شنبه - چهارشنبه 8 تا 18

دستگاه ضد رسوب الکترونیکی صنعتی با تکنولوژی High-tech

ضد رسوب الکترونیکی صنعتی

ضد رسوب الکترونیکی صنعتی یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه چالش با رسوب در تأسیسات کارخانجات به کار می‌رود. جدیدترین روش‌ها در دنیا، استفاده از فناوری پیشرفته از طریق تجهیزات الکترونیکی است. این فناوری باید طبق شرایط جغرافیایی و میزان سختی رسوب آن منطقه ساخته شود. دستگاه ضد رسوب الکترونیکی صنعتی با تکنولوژی High-tech توانایی پاکسازی رسوبات سخت در تأسیسات و تجهیزات با ظرفیت‌های کوچک تا بزرگ را دارند و مانع از رسوب‌گذاری می‌شوند. ازآنجایی‌که میزان سختی آب در فلات ایران بسیار زیاد است؛ بنابراین تشکیل رسوب یکی از مهم‌‎ترین معضلات به‌شمار می‌رود. به‌طورکلی سالانه میلیاردها دلار بابت خسارات ناشی از افزایش استهلاک، هزینه اسیدشویی رسوب و اتلاف مصرف انرژی در بخش‌های صنعت و ساختمان صرف می‌شود.

سیستم‌های الکترونیکی ضد رسوب

در طول شبانه‌روز بدون این‌که ما متوجه شویم، به‌آرامی رسوبات درون لوله‌ها و سیستم‌ها قرار می‌گیرند و به‌آهستگی محل عبور آب را مسدود می‌کنند. این دستگاه‌ها، علاوه‌بر ممانعت از رسوب‌گذاری در لوله‌ها و اجزای داخلی آن، به‌آرامی رسوب‌های قبلی را نیز از بین می‌برند و مانع پوسیدگی قطعات فلزی می‌شوند. همچنین یک محافظ برای سیستم‌های خانگی و صنعتی به‌حساب می‌آیند. با نصب درست دستگاه ضد رسوب الکترونیکی صنعتی می‌توانید مانع از ایجاد رسوب، تفکیک رسوبات قبلی به‌مرورزمان، بالارفتن بازدهی مبدل‌های حرارتی، کاهش خوردگی و بیشتر شدن طول عمر لوله‌ها و تجهیزات شوید.

مزایای ضد رسوب الکترونیکی صنعتی

در ادامه قصد داریم به مزایای دستگاه ضد رسوب الکترونیکی بپردازیم:

  • عدم نیاز به مراقبت و تعویض قطعات
  • مصرف انرژی ناچیز و فعالیت 24 ساعته (شبانه‌روزی)
  • کاهش مصرف انرژی (ازبین‌بردن لایه رسوب)، کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • افزایش طول عمر مفید دستگاه‌ها
  • عدم نیاز به خاموش‌کردن و ازکارانداختن دستگاه‌ها برای ازبین‌بردن رسوبات
  • افزایش عملکرد دستگاه، صرفه‌جویی در زمان راندمان سیستم‌ها
  • صرفه‌جویی در مصرف آب
  • افزایش حلالیت آب
  • افزایش فشار آب گرم در سیستم‌های صنعتی
  • ممانعت از پوسیدگی و زنگ‌زدگی لوله‌ها و شیرآلات

در ادامه قصد داریم مزایای دستگاه ضد رسوب الکترونیکی را از چند دیدگاه شرح دهیم:

 

ضد رسوب الکترونیکی صنعتی

 

دیدگاه اقتصادی

  • با استفاده از این دستگاه می‌توانید 5 تا 40 درصد مصرف انرژی (آب، برق و گاز) را کاهش دهید.
  • در هزینه‌های تعمیر و نگهداری صرفه‌جویی می‌شود.
  • یکی از جدیدترین روش‌های رسوب زدایی در دنیا محسوب می‌شود.

دیدگاه فنی

  • عملکرد تأسیسات و ماشین‌آلات صنعتی را افزایش می‌دهد.
  • مانع از خوردگی فلزات می‌شود و عمر مفید تأسیسات و ماشین‌آلات را افزایش می‌دهد.
  • مانع از توقف خطوط تولید و تأسیسات به‌دلیل اسیدشویی می‌شود.
  • رسوبات قدیمی را از بین می‌برد و تمام اجزای تأسیسات، ماشین‌آلات و لوله‌ها را مانند یک سیستم جدید تمیز می‌کند.
  • برای ممانعت از رسوب‌‎گذاری در تأسیسات و ماشین‌آلات یک روش ثابت و دائمی به‌شمار می‌رود.

دیدگاه محیط‌زیستی

آلودگی‌های محیط‌زیست در شهرهای بزرگ که تولید‌‎کننده گازهای آلاینده هستند را به میزان 40 درصد کاهش می‌دهند. مهم‌ترین مزایای این دستگاه کاهش مصرف گازهای منواکسیدکربن و دی‌اکسیدکربن است. بااین‌حال، نتایج نشان می‌دهند در صورت نصب سیستم الکترونیکی ضد رسوب بر روی مشعل بویلر و دیگ‌ها، 33 درصد از منواکسید تولید شده کاهش‌یافته و راندمان انرژی مجدداً افزایش می‌یابد. برای رسوب زدایی تأسیسات باید مانع آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی به‌دلیل نشست آب‌های آلوده به اسید و نمک شوید. از دیگر تأثیرات مثبت این فناوری می‌توان به کاهش آلودگی‌های محیط‌زیست اشاره کرد. حجم آلودگی ناشی از مصرف اسید و نمک در شهرهای بزرگ بیشتر از میلیون‌ها لیتر اسید و آب‌شور است که می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری را برای محیط‌زیست به بار آورد. همچنین می‌تواند مانع از آلودگی آب‌های سطحی، زیرزمینی و حوادث و بیماری‌های ناشی از اسیدشویی شود.

حذف کامل اسید و نمک

  1. مبدل‌های حرارتی

یکی از روش‌های جدید برای کاهش تشکیل رسوبات کربنات کلسیم در مبدل‌های حرارتی، به‌کارگیری سیستم رسوب زدایی الکترونیکی برای ممانعت از ایجاد رسوب است. برای کاهش رسوب ایجاد شده در سطح مبدل حرارتی باید عملیات تبدیل یون‌های قابل انحلال به بلورهای غیرقابل حل در حجم محلول افزایش یابد. انجام این روند توسط اعمال یک میدان الکترومغناطیسی که باعث جهت‌دهی یون‌ها می‌شود، به‌وسیله عبور جربان پالسی از یک سیم‌پیچ، صورت می‌گیرد.

  1. برج‌های خنک‌کننده

با توجه به کاربرد این سیستم، دستگاه ضد رسوب برج خنک‌کننده در پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌های حرارتی، پتروشیمی و واحدهای مشابه استفاده می‌شود. از مزایای دستگاه ضد رسوب الکترونیکی، صرفه‌جویی در مصرف آب در برج خنک‌کننده و کاهش مشکلات ناشی از رفع آب‌های آلوده است. برج خنک‌کننده گرمای تولیدی فرایندهای متعدد را جذب و با کمک تبخیر دفع می‌کند. در این صورت آب نقش مهمی در ایجاد تهویه مطبوع دارد. استفاده از آب در این سیستم به‌صورت چرخشی است، در نتیجه پس از تبخیر آن، املاح معدنی باقی می‌مانند. به طور معمول مواد معدنی که در یک برج خنک‌کننده باقی می‌مانند شامل فسفات کلسیم، کربنات و سولفات کلسیم و منیزیم، سیلیکات‌های کلسیم و منیزیم هستند. رسوبات موجود در برج خنک‌کننده موجب کاهش حجم آب در حال چرخش می‌شود. آب در تماس با هوا باید گرما را دفع کند، چنانچه با کاهش آب روبه‌رو شود، وظیفه خنک‌کنندگی خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهد. استفاده از دستگاه ضد رسوب الکترونیکی صنعتی موجب پیشگیری و جلوگیری از ایجاد رسوب می‌شود. در این صورت با کاهش رسوب، عمر و کارایی برج خنک‌کننده افزایش می‌یابد. این دستگاه ضد رسوب نه‌تنها مانع از ایجاد رسوب می‌شود، بلکه موجب حفظ کارایی و عملکرد برج خنک‌کننده خواهد شد. همچنین مانع از ایجاد خوردگی سیستم می‌شود.

 

ضد رسوب الکترونیکی صنعتی

 

  1. پمپ‌ها و وکیوم‌ها

به‌طورکلی نصب دستگاه ضد رسوب الکترونیکی صنعتی به‌سادگی انجام می‌‎شود. برای نصب نیازی به لوله‌کشی، تخریب یا بریدن دوباره لوله‌ها و بازکردن اتصالات لوله‌کشی نیست. نصب این سیستم در موتورخانه بر روی انواع لوله‌ها به‌سادگی قابلیت پیاده‌سازی دارد. نصب و راه‌اندازی باید طبق دستورالعمل کارخانه سازنده باشد. نصب این دستگاه باید در مسیر آب ورودی ساختمان‌های بزرگ، قبل از پمپ، وکیوم و یا مدار بوسترپمپ قرار گیرد. پمپ با ایجاد جریان‌های آشفته توانایی ازبین‌بردن هسته‌های کربنات کلسیم را دارد. در این صورت پیشنهاد می‌شود همواره دستگاه رسوب زدا را پیش از سیستم اصلی و بعد از پمپ نصب و راه‌اندازی گردد.

  1. دیگ‌های بخار با هر ظرفیت

یکی از مهم‌ترین اقدامات بعد از استفاده مکرر از تجهیزات، رسوب زدایی از طریق روش‌های مختلف است. شما می‌توانید دیگ‌های بخار با هر ظرفیت را از طریق دستگاه ضد رسوب الکترونیکی، رسوب زدایی کنید. کلسیم و منیزیم موجود در آب بعد از حرارت‌دهی موجب رسوب در دیواره و جداره دیگ‌های بخار می‌شوند، در نتیجه رسوبات ایجاد شده ته‌نشین و به‌مرورزمان می‌توانند تأثیر منفی بسیار زیادی در عملکرد دستگاه داشته باشند. رایج‌ترین یون‌های موجود در آب (کلسیم و منیزیم) بعد از حرارت‌دهی به‌شکل کریستال‌های ریز در دیواره‌های منبع و ظرف ذخیره آب انباشته شده و موجب ایجاد رسوب می‌شوند. از مهم‌ترین عواملی که موجب رشد رسوب‌گیری منبع آب می‌شود افزایش دمای آب است. به‌همین دلیل رسوب‌گیری دیگ‌های بخار صنعتی یا بویلر به یکی از بزرگ‌ترین معضلات تبدیل شده است. سعی می‌شود در هنگام رسوب زدایی دیگ بخار، رسوب‌های ایجاد شده بر روی تأسیسات، لوله‌ها و جداره منبع را از بین ببرند.

  1. چیلر، کندانسور و اواپراتور

دستگاه ضد رسوب الکترونیکی صنعتی این قابلیت را دارد که با نصب آن رسوبات و زنگ‌زدگی را به خود جذب و از بین ببرد و موجب افزایش کارکرد و راندمان سیستم موردنظر شود. شما می‌توانید دستگاه ضد رسوب الکترونیکی را در چیلر، کندانسور و اواپراتورها استفاده نمایید تا عملکرد آن‌ها را به طور قابل‌توجهی افزایش دهید.

عملکرد دستگاه ضد رسوب الکترونیکی

اساس کار دستگاه ضد رسوب ایجاد یک میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی کم بسامد (LF)، به‌صورت امواج مربعی که فرکانس آن‌ها بین 1500 تا 120000 بار در ثانیه مولکول‌های آب را به لرزیدن درمی‌آورند. با گذر آب در بین میدان انرژی‌های متغیر، تغییراتی در ساختار بلوری، کلسیم و منیزیم رخ می‌دهد که موجب تبدیل کلسیت به آراگونیت می‌شود. آراگونیت، یکی از گونه‌های کربنات کلسیم به‌شمار می‌رود که محلول به حالت معلق باقی می‌ماند و به سطح مخازن و لوله‌ها نمی‌چسبند.

رسوب‌ها چه می‌شوند؟

ساختمان‌های نوساز و تأسیسات، هیچ‌گونه رسوبی در داخل لوله‌های آن‌ها تشکیل نمی‌شود و آب با همان کیفیت حفظ می‌شود، به‌همین دلیل افزایش ظرفیت حلالیت آب، عمل شست‌وشو بهتر انجام می‌شود. در ساختمان‌هایی که لوله‌های آن‌ها کارکرده یا قدیمی هستند، رسوب‌ها (درصورتی‌که رسوب کمتر از 50 درصد از لوله‌ها را پوشانده باشد) به‌آرامی «مولکول به مولکول» از بین رفته و خارج می‌شوند. افزایش غلظت آب به‌دلیل ازبین‌بردن رسوب‌ها تنها 1 درصد است؛ به‌عنوان‌مثال، وقتی غلظت آب در یک منطقه ppm160 است، چگالی آب ناشی از کار دستگاه ppm6/161 می‌شود. درحالی‌که آب در حال جوش در همان خانه ppm450 غلظت دارد. افزایش غلظت ناشی از دستگاه بسیار اندک است و تنها به‌مرورزمان رسوب‌ها از بین می‌روند. به عبارتی دیگر دستگاه ضد رسوب، ابتدا مانع رسوب‌گذاری می‌شود، سپس به ازبین‌بردن تدریجی اما مداوم رسوب قدیمی می‌پردازد. به طور معمول رسوب‌ها به حدی ریز و کوچک هستند که حتی با میکروسکوپ نمی‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

 

ضد رسوب الکترونیکی صنعتی

 

تأثیر مخرب رسوب آب

معایب رسوب آب شامل موارد زیر می‌شود:

خوردگی و استهلاک

رسوبات موجود در آب موجب گرفتگی لوله‌ها، خوردگی و زنگ‌زدگی فلزاتی از قبیل بویلر، برج خنک‌کننده، چیلر، مبدل‌ها، پمپ‌ها، شیرفلکه، مخزن، رادیاتورها، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی می‌گردد. میانگین هزینه هرسال در اثر فرسایش لوله‌ها و زنگ‌زدگی فلزات بین 5 تا 100 میلیون تومان است.

کاهش راندمان انرژی

به‌طورکلی رسوبات موجود در آب موجب می‌شود که عملکرد و کارکرد تأسیسات، ماشین‌آلات و خطوط تولید کارخانجات کاهش یابد. رسوبات موجود در آب از قبیل عایق (رسانش گرمایی رسوب 004/1 مس است) مانع از انتقال حرارت شده و سبب اتلاف انرژی گاز و برق بین 5 تا 40 درصد می‌شود.

هزینه اسیدشویی

سالانه برحسب ظرفیت تأسیسات و ماشین‌آلات، هزینه رسوب زدایی بین یک تا 20 میلیون تومان است.

مشکلات اجرایی

ازآنجایی‌که برای رسوب زدایی با استفاده از اسیدشویی باید خطوط تولید و تأسیسات خاموش شوند؛ بنابراین احتمالاً یک زیان سنگین برای شما به‌همراه دارد. رسوب زدایی از طریق اسید باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود و این روند تکرار می‌شود و شما باید تا پایان عمر دستگاه خود از این روش استفاده کنید. درصورتی‌که شما از دستگاه ضد رسوب الکترونیکی استفاده کنید، تنها یک‌بار نیاز به نصب آن دارید. بعد از نصب ضد رسوب الکترونیکی شما نیازی به سرویس‌های دوره‌ای ندارید و هرساله یک هزینه را برای رسوب زدایی متحمل نمی‌شوید.

آلودگی محیط‌زیست

با توجه به سختی بالای آب در کشور ما یکی از مهم‌ترین نیازهای کارخانجات و ساختمان‌های خانگی رسوب زدایی است. رسوب زدایی از طریق اسید باعث آلوده شدن منابع آب‌های زیرزمینی، خاک و تخریب محیط‌زیست می‌شود. در صورت استفاده از رسوب زدای الکترونیکی هیچ‌گونه آلودگی برای محیط ایجاد نمی‌شود.

در این مقاله سعی شد در مورد دستگاه ضد رسوب الکترونیکی صنعتی بحث کنیم. این دستگاه دارای مزایای بسیار زیادی است که می‌تواند به کارکرد سیستم‌های شما، کاهش هزینه‌ها و آلودگی‌های محیط‌‌زیست کمک کند. شما می‌توانید با نصب دستگاه ضد رسوب الکترونیکی بهرشد مانع از ایجاد رسوب در پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌های حرارتی و پتروشیمی شوید. شما می‌توانید به‌جای استفاده از سرویس‌های دوره‌ای (اسیدشویی) با خرید دستگاه رسوب زدای الکترونیکی هزینه‌های خود را به حداقل برسانید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *