد. یون‌های فلزی موجب می‌شوند که پیوند بار مثبت و ذرات رسوب جدا شوند و دیگر رسوب تشکیل نشود.

 

انواع سختی گیر آب

 

سختی گیر الکترومغناطیسی

از دیگر انواع دستگاه سختی گیر آب می‌توان به الکترومغناطیسی اشاره کرد. این نوع سختی گیر عملکردی مشابه سختی گیر مغناطیسی دارد، اما برای نصب آن نیازی به برش لوله ندارد و توسط سیم‌ها پیچ داده می‌شود و از طریق برق به جریان القای روی لوله تشکیل می‌دهید تا با فاصله‌گرفتن کاتیون و آنیون موجود در آب رسوب‌گذاری کاهش یابد و یا از بین روند. نکته قابل‌توجه در این روش نصب صحیح دستگاه و اطمینان حاصل کنید که جریان القایی وارد لوله‌ها می‌شوند، چراکه در صورت نصب اشتباه کارکرد آن ضعیف و استفاده از آن بی‌تأثیر است.

سختی گیر رزینی

به‌طورکلی سختی گیر رزینی آب از دو مخزن ایجاد شده است برای اضافه‌کردن نمک از مخزن پلی‌اتیلنی مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای عبور سختی آب از مخزنی از جنس فلزی یا فایبرگلاس دارای رزین کاتیونی به‌کار گرفته می‌شود. سختی گیر رزینی شامل یک شیر کنترل ثابت در بالای مخزن رزین آب صنعتی است. این شیر کنترل ثابت موجب شده سیستم طبق گذشت زمان ازپیش‌تعیین‌شده دوباره احیاء و شارژ گردد یا تصفیه آب را اندازه‌گیری کرده و تولید مجدد را طبق دبی از قبل مشخص‌‎شده انجام دهد. به‌طورکلی آب سخت حاوی املاحی از قبیل کلسیم، منگنز و منیزیم است که به‌مرورزمان به دیواره‌های لوله‌‎های آب می‎‌چسبند و فشار آب را کم کرده و در صورت شدت ایجاد رسوب، لوله‌ها را مسدود می‌کنند.

رسوب موجب کاهش جریان عبوری در داخل لوله شده و در نتیجه دبی سیال عبوری از لوله نیز کم می‌شود. در تجهیزاتی از قبیل آبگرمکن رسوب تشکیل می‌گردد و رسوب‌گیری روشی مناسب برای رفع این مشکل محسوب می‌شود. این نوع سختی گیر در بازار دارای تنوع بسیار زیادی است. از معایب این روش می‌توان به مصرف مقدار زیاد نمک و تخلیه دوباره فاضلاب بسیار شور از مرحله تولید است.

 

 

سختی گیری اسمز معکوس

از دیگر تجهیزات مورداستفاده در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی و خانگی می‌توان به اسمز معکوس اشاره کرد. این نوع سختی گیر در صنایع و کارخانه‌های بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرد و در صنایع کوچک از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست، چراکه هزینه نگهداری آن نسبتاً بالا است. برای تعویض فیلتر در این رسوب‌زدا نیاز به اپراتور، نگهداری و هزینه بسیار بالایی است.

سختی گیر اسمز معکوس تا 99 درصد می‌تواند تمام املاح جامد موجود در آب را از بین برده و آب خالص تولید کند. در نتیجه آب خالص به‌دلیل نداشتن املاح هیچ‌گونه رسوبی از خود به‌جای نمی‌گذارد. توصیه می‌شود برای آب‌های شهری از دستگاه رسوب‌زدای رزینی استفاده نمایید، چراکه سختی آب شهری از آب چاه پایین‌تر است. چنانچه از سختی گیر رزینی برای آب استفاده نمایید پاسخگو نیست و عمل حذف سختی را نمی‌تواند به‌خوبی انجام دهد. رسوب‌زدای اسمز معکوس تمام سختی آب چاه و دریا را از بین می‌برد و می‌تواند کلیه املاح را پاک کند و هیچ‌گونه رسوبی تشکیل نشود که استفاده از این روش اغلب برای دیگ‌های بخار که شدت رسوب‌گذاری بالاتری دارند، پیشنهاد می‌شود.

سختی گیر شیمیایی

معمولاً به سختی گیر شیمیایی سختی گیر ته‌نشین نیز گفته می‌شود که برای شستشوی لباس‌ها و پارچه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و ترکیب آن قلیایی است. از کاربردهای این روش واکنش آن نسبت به سختی آب است و موجب می‌شود املاح رسوب کنند و ته‌‎نشین شوند و تأثیراتی در شست‎وشو نداشته باشند. امروزه این نوع رسوب‌زدا در صنعت دارای جایگاه خاصی هستند و آن هم به‌دلیل ممانعت از ایجاد رسوب در تأسیسات است.

 

انواع سختی گیر آب

 

اجزای سختی گیر آب

سختی گیر از اجزا و قطعات متعددی ایجاد شده است. اجزای تشکیل‎‌دهنده این دستگاه پرکاربرد شامل موارد زیر است:

مخزن اصلی

جنس مخزن اصلی از سختی گیر فلز یا فایبرگلاس است و نازل‌هایی برای پاشش آب روی رزین در بخش بالایی و پایینی درون خود قرار دارد. مخزن فایبرگلاس حاوی دریچه‌های بازدید برای پر و خالی‌کردن سلیس و رزین است.

 مخزن نمک

برای احیای رزین‌های دستگاه سختی گیر از مخزن نمک مورداستفاده قرار می‌گیرد و جنس آن از پلی‌اتیلن است.

 رزین

مهم‌ترین بخش‌های سختی گیر رزین‌ها محسوب می‌شوند و یون‌ها را از آب تفکیک می‌کنند و از این طریق سختی آب را از بین می‌برند.

 

 

 نازل

نازل‌ها شامل 2 نوع هستند. نازل پخش‌کننده آب و نازل‌های جمع‌کننده آب

 شیر

شیرها شامل 3 نوع هستند که عبارت‌اند از:

  • شیر سولو ولو
  • شیر پلی‌اتیلن دستی
  • شیر پلی‌اتیلن اتوماتیک

قیمت انواع سختی گیر آب

قیمت انواع دستگاه سختی گیر آب به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین پارامترها برای تعیین قیمت رسوب‌زدا آگاهی از ظرفیت موردنیاز آن محسوب می‌شود. به‌طورکلی از عوامل تأثیرگذار در قیمت سختی گیر می‌توان به جنس بدنه از جمله اف آر پی یا گالوانیزه، فشار کاری، ضخامت بدنه و جنس رزین اشاره کرد. ازآنجایی‌که ظرفیت دستگاه در تعیین قیمت بسیار تأثیرگذار است؛ بنابراین هرچه ظرفیت بالاتر رود به‌دلیل استفاده از زرین بیشتر و مخزن حجیم‌تر، هزینه آن افزایش می‌یابد. همچنین کیفیت رزین استفاده شده تأثیر بسزایی در هزینه این دستگاه دارد.

 

 

مزایای استفاده از انواع سختی گیر آب

ازآنجایی‌که یون‌های موجود در آب قادرند آسیب‌های بسیار زیادی به تجهیزات صنعتی و سلامت انسان وارد کنند؛ بنابراین می‌توانید برای ازبین‌بردن سختی آب از طریق انواع سختی گیرها اقدام نمایید. با ازبین‌رفتن سختی آب به کمک تجهیزات متعدد به چند مزایای مهم پی خواهید برد که شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش کلر و کلسیم و منیزیم موجود در آب باعث خوردگی دیواره‌های بولر و دیگ‌های بخار می‌شوند.
  • تأثیرات مخرب سختی آب بر سلامتی بدن و بروز مشکلاتی مانند سنگ کلیه و مثانه را کاهش می‌‌دهد.
  • از رسوب و گرفتگی لوله‌های دیگ بخار، بویلر، سیستم‌های حرارتی و برودتی ممانعت می‌کند.
  • طول عمر شیرآلات، سیستم لوله‌کشی و تأسیسات ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری را بالا می‌برد.
  • از ایجاد لکه‌های سفیدرنگ آهکی روی سطوح، شیرآلات و سینک‌ها ممانعت می‌کند.
  • مانع از کاهش فشار آب داخل لوله‌کشی‌های کارخانه‌ها، برج‌های خنک‌کننده، چیلر و تأسیسات گرمایشی ساختمان‌ها می‌شود.
  • بعد از شست‌وشو لبا‌س‌ها نرم و لطیف می‌شوند.
  • هزینه مصرف انرژی را با استفاده از دستگاه رسوب‌گیر کاهش می‌دهد.
  • مصرف مواد شوینده را کاهش می‌دهد و مواد شوینده به‌سادگی با آب نرم کف می‌کند و خاصیت شویندگی آن افزایش می‌یابد.
  • سختی گیرها امکان رسوب‌‎کردن سولفات کلسیم و منیزیم در لوله‌های انتقال آب را کاهش می‎‌دهد. در این صورت گرفتگی تأسیسات مواد نیرو و آبگرمکن‌های خانگی را کاهش می‌دهد.

در این مقاله سعی شد در رابطه با انواع سختی گیر آب بحث کنیم. در مطالب فوق انواع دستگاه سختی گیر آب معرفی کردیم که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. سختی گیر الکترونیکی یکی از بهترین سختی گیرها محسوب می‌شود که با اطمینان خاطر می‌توانید برای تجهیزات خود مورداستفاده قرار دهید.

همچنین شما می‌توانید برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *